Annons:
Etikett03-katt
Läst 4114 ggr
Tasspuls
10/30/10, 1:30 PM

Tillägg med stoppande effekt?

Jag har en katt som inte klarar ny mat bra alls. Jag har tidigare försökt BARF men det slutade med kräkningar av levern och även diarré i omgångar. Jag undrar om man kan hindra/förebygga detta på något vis under inlärningen, då jag skulle vilja göra ett sista försök?

Jag skulle vilja använda Klass köttkross som grund i BARFEN och tillsätta hjärta, lite lever och lite fläskkött/kycklingkött.

Kan jag tillsätta lite morotspuré och kanske lite a-fil i röran, har läst att många verkar använda detta som stoppande vid diarré, kan det funka? Eller ska jag kanske prova att koka köttet/klassen och se om hon klarar den då?

Annons:
HannaM
10/30/10, 3:30 PM
#1

Kaninmage med innehåll ska kunna hjälpa.

Tasspuls
10/30/10, 4:05 PM
#2

#1 Finns inte att köpa här, har aldrig hört talas om.

HannaM
10/30/10, 4:13 PM
#3

Många djuraffärer med hyffsat barfutbud har det. Kolla runt.

Bogart
10/30/10, 5:13 PM
#4

Ben stoppar upp, därför kan det vara en bra idé att börja med mat med mycket ben. Är det ben i klass köttkross?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Tasspuls
10/30/10, 5:23 PM
#5

#4 Nej, det är det tyvärr inte. Min katt vill inte heller gnaga ben tyvärr så det blir nog svårt att stoppa upp med ben är jag rädd :/

Bogart
10/30/10, 5:28 PM
#6

#5 Då kan du ju använda benmjöl, det fungerar också. Katten MÅSTE ju få i sig ben på något sätt, och då är benmjöl perfekt för katter som inte vill äta ben. Malda ben kan också fungera.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Tasspuls
10/30/10, 5:32 PM
#7

#6 Benmjöl säljs ju inte längre tyvärr. Det har ju dragits in av tillverkarna. Jag använder äggskal eller calcipos som kalciumkälla till kissen. Har även det stoppande effekt?

HannaM
10/30/10, 5:38 PM
#8

#7 Här finns det benmjöl att beställa http://www.hungryferrets.se/

Kika under kosttillskott

Bogart
10/30/10, 6:04 PM
#9

#7 Tyvärr så vet jag inte om det har samma stoppande effekt. Jag har lite svårt att tro det, då kalciumtillskott är viktigt att man inte överdoserar, vilket man kan göra med ben. Benet som inte behövs följer med ut helt enkelt, så på det viset så kan man ge ett djur som inte är van vid barf extra ben i början för att undvika diarré.

#8 Det var då ett riktigt dyrt benmjöl, och ett märke jag aldrig har sett innan. Finns det några fördelar med det? Den enda fördelen jag ser är att de har lagret i närheten av mig, ungefär 2 km härifrån… Tungan ute

Annars så finns ju benmjöl här: http://foderbilen.se/standardt-hund-benmjol-500g.html, Standardts är väl det som används mest. Det billigaste benmjölet jag har hittat finns dock här: http://www.haromi.se/dbbutik/butik/db.pl?id=1346&template_file=db_showprod.php, har själv inte testat det dock.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

HannaM
10/30/10, 6:07 PM
#10

#9 Jag vill inte använda standardts då jag sett en analys med tokigt höga blyvärden. Därför väljer jag att köpa det andra.

Issm
10/30/10, 10:40 PM
#11

#9 Jag har prövat Häromis benmjöl. Tycker inte att det var någon större skillnad mot Standardts. Häromis hade malt allt lite grövre, så det är inte lika lätt att "dölja" i maten när man blandar eget.

Heffipeffi
10/31/10, 12:49 PM
#12

Jag tror inte att det är ngn bra ide att koka köttkrossen, däremot kan du gärna blanda i kokade morötter. Jag vet inte om A-fil ger ngn effekt eftersom katterna kan vara känsliga för laktosen i mjölkprodukter.

Det finns en produkt som heter Slippery Elm Bark. Säljs bla hos Gelac. Det har jag använt flera gånger till hundar som varit dåliga i magen.

BARFmycat
10/31/10, 1:41 PM
#13

Jag ger pulveriserade äggskal på kött utan ben som jag mixar själv och sedan silar jag ut de grövsta bitarna med ett såll.
Det kan man ge om man vill ha den stoppande effekten, har fungerat på två katter som jag ordinerat det till i alla fall.

Skapade även en tråd om just detta ämne för några dagar sedan, kika gärna in på våran Tipstråd för Diarré

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Tasspuls
10/31/10, 9:51 PM
#14

Tack för alla tips :)

#13 Jo jag läste den innan, men det var ju tips när djuret redan har diarré. Jag funderar ju på om samma tips kan funka förebyggande :)

Silvestris
11/1/10, 12:45 AM
#15

Kör med kokade morötter och tillskott av Pro-Kolin, Diarsanyl eller liknade till en början. Verkar det gå bra kan du dra ner successivt på kosttillskottet.

Tasspuls
11/4/10, 9:58 AM
#16

Är det farligt om man skulle blanda i lite benmjöl, krossade äggskal i köpt mjukmat för katt?

#15 Kan katten vänja sig vid maten med hjälp av detta tror du?

Silvestris
11/4/10, 6:08 PM
#17

#16

Det är inte farligt att blanda lite benmöl och äggskal med mjukmaten.

Om det är ovana som gör att katten blir lös i magen kan man antagligen hjälpa katten att ställa om tarmfloran mha. detta.

Tasspuls
11/4/10, 6:34 PM
#18

#17 Super, då ska jag prova det! Får nytt hopp nu :D

Upp till toppen
Annons: