Annons:
Etikett02-hund
Läst 5716 ggr
Katti
2010-12-06 09:50

Fläskkotletter

Funderar på om det är okej att ge även de delade benen som är i fläskkotletter och liknande? De är ju ganska hårda och delade i relativt små bitar som kanske skulle kunna sväljas hela. Men det kanske inte är någon fara? Ska fråga i affären om de har sånt de tänkt slänga, och då blir det nog en del finstyckat kan jag tänka mig.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Namiko
2010-12-06 10:35
#1

Jag ger mina skivspill och fläskben (ungefär hälften kött, hälften ben i olika storlekar, oftast ganska små benbitar) utan problem. Trots att bitarna kan vara rätt små så tuggar dom alltid benet även om biten är tillräckligt liten för att sväljas hel (min ena hund sväljer oftast kycklingvingarna hela). Man får helt enkelt testa och se hur det går, mina fick dock större ben först innan jag testade med småbitar så dom var vana att tugga ordentligt redan innan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Katti
2010-12-06 10:53
#2

Det låter bra! Mina äter ju andra ben nu, så de är också vana.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Silvestris
2010-12-06 20:20
#3

Jag tycker att just fläskben tenderar att vara väldigt vassa när de blivit sågade så jag skulle rekommendera att du känner av benen lite snabbt innan du ger dem till djuren. Vassa kanter kan slipas ner lite snabbt med en rasp eller fil.

Katti
2010-12-06 21:11
#4

Det var smart, så kan man ju göra! Stekte just fläskkotletter igår och tänkte då på de vassa benen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

chapp
2010-12-06 23:34
#5

Jag ger sådana ben och ser att hunden tuggar sig igenom benen. Kycklingbeneb kan ju också vara vassa när de bryts. Jag trodde inte vassa ben gjorde så mycket så länge de inte är kokta?

Silvestris
2010-12-06 23:38
#6

#5

Problemet med fläsk är att det är så hårda ben och de måste sågas och då uppstår "onaturligt" vassa kanter. När djuren själva krossar ben uppstår sällan den typen av vassa kanter utan de uppstår främst när man sågar.

Annons:
Sugiyama
2010-12-09 15:13
#7

Jo jag har också gett sådana ben utan problem. Nu finns inte det där spillet att köpa längre när allt kött styckas centralt.

Upp till toppen
Annons: