Annons:
Etikett03-katt
Läst 3076 ggr
SaraC
2010-10-14 17:40

Blötmat/Färskfoder

Jag barfar inte ännu, tyvärr, men ger hunden färskfoder sedan drygt ett år tillbaka och nu är det hög tid att även ta bort torrfodret för katterna. Har lite frågor angående det och hoppas att någon kan hjälpa mig lite.

Om vi nu ska gå över till enbart blötmat, bör jag minska ner på torrfodret lite åt gången då och inte ändra rakt av?

Vad finns det för bra märken på blötmat? Mjau äter de inte av, men kanske skulle göra om de bara fick det i och för sig. De äter ICAs nu.

Och vad finns det för färskfoder man kan ge till katt? Tänker utifall det kan vara ett alternativ istället för blötmat.

Sista frågan, hur ofta bör man ge katterna något tugg och vad är lämpligt att börja med för katter som inte är vana att få ben?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Heffipeffi
2010-10-14 18:15
#1

Det finns i dagsläget inget komplett färskfoder som är avsett för katter.

[Gemm]
2010-10-15 03:33
#2

Vom og hundemat har en sorts färskfoderkorv utan spannmål och om man kompletterar denne med hjärta (då hjärta saknas i blandningen men är essentiellt för katter pga taurinet) anses det fungera som ett helfoder för katter.

En av skaparna till vom og hundemat ger sin katt detta, informationen kommer från enskede hund&katt.

Som tugg skulle det kanske vara populärt

[Gemm]
2010-10-15 03:36
#3

… med kycklinghals eller revben från hare/kanin. Halsen är mer broskig i sin konsistens och revben från hare och kanin är tunna och spröda och inte så skräckinjagande för en benrookie ;)

SaraC
2010-10-15 17:02
#4

Tack så mycket för tipsen Gemm! Vom og hundemat har jag kikat lite på och funderat på att byta till för hunden som nu äter Klass. Tyvärr verkar det inte finnas någon återförsäljare närmare än 15 mil härifrån.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2010-10-15 23:05
#5

Kanske lika bra att satsa på barf på en gång, ändå. Är lite orolig att jag inte har tillräckligt på fötterna, men får väl läsa ihärdigare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: