Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3087 ggr
Hyeonmu
2010-12-10, 00:00

Lite BARF frågor

Det kanske är ohövligt av mig att skapa en tråd innan jag mer än ögnat igenom alla trådar. Men om någon skulle orka svara och ge synpunkter ändå skulle jag bli väldigt tacksam.

Jag har en liten Tibetansk Spaniel/Västgötaspets mix på två år som jag precis övertalat mamma om att vi ska börja BARFa. Mössen här får ju spannmål, grönsaker och kött - deras 'barf' - så varför ska inte hunden få rätt sorts mat? I vilket fall så vägrar mamma fortfarande rå kyckling och ben. Kommer inte på frågan. Pappa, gammal hundägare, säger likadant: "kyckling farligt". Suck. Men när hunden är så liten finns det verkligen andra ben man kan ge honom som han kommer kunna tugga? Vilka då? Och var hittar man dem i så fall? Har inte hittat ordentliga ben i köttdisken.

Sen så var det ju det här med rå föda. Tidigare har han glufsat i sig köttfärs rå utan problem och smakat kött av mig (jäg äter min biff praktiskt taget rå) men han vägrar äta sitt råa kött nu. Frågan är om det är typen av kött… Hela orsaken till att jag fick börja barfa honom var nämligen att kvinnan som jobbar i vår djuraffär rekommenderade det (eftersom han dissar all deras mat och bara vill ha doggy). Så vi köpte några packeterade korvar med lamm och nöt. Kan det vara så att detta helt enkelt är skit som ingen hund skulle vilja ha? Tyckte själv att det luktade lite surt, men mamma kände inte av det. Kokt och stekt har han nu ätit av det, men han såg skeptisk och lidande ut. =/

Annons:
Heffipeffi
2010-12-10, 13:24

Om inte hunden av ngn anledning ska äta ben, så kan ni ge benmjöl i stället. Inte lika bra, och hunden får ju inte nöjet att gnaga på ben, men i alla fall ett bättre alternativ än torrfoder.

Katti
2010-12-10, 17:57

Vi har ju länge matats med att F-ben är farligt för hundar. D v s fisk, fågel och får. Men det gäller tillagade ben, som lätt splittras och blir vassa och då farliga. Råa är de inte farliga! Hur skulle annars vargar överleva? Just kycklingvingar är väldigt bra att börja med eftersom benen är lätta för hunden att knäcka och äta upp. Mer vana hundar äter glatt hela kycklingen. Mina har just kalasat på delar av en hjort och det blev inte mycket kvar där heller Glad.

I Hundsport för några nummer sedan tonade veterinären Berit Wallin ner farligheten, även för tillagade ben har jag för mig (som det dock inte finns någon anledning att ge dem).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Hyeonmu
2010-12-10, 19:30

#1 Aha, ahaa. Var kan man hitta benmjöl då? =) Så kan vi börja med det tills mamma får förtroende för annat.

Jo det är det jag försöker tala om för henne. Tyvärr var hennes pappa veterinär och skydde kyckling som pesten. *suckar* Jag hoppas få henne på bättre tankar.

Tack båda två för svar. =)

BARFmycat
2010-12-11, 17:51

Här har du en artikel om de fyra F:en, den är vetenskapligt grundad enligt de resultat Dr Francis M Pottenger kom fram till under sin studie "Pottengers cats : A Study in Nutrition".

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2010-12-11, 19:09

Jag tror att du kan köpa benmjöl i zooaffärer. Ett ännu bättre alternativ är ju att mala ben. Då borde dina föräldrar inte tro att det är farligt.

Hyeonmu
2010-12-12, 00:46

Åh tack! =D Den ska jag visa för mamsen. Hoppas hoppas att hon litar på studien. T_T

#5  Mala själv önskar jag att jag kunde göra, har dock inga så tuffa matredskap. Jag ska titta i djuraffären, tack för tipset. =3

Annons:
Upp till toppen
Annons: