Ultimata dagliga BARFröran till katt?
Jag är en nyfrälst BARFare. Jag vill börja göra egen kattmat åt mina änglar (2 kastrerade bondhonkatter på knappt 3 kilo styck), de är innekatter!
Jag vill göra det pga 6 saker egentligen:
1.Billigare
2.Naturligare
3.Positiva hälsoeffekter/Bättre livskvalitet för mina älskade bäbisar.
4.Det känns fint att ta tillvara på hela djuret, så att inget går till spillo.
5. Jag kommer ha tillgång till organ från får/lamm/älg. Fåren är odlade nästan helt ekologiskt och älg är ju verkligen det mest ekologiska du kan få ta på ;)
En del av detta får jag gratis en del kostar mig väldigt lite. Det gillas! :D
6. Jag vill verkligen krossa de stora kedjorna som gör "mat". Deras djurtester gör mig verkligen mycket ledsen, så onödigt att låta djur lida. Till dem skulle jag säga "skämmes ta mig fan" som vi säger här uppe i Skellefteå.
I den här tråden vill jag ha recep i % så att jag sen lättare kan blanda rätt.
Recepten som ni postar här, ha i åtanke att jag har mycket lamm/tacka/vilt gratis i vissa fall o det andra betalar jag väldigt lite för skulle jag tro.
Vilka ben på lamm/älg är enklast o bäst att ge till katter?
Jag har tyvärr ingen köttkvlarn heller, men jag tänker att jag finhackar köttet istället och blandar ihop det tills jag har råd i att köpa en hushållsassistent ;)
Jag undrar också över vilket jodtillskott som är bäst? Vanligt salt som är berikad med jod (det vi människor använder)? Mineralsalt? Någon alg/sjögräs (minns ej namnet nu)?
Hur doserar man jod?
Är fiskleverolja nödvändigt i deras kost?
Ni kunniga människor, om jag nu skulle komplettera med annat, vad har matvarubutikerna för utbud? Vad säljer de oftast och vad säljer de inte?
Många frågor blev det.
Hoppas ni kan berika mig!
5-10% lever (bara från unga djur, absolut inte från vuxen älg)
>10% ben
>10% hjärta
10% "övrigt om så önskas (äggula, grönsaker, fisk/fiskolja osv.)
60-65 % kött (förutom muskelkött kan lunga räknas hit)
I benväg från de djur du tänker ge är det nog revben från lamm eller älgkalv som kan gå. Det krävs att det är rätt späda och mjuka ben för att katterna ska kunna äta dem, gnaga på ben kan de ju göra oavsett vad det är för slags ben men de ska ju helst äta benen. Om inte får man tillsätta benmjöl.
Jodtillskott ska du inte mickla med alls eftersom du riskerar att sabba sköldkörteln.
Jag är för tillfället lat och köper så gott som allt i mataffären. De har färsk och fryst kyckling som jag bara styckar upp och ger katterna som de är. Färsk ekologisk kycklinglever (75 kr/kg men så äter de inte så mycket lever heller). Grishjärta för 34 kr/kg. Kycklingvingar för runt 20 kr/kg. Grisnjure brukar finnas. Kycklingmage, kycklinghjärta…

Fisk..?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
För den som är lagd åt det hållet. Jag är inte det. Jag är inte lagd åt grönsakshållet heller. Jag anser mig inte sitta på receptet på den "ultimata" röran utan gav ett exempel på hur det kan se ut.

Det finns ingen ultimat röra, ska man nödvändigtvis göra röror så borde det vara "ultimat" att variera. Själv så göra jag röror i små mängder till min katt, jag tar fram lite av varje ur frysen och hackar sedan upp det. Brukar göra så att det räcker i ett par dagar, sedan hackar jag upp nytt. Jag räknar inte på det, jag brukar ta en del kyckling med ben, en del rött kött, lite lever och en bit hjärta.
Det bästa är så klart att inte ge röror alls! Ger man större bitar så att katten får tugga ordentligt så är det allra bäst. Att göra röror kan dock vara en bra början för kinkiga katter (som min).
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Fast då kanske man inte ska rekommendera att ge fisk till en nybörjare inom BARF som inte själv kan ta ställning till om det är bra eller inte och inte känner till riskerna?
Du kunde ju tex informera om att man inte ska ge lever från vuxen älg, jag förstog bara inte varför du då skrev fisk eftersom vi verkar vara ganska eniga både du och jag och alla andra på det här forumet att det inte är lämpligf kattföda.
CafeAuLait, om du undrar vad vi pratar om så är fisk är väldigt allergent för katter, som ursprungligen är ökenlevande djur. I öknen finns således ingen fisk, och även om man i flera år inpräntats med bilden att katter ska äta fisk, katter älskar fisk, fisk ger glada katter osv så är det faktiskt ett väldigt främmande protein för dem och många katter som blir foderallergiska är det just pga fiskprotein i foder.
Enligt Small Animal Clinical Nutrition, en bok för den som vill ha vetenskapligt belagd information i ämnet, anges tex. att nötkött, mejeriprodukter och fisk tillsammans står för 89% av alla fall av foderallergi hos katt (rapporterade fall).
Du kan också tänka på att lammlever innehåller mycket mer A-vitamin än annan lever, så det räcker med att bara ge 5% av den. Jättebra råvara dock, du ska inte vara rädd för att ge det!
Sen så vill jag bara säga att du måste inte ha en köttkvarn för att kunna BARF:a, det är en vanlig missuppfattning. Enda gången det är bra med köttkvarn är om man har kattungar som inte kan tugga ordentligt än, djur som inte är vana att tugga ben eller gamla djur eller djur som saknar tänder som inte kan tugga ben.
Om du vill göra röror förstår jag dock varför du vill ha en kvarn.
Sen är jag av den filosofin att ger man tillräckligt bra komponerad BARF ska man inte behöva ge några tillskott. Några håller med mig, andra inte. Jag tycker bara inte att tillskott är något som måste ingå i BARF, trots allt så är det ju ingen som ger tillskott åt våra vilda djur i deras mat?
När det kommer till vad mer man kan ge katterna så säger jag allt i köttväg som inte är fisk, nöt eller skaldjur. Jag har tom gett lammtestiklar till mina katter en gång bara för att jag såg det och bara för att det var billigt (de åt det!). Grisknorrar köpte jag på city gross förut, det var populärt! Ser jag något billigt kött så köper jag det på en gång. Nu i jul fick de grisfötter också när det fanns i butik.
Utöver det vill jag bara säga välkommen till sajten och grattis till ditt förnuftiga beslut att börja BARF:a, och jag håller helt med dig om det här med "djurmat"-kedjorna!
Det kanske är lättare för mig att använda benmjöl i älg o lamm maten då kan jag tänka. Revbenen på lamm brukar vara poppis så de säljs.
Hur ersätter man ben med benmjöl då? Säg att jag har 9 kilo kött, då ska jag ha i ett kilo benmjöl för att få 10% alltså?
Får inte katten brist på Jod om man aldrig tillsätter det?
#7 Vem ger katterna jodtillskott ute i naturen ;-) Jag tror att om man ger en fullvärdig barfkost, inklusive ben. så får katte i sig det den behöver.

Finns jod i kött och så då?
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Jag har inte rekommenderat fisk. Lika lite som jag rekommenderade grönsaker. Diskussionen om fisk har förts så många gånger och jag utgår krasst ifrån att nybörjare som bryr sig om att fråga söker sig igenom forumet innan de börjar BARFa.
Det finns jod i ben. Ger du katten en perfekt barf-diet, så får den i sig allt den behöver. De vilda djuren äter ju inga tillskott.

Detta ar vad jag hitta:
De största jodkällorna i maten är jodberikat salt, fisk och skaldjur.Även alger kan vara en rik jodkälla.
Måttliga källor är mejeriprodukter och ägg.
#Hittar inget om jod i ben. Försökte googla ;) Har du någon källa på den?? :D Nyfiken :)
www.sweetolga.blogg.se
Undrar om det inte står i Billinghurst bok, men jag ska kolla.
Att det inte står ngt om innehåll i ben, är nog för att de flesta näringsanalyser är gjorda för människor, och vi äter sällan ben ;0)

Haha ja jag äter iaf sällan ben :D Vore jättesnällt om du ville titta upp det :D
www.sweetolga.blogg.se
Jag var på Coop idag i jakt på en hel kyckling, med allt kvar innuti så att säga. Hittade inget i frys eller kyldiskarna så jag fragade i charken. Kvinnan jag frågade såg helt frågande ut men det var säkert en vikare :p
Angående blandfärs med 10% fett, är det dugligt? Eller blir det för fett? Hur mycket/litet fett behöver kissarna?
Hittade nu lite om Jod. http://www.swecat.com/Katt/Naringslara
Det finns i ägg, fisk, kelp, kött, ben. Sicken tur då ;)

Katter behöver 0,35 mg jod enligt AAFCO, sen om det är per kilo katt eller hur de nu räknar vet jag inte och kommer aldrig ihåg heller för den delen. Hel kyckling med skinn och ben innehåller 6 nanogram jod, sen hur man konverterar nanogram till milligram vet jag inte heller, jag och matte går bara inte ihop.. Fläskkött innehåller 32,9 nanogram jod, älgkött innehåller 3 nanogram jod, grislever 3 nanogram jod, lammkött 3 nanogram jod, njure 6 nanogram jod.
Där har ni lite siffror i alla fall, all info kommer från Fineli näringssök.

6 nanogam tror jag är 0,000006 mg.
Oj vad mycket jod fläsk innehöll, relaterat till de andra om jag räknar rätt, 0,0000329 mg.
:D
www.sweetolga.blogg.se
0,35 mg/kg mat i torrsubstans. Värdena på jod som anges i Finelis databas anges i µg=mikrogram, inte nanogram (ng).

jaha, men då blir det väl 00,0329 mg…. Lite skillnad ;)
www.sweetolga.blogg.se

Hej
Jag är ny här, har läst om Barf (hund och katt) ett tag och undrar: Med tanke på hur mycket "skit" torrfoder innehåller, så borde väl till och med en halvdålig nybörjar-Barf vara bättre än det, eller??
Många är ju oroliga för att göra fel i början, så även jag, men ibland får jag för mej att den oron är överdriven.
Även om det inte blir optimalt från början, så måste det väl vara bättre än det hunden/katten fick innan?
Är jag ute och reser här??
Mvh Ewa
Även fast torrfoder är skräp så innehåller de som allra minst minimvärdena för alla näringsämnen så någon direkt näringsbrist drabbas inte djuren av. Däremot kan halvdålig BARF direkt orsaka näringsbrist tex. kalciumbrist (ganska lätt att orsaka).

#21 Det där är ju svårt att säga, för det beror väldigt mycket på hur mycket man gör fel. Att ge för mycket ben eller lite för lite lever gör nog inget i längden, men att ge sig in på att barfa utan några kunskaper kan ju skapa rejäla problem. Man kan till exempel få för sig att inte ge några ben, och en sådan kost är nog definitivt inget vidare.
Sedan så behöver man självklart inte vara exakt, jag tror inte att någon är det. Vad ÄR egentligen exakt? De där procentsatserna som vissa utgår ifrån, vem har hittat på det? Vad grundar det sig i?
Ger man en hel del rött kött, lite lever/andra organ, en del hjärta, lite/en del ben och en hel del muskelkött så kan det i längden inte bli så fel, anser jag.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Tack för er svar. Jag menar naturligtvis att man läst en del och har en ganska hyfsad uppfattning om vad som krävs. Man får t.ex akta sig för att överdosera, man vet vad som ska ges och ungefär hur mycket. Men ibland blir man osäker ändå.
Min undran var (vilket kanske inte framgick) som du säger Bogart; hur exakt måste man vara? Ibland när man läser på om Barf så framstår det som om det är jättekomplicerat. Men sen läste jag en pdf som hette Work wonders av Tom Lonsdale (tror att du Bogart lagt in den) och det han skrev verkade enklare i mina ögon.
Detta gav mig uppfattningen att man inte ska krångla till det för mycket, för då orkar/vågar man inte göra det.
Alltså: Hur komplicerat är det egentligen?
Mvh Ewa
Eftersom mina katter är innekatter behöver de då få mer fiber i sin mat? Min morsa säger att katter mår bra av att käka gräs, att det hjälper mot hårbollar

Det brukar snarare vara tvärtom, om de käkar gräs så spyr dom
När magen är i balans blir det inga hårbollar. Håret i sig är ju bara rent fiber, så i mina öron låter det konstigt att tillsätta ännu mer fibrer om de redan har svårt att göra sig ev med det de redan får i sig i form av sin egen päls på ett normalt sätt.

Ska de ha gräs så ska de ha det i kruka (eller utomhus förstås) så att de kan äta det när de vill. Inte iblandat i maten!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus
Man behöver inte vara exakt (och som sagt, vad är exakt) men man behöver har grundläggande kunskap för att inte göra helt fel. Jag skulle dock säga att ger man köttben och på det lever 1-2 ggr/veckan utsätter man inte varken en katt eller hund får någon akut risk för näringsbrist/överskott.

Tack för det Silvestris:)
Jag läser så mycket jag hittar om Barf både katt och hund, men man är ju ändå inte säker än.
Det kommer väl med tiden, hoppas jag.
Mvh Ewa