Annons:
Etikett03-katt
Läst 2402 ggr
Ligonskrutt
2010-10-16 23:57

Benprocent i barf?

Barfar inte mina katter, men de får då och då lite kött etc. Men jag undrar lite över hur det är med ben. Är det olämpligt att ge över 10 % och varför?

Annons:
BARFmycat
2010-10-17 01:34
#1

Nej, uppemot 30% kan man ge utan problem. Det som avgör om katten får i sig för mycket ben är hur avföringen ser ut. Är den mycket vit och hård eller smulig ger man för mycket ben. Det värsta som kan hända av att man ger för mycket ben är att katten blir förstoppad. Om katten fått äta ben så kommer avföringen att vara lite vitstrimmig dagen efter men hela korven bör inte vara vit om man säger så.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ligonskrutt
2010-10-17 15:27
#2

aha ok :)   vad bra. för en av katterna blir lätt lite lös i magen av vanlig kattmat. och jag tänkte om det går att "stabilisera upp" med lite extra ben, ifall han reagerar över levern tex. men jag tycker det verkar som han tål barf bättre än vanlig kattmat. men rent näringsmässigt är det ok, det blir inte för mkt kalcium eller så? katterna får inte barf på heltid, men jag har gjort iordning lite portioner som är ungefärligt propertionerliga iaf.

BARFmycat
2010-10-17 22:40
#3

#2

Nej, överskott utsöndras via avföringen =)
Det skulle vara om man ger så mycket ben att de inte får i sig tillräckligt av allt annat de bör äta.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: