Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3220 ggr
diva
2010-10-11 19:47

barf till katt

Hejsan. Tänkte börja ge mina 2 katter barf. Dom är utekatter så råttor har dom käkat hela sommaren. Tänkte kolla upp med en som jag känner som är jägare, men måste då veta vad man ska ta reda på av bland annat älg, fågel mm. Hur mycket av varje del ska man ge katterna. Hoppas någon kan hjälpa mig. Man måste väl få ihop en sorts blandning så dom får i sig olika näringsmedel.

Annons:
diva
2010-10-11 20:02
#1

Hittade en återförsäljare här i Lycksele som säljer Barf, men frågan är om det är till hundar. Det är väl inte samma till både hundar och katter kan jag tänka mig.

Heffipeffi
2010-10-11 21:26
#2

När du barfar sätter du i hop maten själv i önskade proportioner av ben, kött, inälvor, grönsaker. Alltså kan du använda samma råvar till katt som till hund.

Är det färdiga blandningar som din återförsäljare säljer?

diva
2010-10-11 21:30
#3

Jag tror det. Ska kolla upp lite nästa gång vi ska ner till Lycksele. Det var gubben som sa det för en jägare här i byn brukar köpa det till deras hund. Man måste visst köpa ganska mycket på en gång som jag fattade det.

BARFmycat
2010-10-12 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Variera köttet du ger i största möjliga mån, men undvik att ge nötkött eller fisk då dessa köttsorter är allergiframkallande hos katt.

Kosten bör bestå av ca 65-85% kött. Av det ca 15-25% inälvor (Inte mer än 8% lever, men inte mindre än 5%) och ca 20-35% fett, ca 10-20% ben, och ca 10-15% vegetabilier.

Ger du muskelkött utan ben någon gång kan du tillsätta kalk i form av äggskalspulver, det går lätt att mixa själv av sparadeäggskal.

Äggulor är bra att ge och någon gång ibland kan man även ge äggvita. Bifogar en bra bild över hur man bör tänka när man ger sin katt mat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

diva
2010-10-12 12:14
#5

Hur är det med älgkött då?

BARFmycat
2010-10-12 12:15
#6

#5

Fungerar utmärkt. Är dessutom en storfavorit här hemmaSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
diva
2010-10-12 12:16
#7

ok va bra. Jag känner ju en jägare så då ska jag prata med honom

BARFmycat
2010-10-12 22:42
#8

#7

Vilken lyx! *avis*

Allt i köttväg går för övrigt bra att ge, och även blodet. Så kan du få tag i hjärta, njurar, strupe, lunga, njure mm så är det bara positivt!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

diva
2010-10-12 22:47
#9

#8

Det låter bra, då ska jag framföra mina önskemål till jägaren och hoppas att jag får det jag behöver. Tack så mycket

Upp till toppen
Annons: