Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3806 ggr
Katti
11/18/10, 11:54 AM

Skrovmål?

Det pratas om svältdagar, men jag funderade på motsatsen; ett riktigt skrovmål! Vargar äter ju så mycket de kan när de har fällt ett stort byte, för att sedan smälta maten i kanske flera dagar. Skulle våra hundar må dåligt om de fick ett jättemål någon gång? Självklart måste de sedan få chans att smälta maten utan att behöva anstränga sig på ett bra tag. Och svältdagen kommer givetvis efter skrovmålsdagen!

Det var bara en tanke som slog mig!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Bogart
11/18/10, 4:01 PM
#1

Det finns flera som gör sådär, tror att till exempel Jill gör något i stil med det, då hon utfodrar ungefär varannan dag.

Brukar kallas "gorge and fast" på engelska, och här har du en artikel som handlar lite om det: http://www.k9joy.com/dogarticles/dogfood01stomach.pdf

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Katti
11/18/10, 4:13 PM
#2

Jag ringde till Jipotimas idag, för att fråga om priser och frakt och så. Passade på att fråga om skrovmål också. De gjorde så ibland sa han. Och även att hundarna inte ska veta när de får mat eller ens om det blir någon idag. Deras hundar fick någon gång mellan 16 och 02!

Dock tycker jag att det är lite jobbigt att bara ge dem en gång om dagen, så jag kommer absolut inte ge varannan dag!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
11/18/10, 4:27 PM
#3

Jag ger min hund mat ungefär när som helst också, kanske inte så sent som kl 02, men jag kan ge lite före kl 16. Skulle nog säga att min hund får mat någon gång mellan 15 och 23. Underbart att inte ha en hund som säger till precis när han ska få mat. I och för sig så utfodrade jag under väldigt olika tider när jag gav torrfoder också. Jag vill inte behöva anpassa min dag efter hundens mattider. Tungan ute

Själv så tycker jag att det är underbart att bara behöva ge en gång om dagen, vilket jag ville göra med torrfoder också, men det kändes inte lika okej som när man utfodrar med rå mat.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Katti
11/18/10, 6:37 PM
#4

Egentligen vore väl det mest naturliga att ge dem mat efter dagens huvudsakliga motion? Efter jakten med nedlagt byte äter man ju! Om de sedan får mat lär de sova många timmar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

chapp
11/18/10, 9:19 PM
#5

Jag har väldigt svårt att inte ge hunden mat när jag äter… Sen har jag svårt att tåla att hunden går hungrig (dvs jag tror hon är hungrig), så svältdagar skulle vara svårt för mig. Så länge hon inte är överviktig ska hon få mat varje dag.

Heffipeffi
11/19/10, 2:14 AM
#6

Det händer att mina hundar får ett riktigt skrovmål- Dagen efter får de lite mat, eller inget alls. För mig passar det utmärkt med att endast ge mat en gång om dagen. Jag har stora hundar, med risk för magomvridning. Tidigare fick jag alltid tänka på att jag inte skulle ut och motionera förrän ett par timmar efter maten. Nu behöver jag bara ta hänsyn till en gångs utfodring + att jag oftast ger de mat ett par innan vi går och lägger oss.

Annons:
chapp
11/19/10, 10:54 PM
#7

Jag gissar att hunden lätt vänjer sig vid att äta en gång om dagen eller flera, när den väl vant sig går det nog bra vilket som. Det är jag som är blödig med min bortskämda lilla sötnos.

Heffipeffi
11/20/10, 7:32 PM
#8

Det viktigaste är att inte ge hunden mat exakt samma tid varje dag, för då förväntar den sig inte heller att få ngt.

Sugiyama
11/21/10, 9:10 PM
#9

Jag har testat och gillar idén men tyvärr måste min äldsta äta minst 2ggr om dagen sedan magen blev förstörd av Metacam. Innan dess fick de en gång om dagen. Jag tror ändå på att ge varannan var tredje dag men för min del skulle det bli lite trickigt med planeringen. Man vill ju inte att hunden ska vara hungrig om den ska anstränga sig hårt, inte heller springa i skogen med ett skrovmål i magen.

Upp till toppen
Annons: