[H] Löja?
Fick mig en låda löja (fångad i Bottenviken).
Kan ges rått till hund? Eller ska man koka o mixa (bena ur lär ju vara omöjligt pga storleken o mängden..)..?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

När vi gav vår foderallergiska golden mindre fisk (fick en del av fiskande farfar, köpte strömming ofta) gav vi dem antingen frysta, hela och råa, eller kokta och lätt mosade.
Hon gillade inte tinad rå fisk, men fryst tuggade hon i sig, koncistensen kanske? Kokar man strömming en timme är benen mjuka och harmlösa, har jag fått lära mig.
Vår madam åt fisk flera år, utan problem. Kokad ibland, rå ibland. Vi gav även keso/kesella och ägg som annan proteinkälla. Då och då kyckling, men inte för ofta, då fick hon exem och klåda.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag testade att koka några igår och benen var ju inte ens nåt att tala om. Inte ens skallen gav någon motstånd. En strömming är väl…4 ggr större än vad löjan är. Iallafall löjorna som jag har :)
Jag har inga problem att ge fisk till hund, det jag funderade var väl främst om det finns någon risk för parasiter eller liknande? Insjöfisk vet jag att man inte ska ge och samma gäller väl röding/regnbåge/öring etc.?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Om du fryser fisken några dagar innan du ger den så tror jag att de flesta parasiter dör.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~