Laxhuvud?
Huvudet av en lax, kan det vara något för en hund? Vågar man ge hunden det som rekreations-käk i hundgården?
Ja, du kan ge det till hunden.

Innan jag kände till riskerna med att utfodra katter med fisk gav jag laxhuvud till mina katter, det var oerhört populärt! Och de åt upp precis allting också
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#2 Vad är riskerna att ge fisk till en katt?

Nötkött, mejeriprodukter och fisk står tillsammans för 89% av alla fall av foderallergi hos katt (rapporterade fall). Fisk innehåller för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror, det krävs E-vitamin för att konservera dessa och när de inte finns i tillräckliga mängder måste katten ta av sitt eget förråd vilket orsakar E-vitaminbrist. Det leder i värsta fall till inflammation i fettcellerna (pansteatit). Fisk är även oerhört allergent för katter och det är inte ovanligt att de utvecklar allergi mot det. Även om de ätit fisk flera år utan problem så kan en allergi slå till när som helst, och när katten väl blivit allergisk mot ett födoämne är risken betydligt större att den blir det mot flera. Fisk är dessutom relativt näringsfattigt så det finns ingen mening alls med att ge det.
Ja mina gillar att gnaga på ett laxhuvud. Varning för lukten bara

Laxhuvet frös till is i kylan och blev till isglass att slicka på…

Superbra aktivering!
Jag köpte det igår till min afghan som jag barfar. Lax=vidrigaste matte hittat på någonsin! Det var ett laxhuvud och en liten filé, filén delade jag på i mindre bitar för att lura i honom. Han vägrade först äta maten, efter ett tag åt han nogrant runt varje laxbit. Det blev den andra hunden som fick bli lycklig Huvudet förstod han dock inte riktigt vad han skulle göra med, vakta det gick bra ;) Ska dela på det ikväll så tuggar han nog i sig det.

Jag fick ett laxhuvud med massa fiskrens som jag fick gratis, men inte ville hunden äta det! Gratis är tydligen inte gott enligt honom. All färsk fisk är blä!
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.