Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 4245 ggr
noir
10/14/10, 11:55 AM

Kyckling rester

Jag är extremt kräsen när det kommer till mat. Har sett grisar på krokar åka runt för att styckas och packas m.m som liten och det gjorde mig till nån likande vegetarian.
Jag äter kött som är väl tillagat och så länge jag inte tänker på att det är kött jag äter så går det bra, annars blir jag spy färdig.

Detta ger mig lite små ideér när det kommer till matlagning. När jag ska tillalga kyckling file så måste jag skära bort eventuella (tror det är) blod och ben rester som kan sitta i ett av hörnen, före kommer dock inte alltid, allt fett som hänger och dinglar, samt senor som kan gå igenom filé bitar…. så det händer att jag slänger en hel del "fint" kött som pappa säger.
Det är hemskt egnetligen, men nu bor en kattfröken med mig och pojkvännen och jag har funderat på barf,
Kan jag slänga ner kyckling resterna som blir (självklart rått) till henne så länge det är svensk kyckling (eller spelar det ingen roll med de bakterier som kan finnas i rå kykling för kissen?)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
BARFmycat
10/14/10, 12:21 PM
#1

Kul att ni funderar på BARF!

Det går utmärkt att ge katten allt som ni inte äter. All kyckling som finns i Sverige, även importerad, kontrolleras för salmonella och E-coli bakterier innan den hamnar i köttdisken så det ska vara riskfritt att ge kyckling som köpts för mänsklig konsumtion.

Katter har väldigt stark magsyra som demolerar de mesta av de eventuella skadliga bakterier som skulle kunna finnas i det dom äter, och om det skulle överleva några så har katten en så kort tarmpassage att de inte hinner få fäste innan de är ute igen.

För att katten ska bli smittad måste köttet vara extremt kontaminerat, och då skulle du troligtvis också bli sjuk trots tillagning.

Så det är bara att mata på, det är en jättebra föreberedelse inför BARF och katten kommer säkert uppskatta det!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
10/14/10, 1:04 PM
#2

Jag skulle tro att det är campylobacter noir tänker på. Det kan finnas i kycklingkött, men försvinner vid tillagningen. Risken för campylobacter är anledningen till att man alltid ska vara försiktig vid hanteringen av rå kyckling. Men om jag har förstått saken rätt så är inte hundar och katter känsliga för denna bakterie?

Wikipedia

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
10/14/10, 1:15 PM
#3

#2

Aldrig hört talas omObestämd

Men jag skulle tro att magsyran och tarmpassagen gör det svårt även för dem att fastna.

Vid alla frågor om bakterier och ben brukar jag alltid tänka på våra vilda djur som äter rått kött från alla sorters icke-veterinärbesiktigade djur och F-ben bäst de vill, och uppenbarligen lever de och frodas.Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

noir
10/14/10, 1:55 PM
#4

Skönt att höra, nu slipper jag känna skam när jag sker bort allt som jag inte vill ha i min mat pga hjärnans små påhitt ;D

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

BARFmycat
10/14/10, 5:35 PM
#5

#4

Verkligen inte! Jag skulle se det som en god gärning ;D

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: