Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 6095 ggr
Skunken
12/14/10, 6:18 PM

Gröt

Hej

Ny är på forumet (men jag har följt er länge ;)) och har en fråga.

Hur många av er ger gröt till BARFen. Om man läser på olika barf sidor kan man se att många säljer ingridienser till gröt osv. Men varför ska man ge gröt när en av anledningarna BARFare använder mot torrfoder är just det att foderföretag trycker i massa onödigt spannmål i fodret som man får betala för.

Den enda anledningen jag kommer på är väl om man har väldigt matglada hundar som är hungriga mkt så man kan fylla ut massan på maten utan att ändra näringsvärdena nämnvärt ?!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Katti
12/14/10, 7:10 PM
#1

Har man matglada hundar så får man snart feta hundar om man börjar dryga ut maten med kolhydrater…

Sanningen är väl att även BARF-företagen vill ha våra pengar. Köpa billigt och sälja dyrt till folk som vill sina djurs bästa är en superbra affärsidé Oskyldig.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Skunken
12/14/10, 7:12 PM
#2

Jo det är precis så kan känner inför gröten. känns ju bara onödigt och lite motsägande, eftersom det är kolhydratsknepen de använder för att man ska gå över till BARF :S

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Bogart
12/14/10, 8:14 PM
#3

Jag förstår inte heller att folk ger gröt när de råutfodrar. Att man ger en liten del grönsaksblandning kan jag förstå, även om jag inte håller med om att det behövs, men gröt?! Dumheter, våra karnivorer mår mycket bättre utan tomma kolhydrater i sin kost.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
12/14/10, 8:28 PM
#4

Jag skulle vilja säga att gröt ska vara totalförbjudet inom BARF, vi ger inte spannmål till djuren.

Man kan ju dryga ut med rivna morötter, kål osv om man vill, det vet jag en del som gör. Bästa maten till matglada djur är däremot något som de får jobba med. Mina matglada katter håller sig tillfredställda på fläskben, det är mycket pill med det och det gör att de inte kan kasta i sig allt på en gång och håller sig sysselsatta. De blir också mer mätta när de äter lite åt gången under en lång period än när de får kasta i sig allt på kort period.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Varginna
12/15/10, 9:41 AM
#5

Gröten innehåller inte direkt spannmål á la vete och majs. Den jag ger till mina innehåller hirs, bovete och avorioris. 

Saxat från wikipedia:

"Hirs är en småfröig grupp sädesslag, som odlas i stora delar av världen till mat och foder. Det är ett nyttigt sädesslag rikt på mineraler, fleromättat fett och B-vitaminer. Det innehåller fyra gånger så mycket järn som råris. Det är också rikt på magnesium, zink, kalcium och kalium. Hirs är naturligt fritt från gluten."

"Bovete (Fagopyrum esculentum Moench), en växt nära släkt med rabarber och vars frukter används för att göra mjöl eller gryn. Namnet till trots är bovete inget sädesslag."

Avorioriset har ett högre näringsinnehåll än andra rissorter, innehåller tyvärr mycket stärkelse och det är ju inte bra. Men det är det som får gröten att "binda ihop sig".

Varför jag ger gröt till mina hundar är för att de blir ännu bättre i magen och att de får i sig viktiga mineraler och vitaminer. Den ena av mina hundar tål inte gluten men visar inga tecken på att inte tåla gröten. Däremot skulle jag aldrig ge min katt gröten eftersom de är "100%" carnivorer.

Att jämföra denna gröt med torrfodrens majs och vete innehåll går inte, tycker jag. Dessutom är det ju inte bara spannmålsinnehållet i torrfodren som jag vill komma undan utan det är ju en hel hög med andra faktorer som gör att barf är bättre.

Katti
12/15/10, 10:41 AM
#6

Fast det där köper jag inte riktigt… Att katter är 100% karnivorer stämmer, men på vilket sätt skiljer det dem från hundarna? Man brukar ju hävda att hundar får i sig vegetabilier genom att äta bytesdjurens maginnehåll. Det gör ju katter i precis lika stor grad! Förvisso är deras bytesdjur mindre, men magen är säkert minst lika stor i förhållande till resten av djuret. Även katter äter gräs och liknade. Hundar/vargar kan förvisso äta bär och liknande, men det är inga mängder och endast under en kort period på året.

Vilka vitaminer och mineraler menar du att de får i sig via gröten som de inte får via kött och inälvor? Vad jag vet innehåller vegetabilier mest b-vitamin och det finns det gott om i BARF-kost utan gröt. När det gäller mineraler vet jag inte, men jag ställer mig ytterst tveksam faktiskt! Helt enkelt för att hundar och vargar i det vilja knappast äter hirs och bovete!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Varginna
12/15/10, 11:41 AM
#7

Fast när min katt fångar sorkar så äter han allt utom magen. Det gällde alla katter i stallet som jag red på förut också.

Jag har börjat titta lite på ph-värde och vad som är optimalt när det gäller det (det ska ligga ungefär mellan 6,0 och 6,6 lite olika från individ till individ). Så jag ska nu börja mäta det och se hur mycket eller om de behöver grönsaker eller gröt för att uppnå bästa möjliga värde. Detta för att om de har för högt eller för lågt ph-värde så ökar risken för struvit/kaliumoxalatstenar. Jag återkommer om resultatet senare.

Jag tycker absolut inte att man ska ge några mängder av gröt eller annat tillskott för den delen. Tror inte heller att man ska ge något under en längre tid rutinmässigt, utan hellre lite då och då och inte så mycket.  

Men jag har märkt på många hundar i min omgivning som barfas att gröten verkligen hjälper mage/tarm att få en bättre balans om den för någon anledning inte är helt bra.

Vilda hunddjur står inte och betar i sädesfälten, nej. Men de äter ju djur som äter olika blad, örter och gräs.

Sugiyama
12/15/10, 12:38 PM
#8

Nej jag ger inte gröt och har aldrig förstått varför man ska ge det. Håller med Katti att de får i sig allt de behöver om man ger varierat och försöker få med ett helt bytesdjur i sina proportioner. Hundar kan överleva på det mesta. Byhundar lever på näringsfattigt avfall och måste äta stora mängder. Jag föredrar att ge näringstät mat. Vilda bytesdjur äter ytterst små mängder ris, hirs och bovete utan lever på gräs och kvistar. Om de inte har tillgång till odlade åkrar förstås men då har de inte heller ätit artlik mat. T ex så blir rådjur som man stödutfodrar med säd dåliga i magen om de inte fått vänja sig gradvis. Vår kanin dog av att vi gav den spannmål, hö och gräs skulle den ha haft men vi trodde på det som stod i böckerna.

Inte ens de kor jag äter får spannmål utan lever endast på gräs så varför skulle man ge en hund spannmål, obegripligt.

Katti
12/15/10, 12:51 PM
#9

De katter jag har haft (varav ca 15 utekatter) har ätit hela musen utom gallan. Några tarmar eller magsäck har jag aldrig sett till. Gallblåsor och näbbmöss är vad som ligger på trappen när man kommer hem!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
12/15/10, 6:50 PM
#10

Sädesslag överlag ser jag absolut ingen anledning till att ge, det är bevisat att sådant snarare irriterar mage och tarm mer än vad det hjälper. har man hundar med instabila magar bör man först se över hur man satt samman kosten, kanske finns brister där? Sedan så har vom och kaninmage en gynnande effekt på oroliga magar.

Mineraler får djuren i sig när de äter ben, B-vitamin får de i sig genom att äta fläskkött som är mycket b-vitaminrikt, övriga mineraler som räknas upp finns u tillfredställande mänger i kött, särskilt zink och järn.

jag tror att hundar är anpassade till att äta mer vegetabilier än katter eftersom deras bytsedjur oft har större magvolym i förhållande till kroppen, idisslare har ju oftast två eller flera magar. Därmed inte sagt att de bör äta mer vegetabilier än en katt, men det är nog en anledning till att de kan hantera vegetabilier bättre än en katt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Skunken
12/15/10, 10:15 PM
#11

Har aldrig sett at våra katter eller stallkatter lämnar mage. De äter rubbet, förutom gallblåsan.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Bogart
12/16/10, 1:53 AM
#12

Jag har sett min förra katt lämna levern… Så jag antar att vi inte ska ge lever till katter? Tungan ute Självklart ska katter ha lever, men vill bara visa att bara för att någons katt äter upp eller lämnar något av sina byten så betyder det inte att man nödvändigtvis ska ge eller utesluta något.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Varginna
12/16/10, 10:41 AM
#13

Jag ser det nog så att om jag barfar enligt konstens alla regler och hunden ändå mår bättre av att få lite gröt då och då så är det ju bättre att ge den det istället för att blint se till vad vi säger att hunden i det vilda äter eller inte äter.

Jag tycker generellt att det är svårt att "veta" vilka tillskott som man ska ge eller om man ska ge några över huvudtaget. Allt handlar ju om den individ man utfodrar. De flesta hundar är idag uppfödda och har en mor som är uppfödd på torrfoder och då tror jag att de kan ha svagheter i mage/tarm/immunförsvar som gör att de kanske behöver mer "hjälp" utav vissa tillskott än de som är barfade i flera generationer. Sen gör ju inte barf att man har en hund som klarar av vad som helst utan lite punktinsatser i form av olika saker. Det är dessutom mycket annat som kan göra att hunden får problem i just mage/tarm/immunförsvar, stress till exempel.

Det optimala sättet att barfa skulle väl kanske vara att servera en hel älg, ekologiskt uppföd ko eller dyligt och sen får hunden själv välja vad den behöver för dagen. Det som är lite svårt är att i alla fall mina grannar (vet inte hur det är mer era;) ) skulle undra vad i hela fridens namn jag höll på med… ;)

Annons:
Skunken
12/16/10, 2:55 PM
#14

Har en snabb fråga till, så liten så det är dumt att öppna en ny tråd.

Räknas lamm som rött kött?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Varginna
12/16/10, 10:15 PM
#15

Japp det gör det! Glad

Vattnadal
12/16/10, 11:50 PM
#16

Förutom att hundar äter maginnehåll och även frukter och bär under sommaren och hösten, så kastar de sig så gott som alltid över växtaätares bajs. Då är en processad i deras magar, och kan tas upp lättare av hunden.

Naturligt för hundar är oxå att äta blod, hudar med päls och allt, förutom muskelkött, brosk och ben.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Skunken
12/16/10, 11:52 PM
#17

JA vad är det med hundar och hästbajs! De är ju tokiga i det :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Katti
12/17/10, 12:37 AM
#18

Häst- och kaninbajs är helt enkelt bra för hundar. Helt okej med mig! Vid koblajor däremot är min gräns nådd och passerad Skrattande. Tur att vi oftare stöter på de två förstnämnda!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
12/17/10, 9:56 AM
#19

#17 Det är enkelt, för dem är det nyttig mat, då de får i sig växter som de kan tillgodogöra sig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Varginna
12/17/10, 10:44 AM
#20

Men om ni enas om att häst och kaninbajs är bra för hundar, varför är det så dåligt att ge gröt och grönsaker?

Jag är bara nyfiken, försöker inte vara dum och elak mot någon på något sätt… Ville bara säga det så att ni inte tror att jag sitter här och är otrevlig. Gillar bara att ifrågasätta! ;)

Hästbajs kan dessutom vara ganska farligt för hundar att äta om hästen precis blivit avmaskad, vilket de tyvärr blir ganska ofta. Ville bara varna de som inte visste… ;)

Annons:
Vattnadal
12/17/10, 10:47 AM
#21

#20 Håller med dig. När jag barfat har jag gett grönsaker. Vidar fick tom säd, fast hel, för att fylla ut magen sist. Den passerade i och för sig rakt igenom, men var bukfylla och gav mättnadskänsla.

Vi ger hundarna frukt och grönt då och då som berikning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Skunken
12/17/10, 10:56 AM
#22

Man avmaskar ju hästar väldigt sällan nu för tiden. de flesta iaf.  ;) Eftersom avmaskning inte har någon förebyggande effekt och dessutom inte är bra för hästens normalflora :D

Förr avmaska man jätteofta, i förebyggande syfte, men det hjälper ju bara om hästen redan fått mask, annars sabbar det bara magen utan att göra nytta. Nu avmaskar man endast om hästarna fått mask. en del gör det om hästarna byter stall/bete med….

Om man vet att hästarna är avmaskade nydligen får man hålla dem borta från dilikatesserna ett tag ;)

Ja jag ger min vovve grönsaker ;) Vargar äter ju både maginnehåll, poop, och säsongens bär och vildfrukter. Dessutom kan det bara vara bra att jämna ut kroppens buffertsystem med lite basiska reaktioner :D
Tror de även är bra för hundar, precis som hos människor :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Varginna
12/17/10, 11:20 AM
#23

Jag håller med er! (#21 o 22) Jag tror faktiskt att man bör tänka på ph-värdet i kroppen som du nämner #22. Vet någon förresten hur vanligt det är med katter och hundar som barfas att de får struvit eller kalciumoxalatstenar?

Nej det kanske är så att även hästmänniskorna äntligen har förstått att man inte behöver avmaska i tid och otid. Det som är problemet när man är ute med sina hundar och stöter på hästbajs så vet man ju inte om den blivit avmaskad nyligen eller inte… ;)

Katti
12/17/10, 1:43 PM
#24

Hästbajs har passerat genom en häst och därmed innehåller det goda bakterier, enzymer och säkert annat också som grönsaker absolut inte innehåller. Därför är bajs bättre än "råvaran" Glad.

Det är inte alla raser som är känsliga mot Ivomec, som är ett avmaskningsmedel som används till häst. Det är collie, BC, sheltie och ev någon annan "collielik" ras. Det beror på att deras blod-hjärn-barriär inte fungerar som den ska, så att substansen kan ta sig upp i hjärnan. Det har hänt att även hundar av andra raser har fått reaktioner på Ivomec-behandling, men eventuell dos i hästbajs är ju inte stor jämfört med om hunden får en spruta rätt in i systemet. Inget jag oroar mig för med andra ord.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Neko]
12/31/10, 1:02 AM
#25

Hästbajs får inte mina äta, eftersom jag inte vet om hästen medicinerats med något. Min kusins hund var nära att stryka med pga han ätit hästskit med något i. Men harpluttar, rådjursskit och älg får de mumsa på Skrattande

En vän använde harpluttar för att få sin hund att stå extra fint i utställningsringen, inget annat dög ;)

BARFmycat
12/31/10, 11:21 AM
#26

Om hundarna mår bättre på gröt än utan kan det ju vara för att de har brist på något som gröten är rik på, och isåfall tycker jag att man hellre bör ta reda på vad det kan vara som hunden har brist på.

Vi vet att spannmål är irriterande för magen och tarmen, spannmål är dessutom allergiframkallande. Därför tycker inte jag att man ska ge spannmål, särskilt när det finns så mycket annat man kan ge iställetGlad

Jag håller med om att man kanske gör klokt i att inte låta sina hundar äta hästbaj när man inte vet vad hästen fått i sig. Jag håller själv på med hästar och har två stycken och jag kan säga att i varje fall jag inte gärna medicinerar i onödan, men jag kan ju inte lova vad alla andra gör. Generellt så brukar man skicka träckprov för att få bekräftat om hästen har mask eller inte när man ska avmaska, om man inte sett klara tecken på att hästen har mask. Summan av kardemumman, det kanske är bäst om man vet vad hästen som bajset kommer ifrån har ätit innan man låter hunden mumsa på det. Men jag tycker att det är hemskt bra om man har tillgång till hästbajs, det är fantastiskt bra för magen och innehåller spjälkade vegetabilier och bra tarmflora. Vill man inte ge hästbajs så rekommenderar jag Jipotimas kaninmage, det får mina katter.

För er som föreslog det här med ekologisk ko och hel älg, så tänkte jag att det kanske är lättare med hel kanin eller höna? Bara ett förslag..Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
12/31/10, 2:51 PM
#27

Spannmål är näringsfattigt och det är inget i det hunden kan lida brist på om man utfodrar allsidigt. Däremot klarar säkrt många hundar av att äta spannmål medan andra är känsligare och får problem med mage, hud och öron. Min äldsta tål inte spannmål, då får hon öroninfektioner.

Annons:
Upp till toppen
Annons: