Göteborg
Jag hittar mina barf-ingredienser på lite olika ställen!
På Huveröds på Backaplan så finns Klasskorvar och Jioptimas kattkorvar som jag köper. De har även större förpackningar med hjärta, halsar och annat. Men det är dock lite olika när och hur de tar in.
Kycklinghjärta, lever och kycklingmage finns på StorWillys på Gamlestadsvägen och även på Wieselgrensplatsen, på Willys där med.
Skivspil finns i större affärer som Ica Supermarket och StorWillys.
Benmjöl finns att köpa på Huveröds.
Coop Forum på Backaplan brukar också ha kycklingmage, kycklinghjärta och kycklinglever.
Ja just det, det glömde jag. Och kycklingvingar finns också på de butiker jag nämnde ovan.
Värt att nämna är kanske att StorWillys på gamlestadsvägen har även olika sorters lever, ungnötslever och liknande.
Nu barfar inte jag, men periodvis försöker jag iaf ge större delen rå mat. Min "lilla" lokala mataffär har börjat sälja klass (många hunduppfödare i bygden) så dom tar numera hem köttkrossen åt mig. Vill jag ha bravo så fixar jag det via Tassar & Morrhår.
Samma lokala mataffär säljer även närproducerat griskött så väldigt ofta bra pris på fläskfärs, fläskben osv. Kycklingvingar/hjärtan/magar samt övriga organvaror köper vi på City-Gross.
Nu i höst kommer vi få rester från lamm-slakten då ägarna på gården där vi bor driver ekologisk lamm-produktion och vi blev tillfrågade om vi vill ha till hundarna. Dum fråga? ;) Vi kommer troligen även få tillgång till slaktrester från rådjur/älg-jakten.
Och ja, läsa inläggsrubriken hade ju varit bra, för nej, bor ju inte i Gbg
men låter inlägget vara kvar ändå. City-Gross har vi i Värnamo samt Växjö.
Det gör inget! :) Du får gärna göra en tråd för Växsjö eller vad du tror är passande!

Ni som köper benmjöl till hund och katt, är ni inte rädda för blyhalten? Till iller tex är det alldeles för högt. De som barfar till 100% raspar sitt eget benmjöl.
Jag vet inte, eftersom jag inte använder benmjöl utan bara vet var man kan köpa det.

Ok, trodde du använde det själv i och med att du tipsade om det i första inlägget.
De som barfar till 100% ger sina katter hela ben.
Raspa sitt eget färska benmjöl låter ju vansinnigt tråkigt och slitsamt. Vad gäller blyhalten i benmjöl ser jag inget skäl att oroa sig mer över den än blyhalten i ben. Skulle blyhalten vara högre i benmjöl än i ben? Hur kommer det sig i sådana fall? Bly som inlagras i ben finns ju där oavsett om benen ges färska eller om de torkas och mals till ett pulver.

Beror ju på var benen man raspar på själv kommer ifrån och var benmjölet man köper kommer ifrån.
Jag har inga skäl att tro att livsmedelbesiktigade köttben eller svenskt benmjöl (för djur) skulle vara otjänligt pga. för hög blyhalt. Jag vill se belägg för sådana spekulationer innan jag tar dem på allvar.
Jag har faktiskt läst ett uttalande från en känd tillverkare av b.la benmjöl om blyhalten i deras benjmöl. och det var skrämmande läsning. halten var såpass hög att man som människa borde hantera det varsamt. Vet däremot inte om jag får lov att lägga ut informationen eller om jag får lov att citera :s Hur som helst så gjorde detta att jag slängde mitt benmjöl och började raspa eget. Bly finns i allt ben, men inte i de här halterna. Dessutom innebär den käcka frasen "av farmaceftisk kvali´te" inget annat än att det är upphettat, vilket faktiskt förstör viktiga näringsämnen. I Danmark och norge är benjöl olagligt just på grund av den höga halten av metaller.
Bor i skara, men åker regelbundet till min underbare slaktare i bellvue, gbg som har det mesta i fågel och vilt väg. Tyvärr har han dock slutat med kalkon och anka för tillfället. Men kycklingskrov har han alltid i stora mängder, fryst som färskt. Fryst kostar tex 6 kr per kg…
Eftersom benmjöll främst används som en mineralkälla och mineralerna inte påverkas nämnvärt av den upphettningen är den inte ett problem.
Vore blyhalten i benmjöl skadligt hög finner jag det svårt att tro att just benmjöl skulle användas i svenska vatten för att rena dem från oorganiska ämnen. Det används även som gödsel, även i ekologiskt jordbruk.
#14 har fått ta del av den egentliga innehållsförteckningen av ett känt benmjöls märke. Och om man räknar på att en iller (i mitt fall) får en dagsdos på ca 2 tsk benmjöl så får de via detta benmjöl i sig ca 17 mg bly (17000 µg) per dag, ett ok dagsintag för en vuxen människa ska enligt bla who ligga på max 200-250 µg/dag för en vuxen människa…. case closed för min del.
Kan vi inte ta benmjölsdiskussionerna i en annan tråd? Den finns i flera andra trådar redan. 
#16 håller helt med ;)
Nu ligger det en benmjölstråd uppe!
Idag har jag varit hos en köttbutik på Hammarkulletorget där han hade en hel del faktiskt. Han hade lever av olika sorter och lammhjärta. Köpte ett lammhjärta som katterna skall få prova någon dag.

Vad heter affären? Måste ju undersökas.
Själv stod jag och styckade grishjärta i mindre bitar härom morgonen. Bra bantningsmetod tycker jag. Blev ingen frukost efter det direkt.
#20 Jag vet inte, minns inte. Men det ligger på hammarkulletorget, svårt att missa. De har mest grillat kött men även lite rått.
Tänkte putta upp den här tråden med lite info som inte bara gäller Göteborg, utan även fler delar av västra Sverige. För ett tag sedan så kontaktade jag Gröna Gårdar, http://www.gronagardar.se/ , för att se om de hade något billigt att sälja. Visade sig att de har dem, de säljer nötputs för 30 kr/kg. Superbra pris för KRAV-märkt och grässuppfött kött tycker jag.
På hemsidan kan man se var det finns möjlighet att plocka upp varor man beställer. Tror att man måste maila dem för att beställa just deras nötputs, och då kan ni fråga efter "nöt-3:a". Ska själv beställa snart har jag tänkt, och kommer hämta direkt från styckeriet i Uddevalla. Får återkomma om hur det fungerar att beställa och hur köttet är. :)
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Låter jätteintressant, ekologiskt borde ju vara bäst även för våra djur (och djuren som dom äter!) vad innebär "nötputs" är det ben i det? Ger du det rätt upp och ner?
Är det någon som ger "skivspill, rått av gris" som finns i vanliga matbutiker direkt till hund?
Nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt det där köttet, och ska hämta upp 5 kg imorgon. Ska bli intressant att se vad det är, och förhoppningsvis så tycker även katten om det.
Med vänlig hälsning
Kan uppdatera med färsk info från Huveröds: de kommer inte tillhandahålla Jipotimas produkter i framtiden. De kommer sälja slut på det de har (vilket inte är så mycket, nötkorv och kycklingkorv) och sedan är det slut med Jipotimas där.
Har fått hem köttet nu. Det är mycket fett, en hel del muskelkött och lite brosk. Jag misstänkte att det skulle vara mycket fett, men det är inget som stör mig. Mycket av det kött man annars ger innehåller ju ofta inte mycket fett, så då kan det här kompensera för det. :)
Med vänlig hälsning

Det jag är rädd för att om man "skrapar ur" Köttbiprodukter ur tex grishuvud osv. Jag vill inte att basfödan för mina hundar ska bestå av "skit".
Jag vill ge rent kött till stor del, men fett och sånt är helt okej, men det får inte vara "bara" köttbiprodkuter.
Kan du ta bild på det och lägga in? Eller är det stora bitar? Beskriva lite? Tack!!
Just nu är allt fryst, men nästa gång jag ska ge det till hunden så ska jag försöka fixa bilder på det. :)
Med vänlig hälsning
Här kommer en bild på köttet… Som ni ser så är det väldigt olika bitar, vissa är nästan bara fett och vissa är nästan bara kött.
Med vänlig hälsning
vart komer det köttet i från?
#30 Läs inlägg #22. 
Enda jag har att tillägga är att det går att beställa direkt på hemsidan nu, kallas "Hund- och kattmat".
Med vänlig hälsning
va fick du ge för det?
#32 Det står också i inlägg #22 och även på Gröna Gårdars hemsida…
30 kr/kg betalade jag i alla fall.
Med vänlig hälsning
För er som söker återförsäljare för Jipotimas så kör Hundmatbilen ut deras sortiment i Göteborg med omnejd. Har för det mesta hela deras sortiment hemma.
www.hundmatbilen.se
Kan ju säga att Gröna Gårdar har höjt priset nu, och köttet som jag har postat om tidigare kostar nu 49 kr/kg.
Dessutom så verkar det som att man måste beställa någon av deras köttboxar samtidigt. Något mer kött från dem blir det nog inte! Alldeles för dyrt.
Med vänlig hälsning
Nu är det ju snart MyDog, vilket innebär att det blir minst en resa ner till Göteborg snart (jag kommer åka kollektivt). Självklart så kan inte jag låta bli att tänka på barf, och tänkte se om någon har något bra tips på vart man kan gå, som ligger centralt. Jag har världens sämsta lokalsinne, så det får inte vara så svårt att ta sig dit.
Jag är i så fall intresserad av att köpa lite konstigare saker, eller eventuellt "vanliga" saker för riktigt bra pris. Även halvfoder från färskfodertillverkare är intressant. Vart ska jag gå?
Med vänlig hälsning
Ingen verkade ha några tips, men jag har i alla fall varit i Göteborg nu. Jag försökte hitta information på nätet om vart man kan åka, och jag la något som heter Orientlivs på minnet. Stället ligger i Gamlestan, och ja de hade en del intressant. I och för sig så misstänker jag att en del var halalslaktat, men jag köpte lite ändå.
De hade en del inävlor och sånt från nöt och lamm, det som jag tyckte hade bäst pris var nötnjure och lammtestiklar (!). Så lite sånt blev, tog också några lammhjärtan för det var okej pris på dem också, om än lite dyrare än jag vill lägga. Ska bli intressant att se vad hunden säger om de där testiklarna…
Det fanns fler saker, och jag frågade inte efter allt. Jag vågade inte köpa att lammhuvud som fanns där, men jag var lockad.
Man blir verkligen tokig när man börjar barfa…
Jag köpte också några vaktlar som var dyra, men jag tänkte att man kan ju köpa något roligare någon gång i alla fall. Lite kalkon blev det också, då de hade bra pris på kalkonben (drumsticks). Ett kalkonben är mer än två dagars giva till min lille hund… 
Såg att det fanns något mer ställe i närheten när jag väntade på spårvagnen, de skyltade med att de hade billigt halalkött. Dit orkade jag dock inte gå.
Med vänlig hälsning

Jag har gett mina katter lammtestiklar en gång, jag hittade det på City Gross och kunde bara inte låta bli!
Syrran undrade om jag inte var riktigt klok..
De åt dem i alla fall med god aptit!
Men ett lammhuvud, tänk vilken fantastisk aktivering! Det skulle jag också lätt kunna köpt åt mina katter.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~