Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3794 ggr
Mysan3
2010-12-14 17:38

Testande, trotsiga, revolterande katter

Nu på senare tid så har katterna börjat att inte vilja äta det som de får och har gillat tidigare. Det händer inte varje gång men ibland. Ena dagen vill inte den ena katten äta hjärta. Sedan äter den alla andra ggr den får det med god aptit. Andra ggr är det t.ex kycklinmage en inte vill ha.

Det kan vara riktigt hungriga men ändå vägra äta detta. Vad kan detta beropå? Har ni också varit med om det?  De äter ju det både före och efter med god aptit och gillar det, men helt plötsligt får de för sig en dag att de inte vill ha just det. Verkar som de väntar på att det kanske ska komma något godare…..men det gör det inte!!!! Äter de inte det som serveras så får det samma sak vid nästa måltid!!!

Vad är detta för tilltag de har fått för sig….? Ibland dröjer det länge innan de äter det som bjuds men eftersom de inte är fullvuxna  än så vill jag inte att de ska vara utan man för länge heller….Gör era djur också så, eller gjorde i början?

Annons:
Bogart
2010-12-14 20:17
#1

Så gör min katt hela tiden, och det är riktigt tröttsamt. Jag kämpar fortfarande med att övertala henne att allt rått kött jag serverar är ätbart, men hon vägrar hålla med. Även en av hennes favoriter, strömming, vägrar hon ibland (jag ger fisk ibland som godis).

Dessa katter alltså, det är så mycket enklare att utfodra hundar… Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-12-14 22:15
#2

Var bara konsekvent, jag hade ett riktigt helvete med min ena katt när han var liten, jag fick dela maten i småbitar, sitta och leka med maten, sitta med honom när han åt, stänga in honom på toaletten med maten och inte släppa ut honom förens han åt osv.. Och så fick han naturligtvis inget annat än det som serverades. Men var också orolig för han var ju så liten. Tvångsmatade honom ibland när han var utan mat för länge, men det kändes också fel för jag ville inte ge honom en negativ bild av mat. I vilket fall som helst så har mitt hårda slit lönat sig för numera äter han som en varg.

Om katterna inte rör på sig ntillräckligt så kan det vara en anledning till att de inte äter, prova att försöka leka med dom innan så de får göra slut på lite energi, och så kan du testa att införa fasta mattider så de blir hungriga tills då de ska få mat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-12-15 02:25
#3

Det där med att man inte vill tvångsmata för att inte skapa en negativ bild av maten låter ju logiskt, men alltså, min hund måste vara skitkonstig. Efter att jag tvångsmatade honom med kycklinglever en gång, så har han efter det lärt sig älska kycklinglever. Han är ju hel klart inte normal… Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-12-15 18:59
#4

#3

Men det där är inte alls ovanligt, oftast så är det någon slags psykisk spärr för dom, de tror att de inte kan äta det dom blir bjudna på, men när man lägger maten i munnen på dom och tvingar dem att äta är det ibland precis som att "jaha, men det här gick ju att äta"

Jag fick min ena katt till att frivilligt äta penecellin förut, han åt hellre tabletterna självmant än att bli tvångsmatad!Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-12-15 19:07
#5

#4 Fast det riktigt konstiga är att han faktiskt hade smakat på levern innan, men sen spottat ut och vägrat äta… Obestämd Men efter att ha fått levern nedtryckt i halsen så gick det bra! Kan ju även tillägga att detta inte har fungerat när jag försökt få honom att äta fisk…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-12-15 19:11
#6

#5

Han kanske bara behövde komma på andra tankar?

Ja de fungerar ju inte alltid likadant i alla situationer, djuren.. Man får lov till att vara kreativ ibland! Något som hjälpt på mina katter är om man är överdrivet fjollig när man ger maten, jollrar och gullar och gör sig till, eller om man ger maten som belöning för något "trick".

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Mysan3
2010-12-16 16:17
#7

#2 Jodå jag har rätt så fasta mattider åt dem, och hungriga brukar de vara. Jag vet att de är hungriga vissa gånger då de vägrar äta, är bara precis som de testar, det kanske blir något godare….

tex. de äter kvällsmat vid 21.00  ingen mat över natten.  På morgonen vägrar den ena äta frukost, testar igen med 1-2 timmars mellanrum hela dagen, men vägrar. På  eftermiddagen äter han till slut, men någon gång har jag blandat det med annat för jag vill inte låta dem vara utan mat så länge då de inte är fullvuxna.  Hungrig vet jag att han är för han vill vääääääldigt gärna ha det de andra äter, men han måste ju äta upp frukosten först innan han får annat. När de gör så här så får de absolut inga torrisar emellan åt av mig - de är inga torrfoderälskare heller - äter lika gärna barfen, för det mesta iallafall…..Ja, de gillar allt, men vissa dagar bara vägrar de äta en viss sort. Som de gladerligen äter nästa gång!!!!

#1 Jaha, då kanske jag får leva med att de får sådana nycker för sig ibland. Hur gör du då hon vägrar äta, låter du henne vara utan tills hon äter eller?

Det har hänt mig med kyckling hjärta och kycklingmage - olika katter, olika gånger. Jag lägger upp dem hela, magen kan jag klippa lite i ibland. Vill inte klippa och dela dem och gömma bland annat för att få dem att äta. Det är väl bara att vara envis. Jag vet ju att de äter tillslut, och att de egentligen tycker det är gott. Hade det varit något som de inte gillade så hade jag inte tvingat dem att äta.

Hur länge tycker ni att man ska vänta innan man ger dem annat?  De är runt 6 -7 månader gamla.

Bogart
2010-12-16 18:54
#8

Jag brukar servera det hon vägrar äta några gånger, men har hon till exempel inte ätit något på hela dagen så ger jag henne lite blötmat på kvällen. Om jag sedan orkar så försöker jag igen nästa dag på samma sätt.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Linnea
2010-12-17 10:48
#9

Jag har bytt ut barfen mot färskfoder nu. Katten vägrade äta det först, det tog 4-5 dagar innan han började äta. Innan dess hade han knappt smakat. Nu äter han som en häst, så det är bara att vara envis. Jag tror det var lukten, det luktade lite skumt så han behövde bara fatta att det var kött och absolut ätbart!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Skunken
2010-12-17 10:57
#10

Om de inte äter är det ju ingen idé att BARFa iaf ;) Bra att de äter färskfoder :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Katti
2010-12-17 13:45
#11

Vad är det för färskfoder du ger? Skulle gärna vilja ha alternativ till mina kräsna katter!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Linnea
2010-12-17 14:03
#12

Jo dom åt barfen men det var dyrt, vi fick inte tag i billigare än mataffären och det tog en helt enorm plats i frysen.

Jag ger Nordic Special +. Finns en återförsäljare dryga milen bort så det var lagom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: