Älgben
Fick en stor påse med märgben från älg idag. Men fick även med revben med kött på kan man ge det också?
Vet föresten inte om jag skriver på rätt forum..

Revbenen är superbra att ge, men jag avråder alltid från att ge märgben. Hundar kan skada sina tänder rejält på dem då de är väldigt hårda. Om du ska ge märgben så bör du ta bort dem innan hunden börjar tugga.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Så det är inte farligt då med tanke på piggarna som är i? Alltså själva revbenen att han kan få dom i halsen? Han är en stor hund, en amstaff.

Få hundar lyckas äta upp revben från älg, om de inte är delat i mindre bitar. Du kan ju ge kanske en större bit med flera revben ihop för att vara säker på att han inte lyckas äta upp det.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

#3 Det är skurna i mindra bitar. Bara 15-20cm långa så kastar dom nog istället för vill inte riskera att han får i halsen och dör.

Det som skulle kunna vara en potentiell risk är väl om hunden inte tuggar benet ordentligt och sväljer det helt.
Det är så olika hur olika hundar tuggar ben, vissa tuggar jättenoga och andra bara kastar i sig. Det gäller att veta vilken typ av hund man har och är man osäker kan man observera hur de äter när man ger dem första gången.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Min hund tuggar inte maten utan vräker i sig och är väldigt glupsk så jag tror jag skippar revbenen.
Men tack för alla svar ändå! :)

Är det skillnad på hur en hund äter som är van att få BARF jämfört med en hund som bara får ben någon gång ibland?
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vi ger hundarna älgklövar, och de jobbar ett tag med dem, innan de är slut. Skinn och ev kött först, sen märgen, för att komma åt den måste benet spräckas, sen gnager de länge på benbitarna, och även klövarna tuggar de i sig.
Kalvarna kan de äta upp hela, då de har mjukare ben, vuxna älgar blir det benbitar kvar lääänge av. Detta om inte räven är förbi och snor benen då…
Revben skulle jag ge våra, då de tuggar noga. Vi ger dem revben från nöt ibland, men älgrevbenen verkar jägarna här ta med sig…
Vittra fick en älgsvans igår, när vi pratade med några jägare som styckade en älg. MUMS sa hon!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter