Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 4968 ggr
Katti
2010-12-05 15:44

Hjort och rådjur

Jag fick ju kontakt med en jägare via Blocket och var igår och hämtade "rester" hos honom för första gången. 17 kg blev det (av en hjort och ett rådjur). Jag betalade 250:- (15:-/kg). Det vovvarna fick igår uppskattades i alla fall! Vet inte riktigt vad det var, men mest blandat puts och ben.

Jag bad honom spara allt, så det blir nog överraskningar varje gång jag öppnar nya paket Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
BARFmycat
2010-12-05 19:27
#1

*Avis*…Cool

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

chapp
2010-12-05 20:31
#2

Fantastiskt!

[Gemm]
2010-12-06 03:37
#3

aaw damn you jag antar att du har en Stor frys! Själv dras man med en sån där halvare… och inte ens hela är ju till katterna utan bara 2 ynka lådor!
*drömmer om en frysbox*

Hittade ekologisk utegris och ekologiskt lamm på blocket som jag ska kirra när jag fixat STOR frys!

Har du hittat hare (inte dyr överdiskhare för 189 kr/kg)? Det verkar vara svårt att få tag på…

Katti
2010-12-06 09:46
#4

Har en "vanlig" frys, men också en familj på 5 personer, så en hel del går åt till oss. Men mamma bor i närheten och har en frys med plats över Skrattande. Hon ska snart flytta till ett hus med källare. Där står, om jag inte minns fel, en stor frysbox. Annars får jag väl ställa dit en!

Ingen hare, men jag är ju kaninuppfödare! Jag har bara dvärgkaniner, men funderar allvarligt på ett par kullar av någon större ras under våren. Det vore ju det optimala. Mer ekologiskt, djurvänligt och närproducerat blir det inte Glad.

Har köpt naturbeteskött ibland när de säljer ut med kort datum. Funderar på att fråga i affären om man kan få sånt de tänkt slänga. Men det kanske finns någon regel att de inte får ge bort kött med utgånget datum? Frukt, grönt och bröd vet jag en som får.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
2010-12-06 17:21
#5

#4 Passa på och gör extra nytta då, och välj mellerudare eller gotlandskanin, skaffa genbank och hjälp till att bevara en gammal lantras, samtidigt som överskottsdjuren blir mat åt folk och fä.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
2010-12-06 17:29
#6

Eftersom jag är (utflyttad) gotlänning ligger ju gotlandskaninerna nära till hands. Men jag vet inte… Det blir så stort projekt av det då, med pappersarbete och saker att sätta sig in i. Fast jag kanske köper en gotlandskaninhona av en granne som har det. Eller köper en större kanin och parar med en av hennes kaniner… Den här tanken är som ni hör inte färdigtänkt ännu Glad.

En stor nackdel med gotlandskaninerna är att de kan ha alla möjliga färger och teckningar. Det innebär att ungarna i kullarna blir olika, d v s man ser skillnad på dem. Vill helst ha en hop likadana "fula" kaniner. Så att man inte fäster sig vid någon. De ska självklart få ha det jättebra, men jag kommer inte pyssla om dem. Vill inte slakta tama kaniner!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Vattnadal
2010-12-06 17:36
#7

#6 Fast det är inte mycket pappersarbete, måste jag säga. Jag är i och för sig ny på det, men det är ju sammam grundskötsel, och sen bara en årsrapport och att ungar man säljer ska ha genbanksintyg. Än är det inte ens klart med märkningen, så det ska fotograferas och skickas med intygen så länge.

Kika på mellerudaren då, som är ännu mer hotad. De är ungefär lika stora som gotlänningarna, ofta lite lugnare, men de finns bara i 2 varianter, dutchtecknad i svart/vitt eller albino. Skaffar du 2 albinosar torde du får en massa rödögda vita, exakt likadana, och inte alls någon extra söt.

Jag äter inte kött, men är klart inställd på att hedemoratuppar som inte accepteras av pappa tupp längre ska nackas och bli mat , bagglamm ska slaktas och kaninungar ska ätas upp när de blir lagom i storlek. OM man inte hittar nån som vill köpa, vill säga, men handjur vill nästan ingen ha… Man får gosa lagom, samt från början vara inställd på vad som väntar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
2010-12-06 17:51
#8

Jag har ju massor av kelkaniner och där är efterfrågan på hanar större. Har hittills sällan haft problem med osålda kaniner, trots att jag föder upp 100-150 ungar om året. Men så har jag varit aktiv väldigt länge också. Det finns de som åker 30 mil för att köpa kanin av mig. När det finns liknande i "zooaffären på hörnet" Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
2010-12-06 17:56
#9

Jo, det klart, för handjur är mysigare till sällskap. Föder upp möss till sällskap (främst vidare avel och utställning, men de är ju ändå sällskapsdjur) och trots att hanar luktar mer, går det fint att sälja dem till sällskap, om man har ett fint rykte.

Just med allmogedjuren är det lite svårare, då alla som föder upp behåller egna honor till avel samt tar in någon ny hane då och då. Det säljs inte alls mycket till sällskap, alltså slaktas flest handjur.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
2010-12-06 18:57
#10

Ja, och eftersom vi är köttätare (med vissa undantag då!) så är det ju helt i sin ordning. Hellre egenuppfödda djur som har haft det bra än kyckling från affären, som man vet har haft det riktigt dåligt…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
2010-12-06 23:40
#11

Min tanke är att maken får äta kött från djur jag garanterat vet har mått bra, samtidigt som vi får markerna röjda från sly av fåren, jag får ägg av hönsen och så får jag ha fler djur.

Tanken är att jag ska testa att äta kött igen, någon gång av egna djur då. Fast jag slutade 86, så det sitter hårt åt…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: