Fläskfile?
Hej kan man ge rå fläskfile, bara en liten bit?
Tacksam för svar

Ja naturligtvis så kan man göra det, det uppskattas nog bara!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Ok, tack för svar

Ända felet jag ser med fläskfilé, är att den är fruktansvärt dyr
Medarbetare på jack russel terrier

Hon ska nog ge som smakbit, när hon ändå ska äta själv
#4 Helt korrekt =)

Får man lov att ge gris kött till sin iller?jag trodde att gris kött inte va bra…..kAN ha fel…jag syftade på fläskfilén eftersom ni skrev att d va ok att ge. jag vill ge så mkt BARF jag kan åt min iller.men jag har bara gett kyckling vingar hjärta o lever….vilka andra "kött sorter" kan man ge ?typ kalkon har jag läst många ger….och oxkött??funkar det? alltså rå oxkött….tacksam för svar./Alexandra

Nu är inte jag så insatt i iller och vad de har för eventuella problem och allergirisker, men mig veterligen så kan man ge fläsk.
Starta gärna en egen tråd om det här under kategorin Iller och skriv [I] före du skriver rubriken så kan säkert någon illerkunnig här på sajten hjälpa dig

tack. ska skriva som du sa i egen tråd. hA det så bra!

Hoppas du får något svar!

Det enda problem jag ser med fläskkött är tekider. (stavning?!?)
Jag ger aldrig mina hundar vare sig ben eller kött som är rått från gris.

#10 Menar du trikiner?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Trikiner finns inte i Sverige då allt kött som kommer ifrån Sverige och importeras till Sverige veterinärbesiktigas. Det finns en artikel här på BARF I Fokus om trikiner, den går att finna i högerspalten (Läsvärt!) på sidan.
Dör inte ev trikiner om man fryser ner köttet först? Om man är orolig att köttet har det.

Du kan ge din iller fläsk utan problem. Våra äter fläskkött flera gånger i veckan. Även, kanin, kyckling, nöt, kalkon, anka, lamm… ja allt kött fungerar. Var bara noga med att illern får i sig tillräckligt med ben (om den helbarfas).

Jag tror att de gör det, det är ju en liten larv och ingen bakterie, de borde inte överleva frysning. Man brukar ju frysa 2-3 dagar om man vill frysa bort ohyra. Men som sagt, totalt överflödigt i Sverige, faktiskt
Vet inte vart jag läste det (kanske var i vår trikinartikel) men vi ska bara ha haft ett fall av trikinsmitta i Sverige de senaste 100 åren, och då hade det trikinsmittade köttet förtärits utomlands.

Jag citerar:
Infektion uppstår genom att ett djur äter kött som innehåller levande trikinlarver (ca 0,1 mm långa). Larverna frigörs sedan i mag- tarmkanalen och utvecklas på några dagar till vuxna maskar (ca 1,5-4 mm långa). Under en till två månader föder honorna dagligen 100-1000-tals larver som via lymfan och blodet kommer ut i kroppens alla vävnader. Endast de larver som kommer in i muskeltrådar (utom hjärtmuskeln) kan utvecklas vidare. I muskelvävnaden bildas det, för de flesta trikinarter, en kapsel runt larven och larverna kan leva i muskelvävnaden i årtionden. Även sedan värddjuret dött kan trikinlarver vara levande under lång tid, ungefär till köttet börjar lösas upp av förruttnelsen.
hela artiklen finns HÄR

Jag redigerade ditt inlägg till normalstor text (det var lite skrikigt), de som har taskiga ögon får helt enkelt ta på sig läsglasögonen
Trikiner dör i frysen. 72 timmar, -18 grader så kolar de. Kött från tamdjur är riskfritt. Risk för trikiner föreligger huvudsakligen hos vilt tex. vildsvin. I vilt kan det dessutom förekomma frysresistenta trikiner.
Men som sagt, kött från tamdjur (där köttet besiktigats) är riskfritt.