Annons:
Etikett03-katt
Läst 9293 ggr
BARFmycat
2010-10-03 13:51

Näbbmöss?

Mina katter har tagit en del näbbmöss nu i sommar och trots att de regelbundet har ätit möss som foder så äter de inte näbbmössen. Jag tycker att de får banne mig äta det de dödar, men näbbmöss är ingen favorit..

Fasters katter gör likadant, fler som har katter (eller andra djur) som ratar näbbmöss..?Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
AnneN
2010-10-03 15:29
#1

Smart katt som inte äter näbbmössen!

"Rävar och katter, liksom andra däggdjur med välutvecklat luktsinne, äter vanligtvis inte upp näbbmöss trots att de fångar dem. Katter älskar att leka med dem, men den som är oförståndig nog att äta upp en näbbmus börjar må illa. På sidan av kroppen mellan fram- och bakbenen sitter doftkörtlar som gör djuren oaptitliga.

Den största av våra näbbmöss, vattennäbbmusen, är inte bara illasmakande utan rent av giftig. Spottkörtlarna producerar ett förlamande gift som leds in i bytet via underkäkens stora framtänder. Vattennäbbmusen behöver därför inte nöja sig med enbart nattsländelarver, vattengråsuggor och andra vattenlevande smådjur utan kan fånga så stora byten som grodor."

Kopierat från http://www.fof.se/tidning/2004/5/giftigt-daggdjur

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bogart
2010-10-03 15:42
#2

Det är väldigt vanligt att katter inte äter upp näbbmössen, eftersom de som sagt smakar väldigt illa.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Heffipeffi
2010-10-03 15:53
#3

Vad jag hört så är de giftiga. Hörde talas om en hund som fått upprepade kräkningar och så småningom dog pga att han ätit upp en näbbmus. Så dina katter är förståndiga.

Denna kommentar har tagits bort.
BARFmycat
2010-10-03 15:59
#5

Jahaa, oj det visste jag faktiskt inte, nu blev jag riktigt förvånad faktiskt! Har aldrig hört talas om det, det förklarar ju sakenTungan ute

Det förklarar ju även varför de kräkts lite av och till sen jag flyttade hit, de är vanligtvis väldigt glupska. Men vad bra att jag fick veta det då, man lär sig förhoppningsvis något nytt varje dag!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-10-04 01:27
#6

#3

Nej, de är inte giftiga men de luktar och smakar som sagt väldigt illa.

Om hunden verkligen dog som följd av att den hade ätit en näbbmus måste näbbmusen i sig ha ätit något som varit späckat me gift (och således själv varit döende).

Annons:
Vattnadal
2010-10-04 13:10
#7

Näbbmöss är bra, då de äter insekter, tänk om katterna kunde lära sig att de inte var ätbara och låta dem vara. Dumt att äta nån som kan äta skadeinsekter…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chapp
2010-10-04 14:47
#8

Båda mina hundar gillar att leka med näbbmöss; slänga upp dem i luften till exempel. De piper så roligt. Matte gillar inte riktigt det där. Men inte ens valpen rör musen när den dött.

Vattnadal
2010-10-04 16:05
#9

Våra hundar hittar döda näbbmöss i hägnet ibland. De gillar att springa runt och leka jaga där den jagade har näbbmusen i munnen. Dock äter de inte upp dem, bara bär, eller rullar sig på dem!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

BARFmycat
2010-10-04 22:33
#10

#7

Mina katter äter alla insekter de kan komma över, så jag tror de kompenserar rätt bra där..Tungan ute

Däremot så är jag lite "honor your kill". Man äter det man dödar, man dödar inte för nöjets skull. Men katterna reagerar ju instinktivt när de tar mössen, så de är ju inte deras fel. Och nu förstår jag ju varför de inte äter dom.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2010-10-04 23:12
#11

#6 Konstigt. Det var en veterinär som sa det Förvånad

Silvestris
2010-10-10 20:35
#12

#11

En av arterna har faktiskt gift i sin saliv, vattennäbbmusen. Det är den största av dem (blir upp till 1 dm lång) men saliven är så svagt giftig att den inte påverkar en katt.

Det är dock smaken och lukten som gör att katter inte äter dem. Inte den giftiga saliven.

Näbbmöss generellt är alltså inte gifta, bara en art och eftersom det är den största arten (som dessutom bara lever i mycket fuktig miljö) är det en av de mer osannolika näbbmusbytena.

Heffipeffi
2010-10-10 21:51
#13

#12 Citerar dig: "Näbbmöss generellt är alltså inte gifta"

Nä,de kör nog med samboförhållanden :-)

Förlåt, kunde inte låta bli ;-))

Annons:
BARFmycat
2010-10-10 22:06
#14

#13

*asg*

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-10-10 23:40
#15

#13

Hihi. Nä, faktiskt så är de ruskigt promiskuösa.Skrattande

[Gemm]
2010-10-15 04:04
#16

Shit, tack för härlig kunskap om näbbmöss!

Mina drar hem dem ibland och jag hittar inget mönster i det hela för ibland äts de upp och ibland inte, himla fascinerande.

Kanske beror det på hur hungriga de är? Jag ska dock genast sluta truga och försöka leka med de döda mössen så att någon av katterna faller för frestelsen… jag brukade dra dem runt en hörna så att de långsamt försvann och hoppas på att trigga lite jaktinstinkter men, ja, om de smakar så illa så får jag väl la lägga av med det =D

BARFmycat
2010-10-15 11:11
#17

#16

Haha jag gjorde typ samma sak! Lade dem vid matplatsen och sa uppmanande att de får minsann äta det dom dödar annars blir det ingen middag! Såhär med facit i hand skäms man lite nu, stackars katterna..Oskyldig

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: