Overdosering
Har lite fragor om overdosering och hur det paverkar vara djur (iller i mitt fall).
Vad for problem ger t.ex. overdosering (dar det ar mojligt) av:
- lever
- taurin
- ben
- muskelkott
- njure
- fett
osv?
(Skriv garna vilket djur det galler om det inte ar generellt)
// Amanda
Intressant, ska bli spännande att se svaren!

Överskott av ben kan väl vad jag vet leda till förstoppning.
Har för mig att för mycket lever kan leda till A-vitaminförgiftning
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Foljdfraga: Hur marker man om man overdoserar? Ben ar val relativt latt att marka, och mina far iaf diaree om de glufsat i sig for mycket njure, men hur marker man t.ex. A-vitaminforgiftning?
// Amanda

Överskott av lever (A-vitamin) orsakar A-vitaminförgiftnig vilket leder till anorexi, viktminskning, och urkalkning av skelettet.Njure kan orsaka samma sak då det också är A-vitaminrikt, men inte ens i närheten av några liknande mängder som lever så jag är inte säker på att det går att överdosera.
Om man utfodrar med mycket fett, kan det orsaka inflammation i bukspottskörteln, pankreatit.
Ben är ju precis som Anne säger, det orsakar förstoppning. Överskott av mineraler utsöndras.
Om man har ett njursjukt djur går det att överdosera protein (kött överlag) men om man inte har det så går det inte. Det skulle vara att man ger så mycket protein så att det blir brist på allt annat de behöver få i sig, inte att själva proteinet orsakar något dåligt.
B och C vitaminer går inte att överdosera, överskott utsöndras.
K-vitamin har aldrig påträffats som överdoserat hos katt i alla fall.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sedan så är det väl ofta väldigt svårt att överdosera. Ger man för mycket av något så märks det ju ganska snart - djuret får förstoppning eller diarré. Dessutom så ska man överdosera under en lång period för att det ska få några allvarliga komplikationer.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Jag håller inte riktigt med. Inom BARF är det i regel lättare att överdosera än att underdosera av något ämne. Många oroar sig så mycket för att de ska ge för lite av något så att djuren ska få brist i början, men man bör egentligen tänka igenom vad som är lätt att överdosera, det är en oro som är mer befogad.
Om man väntar på att djuret ska visa symptom på överdosering har man ju gått för långt, och beroende på vilket ämne det är så kan det redan ha skett så allvarliga följder att djuret inte blir bra igen, tex vid A-vitaminförgiftning eller pankreatit.
Tycker det verkar som man är mer nog med proportionerna när det gäller barf till katt än till hund. Inom hundbarf är variationerna ganska stora, beroende på vilken modell man följer.Är katter känsligare för över eller underdosering än hundar?
Katter har antagligen en känsligare ämnesomsättning än hunden eftersom de är strikta karnivorer och därför fungerar lite annorlunda.

Tror att det ligger något i att katter (och illrar?) är känsligare än hundar. De är ju som sagt strikta karnivorer, och dessutom så äter de ju små kompletta "paket" direkt. En mus innehåller ju allt katten behöver. En hund äter det den kommer över, och vargar jagar ju oftast i flock och kalasar på ett byte tillsammans. Det säger ju sig självt att de inte äter lika perfekta matpaket som katter.
På grund av detta så försöker i alla fall jag ge mer än en sak om dagen till min katt. Det blir alltid något muskelkött + ben/benmjöl + lever och/eller hjärta.
Dock så tror jag fortfarande inte att katter är så känsliga för eventuell överdosering som många ofta får det att låta som. Det rekommenderas ju ofta att hålla sig runt 5% lever, men jag tror att man utan problem kan ge lite mer än 10% (beror på vilken lever man ger i och för sig). Ger man 10% kycklinglever så ligger man fortfarande i underkant när det gäller a-vitamin, enligt någon uträkning jag såg på en annan sida. Det är ju ett enormt stort spelrum man har, om man går efter de rekommenderade minimum- och maximumvärdena.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Det låter logiskt det du säger, men jag vet inte om det stämmer
A-vitamin är en fettlöslig vitamin och lagras således i kroppen. Därför kan den överdoseras även om man bara överdoserar lite men under en längre period. Men maxvärdet för katt är 750 000IE och rekommenderat intag är 5 000IE för vuxna katter och 9 000IE för kattungar så jo, man har en del spelrum. Men riskerna med överdosering ska verkligen inte nonchaleras tycker jag, det är som sagt betydligt lättare att överdosera än att underdosera inom BARF.

Musiken, tillsätter du något när du ger inälvor?
När dom får i sig väldigt mkt järn bla så kan dom bli väldigt lösa i magen. Jag tillsätter benmjöl eller Kafomavit C och det hjälper väldigt mkt.
Blir dom lösa i magen av äggula också?

Jag tvivlar starkt på att pankreatit orsakas av för mycket fett. Har googlat en hel del och hittar heller inget om att det skulle orsakas av fet kost. Däremot är feta djur (och människor) mer drabbade, men det är ju en helt annan sak…
Fettsnål kost är däremot viktigt när en drabbad bukspottkörtel återhämtar sig från inflammationen.
Fett innehåller ju mycket energi, men inte mycket näring. Så får en hund mycket fett måste den få annat som är rikt på framför allt mineraler.
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

#11 Cilla, ibland ger jag dem krossade aggskal, men i ovrigt inga tillskott.. De far ben i varje maltid, och kanner jag att proportionerna kanske inte ar helt 100, sa far se som sagt aggskal krossade over :)
De blir inte losa i magen av aggula, bara invalvsmat. Nisse blir dock riktigt los (mer slemmigtt sekret an bajs) nar han far njure, sa nu haller jag mig borta fran det, och de enda gangerna de far det ar nar de ater hela bytesdjur.
// Amanda

#13 Jag är inte nöjd med äggskal, jag har provat det i olika krossade stadium och jag tycker inte att dom tar upp det på samma sätt som med benmjöl. Även om jag önskade att det var tvärtom.
Kan du inte prova med benmjöl för att se vad du får för resultat?
Låter märkligt att han reagerar på den lilla inälvsmat som finns i ett bytesdjur.
Här hemma blir dom väldigt lösa i magen av tex lever, så det ger jag i mkt små portioner och med benmjöl till. Då funkar det fint. Jag försöker att variera inälvsmaten stort för att hela tiden ge lite omväxling, och så reagerar dom olika också på vad för typ av inälvsmat dom får.
Slemmigt sekret, typ svarttjäraktigt?
Äter dom benen du får? Jag har 3st rovdjur här hemma och det äts väldigt lite ben faktiskt, får dom skrov så ja, då går det i lite lite.
Jag hoppas att det löser sig för er Kan du få tag i benmjöl där du bor? jag kan skicka en provpåse om du vill?

#14 Skulle ju kunna prova benmjol, det lar ju inte skada iaf :)
Nja, slemmigt sekret mer som i… ja jag vet inte hur jag ska beskriva det. Ljusbrunt/gulaktigt och slemmigt och valdigt lost. Nar han har atit for mycket hjarta eller lever (han ar tokig i det och forsoker ofta sno Lasses bitar) sa blir det mer svart sa att saga. Men oftast sa gar det bra.
Och visst tuggar de ben :) Sa vida de inte har nagot hemligt benforrad jag inte lyckats lokalisera an! Har bara sett dem lamna knotor och grova revben an sa lange.
// Amanda

Om jag har förstått saken rätt så innehåller äggskal bara (eller i alla fall mest) kalcium, medan ben innehåller båder kalcium och fosfor.
Benmjöl är ju ett säkrare tillskott eftersom man inte så lätt rubbar Ca/P-kvoten när man använder benmjöl. Äggskal innehåller bara kalciumkarbonat så det blir lättare att rubba Ca/P-kvoten.

Och varför tror du att man ordinerar människor med nyopererad bukspottskörtel att minska intaget fett? För mycket fett är påfrestande för bukspottskörteln, och det kan orsaka pankreatit.
Men katter tål en kost bestående av så hög fettprocent som 60%, vilket är ovanligt högt för ett djur, men får de i sig så mycket fett så får de i regel i sig för lite av övriga komponenter och då blir ju det ett problem.
Lagom är som sagt bäst!
Till er som ger äggskal som tillskott, prova att mixa äggskalen, då går det att få dem till ett fint pulver som kanske fungerar bättre än om de är krossade.

#18 Eller i mortel :) det blir superbra och man får upp allt som man kanske missar i en mixer?

Att bli ordinerad något, eller minska något, i samband med återhämtning efter en operation är ju absolut inte ett bevis för att det är detta som har orsakat problemet. Jag gjorde en ganska omfattande sökning på nätet igår och bara på ett ställe stod det något om fett som orsak. Det var i samma mening som övervikt och kan mycket väl ha berott på den gamla missuppfattningen att fett orsakar övervikt/fetma. Men ge mig gärna trovärdiga länkar med sambandet beskrivet!

Nej, jag vet att det inte alltid var orsaken till det men fett belastar bukspottskörteln och kan som sagt ge upphov till pankreatit. Frågan var ju vad som kan hända vid överdosering, och pankreatit kan uppstå vid överdosering. Jag sa aldrig att överdosering orsakar pankreatit.
Var din undersökning om människor eller hundar/katter/illrar?
Man måste ju ta hänsyn till att vi har en del fysiologiska skillnader också..
Vad gäller katt och pankreatit är de flesta fall idiopatiska dvs. man har ingen susning om vad som orsakat den. Fysiskt trauma kan såklart ligga bakom, vissa infektionssjukdomar och parasiter men hos katt är bakgrunden till pankreatit nästan alltid okänd. Katter med pankreatit behöver inte heller äta mager mat. Inte heller ska katter med pankreatit fastas för att vila pankreas (något man ibland rekommenderar för hundar och människor).
Men det var OT.

Jag googlade både "pankretatit" och "pankreatit hundar" så människor och hundar läste jag om. Och fick alltså inte ens fram att det kan oraskas av för mycket fett i kosten, däremot att fetma ökar risken. Vi som äter LCHF eftersträvar ju 80 E% fett i kosten och det är också ungefär vad inuiterna får i sig. Varken inuiter, LCHFare löper ökad risk för pankreatit så vitt jag vet! Jag är övertygad om att godtycklig torrfodertillverkare skulle tycka att vi BARFare ger våra hundar alldeles för mycket fett också!