Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3947 ggr
AnneN
2010-10-07, 21:15

Hur kan jag övertyga sambon?

Jag känner att jag nu har tillräckligt med "kött på benen" för att kunna börja barfa våra 3 katter, och nu efter att min ena katt fick somna in igår pga leverproblem så känns det ännu mer viktigt att göra det som är bäst för katterna.

Eller ja att göra det som är bäst för dem är alltid viktigt, men ni förstår kanske vad jag menar.

Men min sambo är skeptisk till detta med barf, han tycker det låter jätte äckligt att ge dem lever och hjärta, mm. Han kan ju knappt ens ge hunden kokt lever som jag skurit i små bitar som godis!

Sedan har han även fått för sig att det blir dyrare att barfa än att ge torrfoder som kostar mellan 300-600kr/månad totalt för våra 3 katter. Är i farten att hitta ett bättre alternativ då vi har en som lätt går upp i vikt och 2 som har lite lättare att gå ner i vikt.

Så jag vore super glad om ni skulle kunna hjälpa mig med argument för att lägga om till barf för katterna. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Linnea
2010-10-08, 11:34

Kostnaden beror helt på hur mycket du betalar för köttet och det kan ju variera rätt mycket. Det bästa är om du räknar ut hur mycket du behöver av var sak, lever, kött med ben osv och letar upp vad det kostar där du tänkt köpa det. Då vet du på ett ungefär vad det kommer att kosta. Min sambo vill inte heller greja med det.

Jag ansvarar för maten, alltså handlar och delar upp i portionspåsar.

Varje påse innehåller en dags mat. När jag ger frukost häller jag ut allt utom kycklingen, den håller jag fast genom påsen så jag behöver ju inte hålla i det med händerna när jag ger maten. På kvällen ger jag kycklingen. Hur enkelt som helst. På det här viset hade han inte behövt röra maten. Om han inte gillar lukten så kan jag säga att det luktar inte. Levern luktar lite när mandelar den men det lilla som ligger i en portionspåse märks inte.

Däremot, om katten inte äter upp allt så kan det börja lukta en del..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

BARFmycat
2010-10-08, 13:10

Man kan ju använda pincett när man tar i köttet, tex stekpincetter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-10-11, 00:26

Har någon av katterna idag problem med tex tandsten? Det är ett exempel på vilka problem som kan försvinna med barf = billigare.

Jag köper nordic oxkross (ca. 21:-/kg), grishjärta (ca. 32:-/kg), nötlever (handlar på mig när det ligger runt 25:-/kg) och hel färsk kyckling (ca. 30:-/kg).

Till en sats går det åt följande:

1 kyckling (mald) (840g kött)
800g extra kött (köttdelen totalt ca. 69%)
Ben: 360g (15%)
Hjärta: 240g (10%)
Lever: 144g (6%)

Detta ger en kostnad på ca. 32+16,80+7,68+3,60=60,08 ~ 61:-

Jag räknar nu bara på en katt (eftersom jag bara har en som helbarfas). Han äter 100g/dag. Den totala röran blev ca. 2,4kg. 2400/100=24. Röran varar i totalt 24 dagar.

Det ger en total matkostnad på 76,25:-/månad eller ca. 2,50:-/dag.

76,25x3=228,75:-/månad på 3 katter om de äter 100g/dag (sen beror det på hur billigt/dyrt du får tag på råvarorna).

Jag brukar sätta en maxgräns på 30:-/kg som snitt när jag köper kött och liknande till katterna.

Till katterna använder jag 2 dl creme fraishe burkar och en gammal gaffel med långa "tänder/piggar" på. Sen är iof nästan all min mat mald/fin fördelad.

Medarbetare på jack russel terrier

Katti
2010-10-13, 00:00

Är det verkligen bra att mala maten? Jag trodde att en av de stora fördelarna var den aktivering och det tuggmotstånd som hela bitar ger. Men det kanske mer gäller hundar? Katter har ju allt som oftast lite mer idéer kring maten…!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elcyion
2010-10-13, 00:03

#4 Det är inte dåligt, men det är bättre med större bitar. Men min ena katt har FORL (tandsjukdom) och den andra vägrar äta kycklingvingar. Bättre att mala än att inte kunna ge barf alls.

Medarbetare på jack russel terrier

Katti
2010-10-13, 00:31

OK, då förstår jag. Kanske ett bra sätt att smyga in BARF till mina ovilliga birmor också!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[Gemm]
2010-10-15, 03:56

Idag var jag och köpte kattmat, fyllde all kattmatsplats i frysen så detta lär räcka i Minst 1 månad.

286 kr för 3 vuxna katter. Kan det bli en sporre kanske?

AnneN
2010-10-15, 10:50

#7 Oj det var inte farligt dyrt, vart handlar du kattmaten då?

_**/Mvh Anne

[Gemm]
2010-10-15, 15:41

enskede hund&katt med komplement av fläsk och kycklingmage från willys och ibland, när ekonomin är trevlig, även hare från hötorgshallarna men haren är snuskdyr (140 kr/kg, brukar bli 250-300 kr för en hel hare) så se den som en lyxig parantes.

HannaM
2010-10-17, 19:02

#9 dom har ju kaninskrov på enskede, köp där, betydligt bättre än hötorgshallen=)

[Gemm]
2010-10-30, 15:35

Nej, kaniner är farmade och är ljust kött. Hararna är viltskjutna och är mörkt kött, stor skillnad och det senare alternativet är bättre ur alla perspektiv förutom det ekonomiska.

(jag menar inte att deras levnadsförhållanden ändrar färgen på köttet men det kanske folk förstår, såg att det kunde tolkas så bara)

AnneN
2010-11-04, 17:07

Sambon är övertalad!!! Skrattande

Nu ska jag "bara" försöka räkna ut hur mycket mat varje katt behöver och mängd av de olika ingredienserna & hitta en bra och BILLIG kvarn som klarar att mala ben! (tips mottages tacksamt)

_**/Mvh Anne

Bogart
2010-11-04, 17:23

Den billigaste kvarnen sitter i katternas munnar! Flört

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
AnneN
2010-11-04, 17:31

#13 Jo men jag har testat lite då och då att ge katterna råa kycklingben och ena katten är inte alls intresserad av att gnaga utan lämnar det bara, så iallafall till en början kommer jag behöva mala.

_**/Mvh Anne

[Gemm]
2010-11-06, 14:41

Har du provat att krossa benen med en hammare innan du serverar vingen? Det kan hjälpa till att avskräcka.

Uppmuntring, uppmuntring, uppmuntring i övrigt, jag har kommit så långt med fånig röst och entusiasm över likdelarna som serveras här hemma ;)

AnneN
2010-11-06, 14:45

#15, bra tips, det ska jag testa Glad

_**/Mvh Anne

Upp till toppen
Annons: