Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 7316 ggr
IceJossan
1/6/11, 4:18 PM

Fläskben

Dessa är ju jättehårda och flisar sig lätt även som råa - det måste väl vara livsfarligt att ge katten? Men gång på gång läser jag att folk ger sina katter fläskben.

Det verkar ju livsfarligt med tanke på hur vassa flisorna blir!

Annons:
Skunken
1/6/11, 4:27 PM
#1

Om du är osäker på fläsk så behöver du ju inte alls ge det. Det är ju väldigt viktigt att man känner sig trygg med det man själv ger.

Jag ger min vovve broskben av gris istället, men hon har även gnagat på lite nassetassar ett par gånger ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

IceJossan
1/6/11, 5:28 PM
#2

Ett helt ben är väl en sak, men en fläskkotlett kan väl inte vara bra eftersom det redan är vasst sågat? Det är till katt jag syftar på, och jag har sett flera gånger att folk inne på katter-sajten ger sina katter fläskkotlett. Men det låter livsfarligt :S

Bogart
1/6/11, 5:36 PM
#3

Det finns de som säger att man absolut ska undvika konstigt skurna ben, så som benen i karré eller kotlett. Själv så håller jag egentligen med, men jag kan inte låta bli att köpa fläskben när de kostar 16 kr/kg… Obestämd

Jag ger dem till min hund när jag köper det, och han kan ha problem med vissa delar, eftersom det kan vara ganska hårda ben ibland. Min katt skulle aldrig ens våga försöka äta dem, men hon är ganska fjantig av sig.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Skunken
1/6/11, 8:25 PM
#4

Skurna ben i fläskotletter osv tycker jag med är ganska otäckt, de är både hårda och vassa. Det är ingenting jag vågar ge. Mer än så kan jag inte säga…

#Känner igen mig lite. Blir bra sugen på att köpa fläskben ibland för det är ju såå billigt!!! Men Som sagt är det inget jag vågar.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Silvestris
1/6/11, 9:54 PM
#5

Sågade fläskben blir gärna vassa, men man kan fila/slå ner kanterna om man vill. Dock mycket jobb för lite nöje.

IceJossan
1/6/11, 10:24 PM
#6

#5 Men om en katt tuggar av en bit ben så blir det ju ändå flisor?

Annons:
Silvestris
1/6/11, 10:30 PM
#7

#6

Inte alls samma slags vassa kanter som när man sågat eller skurit benen. En katt gnager och krossar vilket i regel ger trubbiga kanter. Dessutom lyckas katter sällan trycka i sig hella benen på fläskkotletter, de brukar bara lyckas gnaga av lite på kanterna och då är det inte flisor vi talar om utan… smulor.

IceJossan
1/6/11, 10:33 PM
#8

#7 Okej, då är jag med.

chapp
1/7/11, 11:17 AM
#9

Tänk evolutionärt: lejonet på savannen. Den mumsar på vildsvin. De har större käftar såklart men samma slags tänder och samma slags tarmar (storleken skiljer).

BARFmycat
1/7/11, 11:24 AM
#10

#9

Fast dom vildsvinen är väl ändå inte sågade?Tungan ute

Jag ger mina katter såna här skivspill av fläskben som bas, de äter det nästan varje dag och det fungerar jättebra.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
1/7/11, 2:22 PM
#11

Jag köpte skivspill för första gången förra veckan. Hundarna fick av det igår och det verkar ha gått bra. Har inte tänkt på att ge det till katterna, men ska prova nästa gång jag tar upp ett paket ur frysen. Katterna BARFas ju inte speciellt mycket eftersom de inte går med på det Skäms. Snart ska jag flytta till eget boende med bara birmakatterna och då blir det andra bullar Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
1/7/11, 4:28 PM
#12

#11

Jag är väldit glad åt det där skivspillet för ofta är ju benen då sågade till så pass små bitar att katterna kan äta dem, eller åtminståne lyckas gnaga av mer av dem. Sen vet jag att mina katter inte är riktigt kloka som tydligen trotsar fysikens alla lagar och äter upp hela revben från vuxna grisar vilket tydligen ingen annan verkar ha katter som gör, men om man då inte har katter med stålförsedda käkar kan skivspill ha en fördel iom att det är mer lättuggat..Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
1/7/11, 4:40 PM
#13

De fläskbenen jag köper är mycket mer svårtuggade än revben från gris. Sedan så finns det i och för sig andra spillbitar också, typ spill från karré och kotlett, och det brukar vara lättuggat då det är mest kött.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Heffipeffi
1/7/11, 5:18 PM
#14

#12 Nej, dina katter är inte de enda, som äter stora ben. Mina katter knaprar också i sig revben om de får. De stjäl till och med stora benknotor som hundarna fått, fast de äter de ju inte upp förstås :-)

Jag köper kalkonskrov till hundarna. Ibland låter jag katterna gnaga på skroven innnan hundarna tar över.
Här kan man verkligen se att övning ger färdighet. När jag började barfa katterna, hade jag problem med att få de att äta kycklingvingar, nu äter de allt.

Lusthan
1/8/11, 8:02 PM
#15

Jag har gett en hel del fläskkotletter. Det är sällan som våra katter har lyckats tugga i sig något ben. Det är inte förrän nu på senare tid som en katt gett sig på att äta lite ben. Har dock inte märkt att det skulle verka farligt på något vis. Har inte tänkt det innan. Kycklingben eller ben ifrån råttor borde också vara vasst och farligt i så fall tänker jag eller har jag helt fel?

BARFmycat
1/9/11, 11:47 AM
#16

Jag tror inte att det är lika farligt att ge katter den här typen av sågade ben till katter som det kan vara att ge det till vissa hundar, katter "slukar" ju inte sin mat på samma sätt som en del hundar gör, de tuggar väldigt försiktigt. Sen finns det många hundar som också gör det, en kompis schäfer/bordecollietik tuggar till och med bara 1cm långa benbitar minst tre gångerTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: