Annons:
Etikett02-hund
Läst 3052 ggr
Cocos82
1/1/11, 2:49 AM

Spelar ursprung någon roll?

När man barfar sin hund, ska man då tänka på varifrån köttet kommer? Är något land bättre eller sämre än något annat?

Det är ju oftast billigare att köpa utländskt än svenskt.

Annons:
chapp
1/1/11, 2:44 PM
#1

Jag gissar att de flesta tänker mest på priset! Det bästa är väl att få tag i svenskt, helst lokalt, viltkött. För min del blir det mest kycklingdelar från svenska gårdar.

Cocos82
1/1/11, 3:16 PM
#2

Ja, de flesta tänker säkert på priset. Mina funderingar gällde mest sjukdomar, antibiotika, andra ämnen och diverse parasiter. Men hundar kanske inte är känsliga mot sådant?

Skunken
1/1/11, 4:40 PM
#3

Själv ger jag bara svensk, bla annat på grund av mina egna värderingar. Jämfört med andra länder har ju Sverige starkt kontrotllerat djurskydd.

Det är ju en väldans skillnad hur man värderar djur/köttdjur i olika länder.

Men det är också på grund av att det utomlands finns fler olika typer av parasiter som vi inte har i sverige. Men jag vill ju undvika antibiotika osv med om det nu finns i köttet!

Var det inte något liv om dansk kött nydligen bla om att det innehöll något?!?!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

BARFmycat
1/1/11, 6:20 PM
#4

Allt kött som säljs som människoföda i Sverige testas för parasiter på samma sätt som om det vore svenskt, vad jag vet gör de samma tester för antibiotikarester. Det är ingen risk att kött man köper i butik är smittat av vare sig parasiter eller E-colibakterier.

Då är det mest den etiska biten man har att ta i åtanke, men som sagt så är det oftast priset som avgör om man köper svenskt ller utländskt kött.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Cocos82
1/1/11, 9:37 PM
#5

#4 Tack för informationen. Ska börja ge min sheltie Barf tänkte jag. För mig är det viktigt att veta så mycket som bara går innan och ta med så mycket information som möjligt innan jag ger mig på ett foderbyte. Så jag har hela bilden klar för mig.

Skunken
1/1/11, 10:42 PM
#6

;) Lycka till;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Sugiyama
1/1/11, 11:05 PM
#7

Jag köper bara svensk till människor och djur. Till oss människor försöker vi köpa det mesta ekologiskt men det tycker jag blir för dyrt och svårt att få tag i större mängder till hundarna.

Upp till toppen
Annons: