Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 4902 ggr
Bogart
2010-10-03, 01:40

Hur mycket kött har ni samlat på er?

Ja, som frågan lyder, hur mycket kött har ni hemma nu och hur många djur utfodrar ni?

Jag har nämligen märkt att det här med att leta efter billigt lämpligt kött att utfodra med är skitkul! Vilket självklart gör så att jag samlar på mig bra mycket mer än jag behöver… Rensade nyss lite i frysarna här hemma, och tja, ungefär en normalstor frys (en såndär liten man har under kylskåpet) består av endast hundmat. Då har jag dessutom inte räknat med de få korvarna med Vom og Hundemat som finns i källaren, och det gamla älgköttet där.

Det enda i den frysen som jag kan tänka mig att äta själv är nog kycklinglåren…

Jag helbarfar en hund på cirka 9 kg, så han äter knappt 200 gram om dagen. Försöker ge den ena katten lite rått då och då, men om jag nu ska börja barfa henne mer ordentligt så kommer jag nog behöva köpa mer kött. Inget av det som är i frysen just nu är ben som är lämpliga för katt. :/

Det kommer ta evigheter för mig att ta slut på allt detta…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Musiken
2010-10-03, 02:01

Haha jag ar likadan! Vi (min pojkvan + 2 inneboende) har 3 fack i frysen, varav ett ar PROPPFULLT med illermat Skäms Allt som ar reducerat pris som jag sjalv inte kanner for att tillaga (hjartan, njurar, hjartan, kycklingvingar, svinbillig blandfars som mest bestar av grissenor, grismage osv) osv hamnar i illerfacket, vilket bara expanderar och expanderar Tungan ute Har lovat mig sjalv att inte kopa nagot mer forrens forradet ar slut nu dock. Det finns inte plats for inneboendena att ha mat i, och det maste det bli ett slut pa hehe…

chapp
2010-10-03, 10:38

Jag har inte så mycket barf-mat i frysen, köper istället kontinuerligt. Ibland finns inget och jag får ge henne av min mat. Ibland har jag ingen mat och får sno av hennes, tex grilla några kycklingvingar!

Linnea
2010-10-03, 11:30

Du har tur som har överskott så är det inte här. Jag köper med jämna mellanrum då vi inte har plats för så mycket än. Jag handlar på city gross (än sålänge) och iblnad har dom verkligen massor att välja på men ibland nästan inget :(.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Chanku
2010-10-03, 13:05

Jag barfar en hund, dock inte "helbarf" utan det är en portion om dagen som gäller och en portion torrfoder. Har en låda i en sån där halvfrys (ena delen kylskåp, andra delen frys) med hundmat. Jag handlar hellre lite oftare än att riskera att köttet blir liggandes för länge.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
2010-10-03, 13:32

Jag BARF:ar tre katter, och jag har två frysfack med kött åt dem och så har jag några påsar som är min kusins som hopn inte har plats för i sin frysTungan ute

Jag har själv svårt för att äta mat som varit fryst, så katterna har frysen nästan helt för sig själva.

Jag gör i alla fall av med det jag har och har ett omlopp på ca 3 månaders förbrukning i frysen, sen köper jag nytt och har det i 3 månader, så det är ruljans på köttet.

Men visst har det väl hänt att man "lånat" lite kycklinglår när det kniper..Oskyldig

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-10-03, 15:40

Haha, verkar som att det inte är så många som gör som jag. Tungan ute Jag har i och för sig turen att ha två frysar i den delen av huset där jag bor, och dessutom så har vi en stor frys i källaren. Den stora frysen är dock nästan fylld med vinbär… Obestämd

Med vänlig hälsning

Annons:
Heffipeffi
2010-10-03, 15:50

#6 Jag gör lite som du. Köper vom och oxkross från Nordic för att ha som bas, men när jag hittar ngt till extrapris pga t ex kort datum, så samlar jag på mig ett lager. För ett tag sedan sålde de ut kyckling med kort datum på Willys för 9 kr kg. Jag gick om handlade flera gånger fast i olika kassor för att jag skulle kunna köpa så mkt som möjligt. Tror jag kom upp i 50 kg till slut. Efter det hade jag ca halva frysen med kyckling. Min egen mat, får plats i frysfacket i kylen.

Namiko
2010-10-08, 11:54

2/3 av min frys (litet frysskåp) består av kött och en låda med grönsaker som jag och djuren delar på. Just nu har jag lite ont om pengar och köttförrådet börjar sina, men när det är nyhandlat så har jag nog runt 15-20kg djurmat. BARFar två hundar (5 och 7,5kg) och två katter (3,5 och 4,5 kg). Det går åt 800-1000g per dag.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sugiyama
2010-10-09, 18:44

Jag samlar när jag har möjlighet. På höstarna när jag är med och jagar tar jag vara på sådant som blir över och fyller frysen. Hittar jag grishjärtan och sådant länsar jag hyllorna. Kött till halva priset brukar jag också ta så mycket jag kan. Jag har en hundfrys där jag har apporteringsvilt och hundmat.

Bogart
2010-11-07, 02:08

Jag fortsätter med allt detta samlandet, för jag lyckas alltid komma på saker jag "behöver". Nu när jag tänkt börja barfa katten på allvar så har jag köpt en del saker som Willys hade extrapris på; fem hela kycklingar (mer än de tre man får köpa alltså, var där två gånger Skäms) och två kg lammgrytbitar. Väldigt mycket av det jag hade i frysen sedan innan var ändå inte kattvänligt, eftersom en del var gammalt halvruttet kött, och en del var för stora ben. Genom att köpa hela kycklingar så kunde jag ju ta det lättätna benen till katten, alltså skrovet, och resten till hunden (jag har tillräckligt svårt med att få henne att äta ben ändå).

Nu är frysen nästan proppfull, och jag som tyckte att jag hade kommit en bit med att försöka ta slut på det jag hade… Jag kan inte stå emot när det är bra priser. Aja, nu borde jag ha så att det räcker till katten också. Fast självklart så har jag även kollat in fläskkarrén som finns på Ica här för cirka 30 kr/kg…

Med vänlig hälsning

HannaM
2010-11-07, 18:17

För lite, har en liten frys och begränsad ekonomi vilket leder till att vi måste göra en del storkok till oss själva också. Så vi köper det vi behöver för en dryg vecka eller kanske två, stycker och fryser in och sen är det bara att upprepa proceduren igen.

Silvestris
2010-11-08, 10:35

Jag hamstrar inte längre. Tidigare köpte jag omgångar om 20-30 kg från Zooprodukter men numera blir det mtcket handlat på Coopen. Av bekvämlighetsskäl. Billig, färsk kyckling brukar de ha. Grishjärtat kostar OK.. Jag köper nog en 5-6 kg åt gången och sedan "laddar jag upp" igen.

Upp till toppen
Annons: