Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 4126 ggr
Katti
2010-11-18 11:45

Mängden mat

Tycker att jag börjar få koll på själva BARFandet till hundarna nu. Men jag är osäker på mängden. Har räknat ut att mina hundar åt drygt 500 g torrfoder om dagen (tillsammans!). Någon som har koll på torrfoderkonsumtionen och sedan mängden mat hundarna äter nu? Mina hundar är extremt lättfödda, eller har i alla fall varit det på torrfoder. De har alltid ätit betydligt mindre än rekommenderad mängd. Det är därför jag inte köper rekommendationen 3% av kroppsvikten riktigt. Det skulle bli ett halvt kilo var ungefär.

Tyvärr har jag insett att detta sätt att utfodra för mig kommer att bli mycket dyrare. Dels för att jag är uppfödare och därmed har riktigt bra rabatt på hundmat och för att jag har företag och drar momsen på det jag köper. När jag köper i affären är det människomoms, d v s 12%, på maten, så det blir inte mycekt att dra av… Just momsen skulle man väl kunna lösa genom attt köpa från foderföretag, men det kräver stora inköp och en ny frys. Plus att det nog är lika mycket dyrare som skillnaden i moms.

Irriterande! Hur man än vänder sig har man ändan bak Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Bogart
2010-11-18 16:02
#1

Rekommendationen är ju runt 2-3%, och för min hund så fungerar faktiskt 2% ganska perfekt.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

chapp
2010-11-18 21:29
#2

Men om min stora hund äter för ca 150 i månaden, är det dyrt? Du har väl mindre hundar än min gamla hund som väger 30 kg. Du kanske inte har så mycket rester från din egen mat som vi har,  men säg att matkostnaden uppgår till 200-250 :- /hund. Två hundar, det gör 400-500:- i månaden. Är det mycket mer än vad torrfodret kostade? Det är ju surt att du går miste om de stora rabatterna från foderföretagen förstås.

Det som är ruskigt dyrt är att skämma bort sin hund med grisöron och tuggben!!

Katti
2010-11-19 12:25
#3

Jag förstår inte hur det kan bli så billigt för dig. Men det är ju bara att gratulera Skrattande. Om han äter 2% av 30 kg blir det 6 hg om dagen, d v s 18 kg i månaden. Med en genomsnittskostnad på 20:-/kg blir det 360:-. Resterna är ju bara gratis om ni annars skulle ha slängt dem. Lagar ni mer för hundens skull blir det istället en merkostnad (människomat kostar sällan 20:-/kg)!

Någon pratade i en annan tråd om en kycklingvinge om dagen. Jag har vägt kycklingvigar. De vägde under 100 gram styck.

Jag har fyra hundar varav tre bor hemma och nu får mestadels BARF. De vuxna väger 15,5 respektive 17,5. Valpen är nu 3 månader och är av samma ras. Just nu äter hon lika mycket som  båda de andra tillsammans!

Skulle mina hundar äta 2% av 15 kg (lätt att lägga på sig) plus 3,5% av 17 kg (tunn efter en valpkull) plus 3% av 15 kg (räknar på vuxenvikten för valpen också, för nu äter hon ju mer) så skulle de äta 3+6+4,5 hg om dagen. Det blir 40 kg i månaden, d v s 800:-. Torrfoderkostnaden ligger på 500:- när momsen är dragen. Momsen på hundmaten blir under 100:-, så där hamnar jag runt 700:-.

Äh, skit samma! Det är en kostnad jag får ta helt enkelt. Vet ju att detta är bättre Glad. Man får väl vara om sig och kring sig och köpa på sig när det är billigt helt enkelt. Och så hoppas jag ju på min slaktare, där jag skulle få köpa fyndlådor för 15:-!

Nu vill jag inte skrämma andra som funderar på att BARFa med att det blir dyrare. För Svensson blir det inte det (om man letar billiga saker att ge hunden/katten). Jag har räknat med 25% rabatt på torrfodret och även den negativa effekten för BARF som de olika momssatserna skapar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

chapp
2010-11-19 22:50
#4

Jo, det blir en del rester, alla fulbitar etc. Har du inga fulbitar? Fettkanter, senor och sånt! Korvsnartar. Sås. Det blir en del om man är två och inbitna köttätare själva.

Tror hundarna behöver äta mindre när de äter barf eftersom maten är mer näringsrik.

Jag blev rädd när jag märkte hur mycket min valp åt. Nästan mer än gammalhunden faktiskt. Det var om hon gick på turbomotor. Nu är det lite lugnare på matfronten. Hon äter nog 250 gr kyckling plus ett annat mål mat, kanske hjärta, 100 gr. Plus mina fulbitar som inte alls är så rikliga som gammhundens 2 personliga assistenter åstadkommer… Ca 350 gr kött. Väger 14 kg.

Katti
2010-11-19 23:21
#5

Nä, vi äter upp allt, eller i stort sett allt, själva Skrattande.

Ja, valpar äter ungefär dubbelt så mycket som vuxna hundar av samma ras. Men så växer de fort också!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Neko]
2010-11-19 23:39
#6

Ring runt till jägare, slaktare osv och hör om du kan få slaktrens. Jag har fått kontakt med en och köper köttrens (kingkött, vom, hjärta, lunga m.m) för 13kr/kg :)

#2 Min hund väger också 30kg, och han äter inte för 150kr månaden. Han äter för ca 20kr dagen, ibland mer eller mindre beroende på vad jag ger. Då ser jag helst att han får i sig 1kg om dagen.

Annons:
Linnea
2010-11-22 11:14
#7

Du kan ju ersätta en del av barfen med färskfoder, det ska jag börja med när köttförråden börjar sina. Det är ju barf fast färdigmalt och blandat.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Katti
2010-11-22 14:24
#8

Nja, de flesta färskfoder innehåller en massa spannmål, och det är inte BARF för mig. Det enda jag vet som är utan är Vomoghundemat. Sen finns det ju "röror", köttkross och liknande, men det är ju inte fullfoder. Och så vill jag gärna ha aktiverigen och tuggandet som man får med BARF. I alla fall de flesta dagar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Linnea
2010-11-22 15:48
#9

#8 Jag vet, man får leta, jiopotimas har nåt utan spannmål. Jag ska ha både färskfoder och kycklingklubbor.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sugiyama
2010-11-22 17:18
#10

Min äldsta åt torrfoder innan och då 4 dl om dagen. Hon har väldigt lätt att gå upp i vikt. Nu äter hon ca 500 g v & h om dagen. Hon väger 28 kg.

Upp till toppen
Annons: