Annons:
Etikett02-hund
Läst 2804 ggr
chapp
9/27/10, 2:04 AM

Bli för stor?

Kan valpen bli för stor när man barfar den? Blir en hund som barfas från början större än sina rasvänner på kommersiell torrskaffning? Den barfade hunden får mer ju näring, vitaminer och mineraler.

Jag har inte en susning men min valp har verkligen vuxit på sig och, om jag mäter mankhöjden rätt, är redan lite för hög för rasspecifikationen. Vi 6 månader endast.

Annons:
Vattnadal
9/27/10, 12:39 PM
#1

Valpar kan säkert växa snabbare eller långsammare beroende på näringintag, eller svältas så de blir mindre än generna säger. Dock kan du inte mata så att de blir större än generna bestämt, om du inte bråkar med hormonerna som sköter växandet.

(Vi kastrerade en hane vid 6 mån ålder. Hans hormoner hade då hunnit tala om för kroppen att den var en hane, och han började växa efter det. Kastrerar man mycket tidigt, kan en hane bli mer feminin i dragen. Sen kom dagen då hans könshormoner skulle säga till att han skulle sluta växa, dvs var klar. Då var ju kulpåsen tom, så han växte lite till. Han är en dm högre än kullsyskonen, typ. Fast uppfödaren misstänker även att han har en annan pappa än de andra valparna. Dock är han mycket större än en alaskan husky brukar vara, trots inblandning av grönis och schäfer.)

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Silvestris
9/27/10, 1:33 PM
#2

Det är ju svårt att generalisera eftersom det är många olika faktorer som påverkar tillväxten. Det man kan göra med maten är att påverka tillväxthastigheten och självklart med svält förhindra tillväxt.

Jag tror då att ett djur växer "som det ska" när det får en näringsriktig föda. Ger du för lite näring kommer tillväxten hämmas. Dock är det ju inte säkert att det för individen är positivt att växa "som den ska", i synnerhet inte med några av de största hundraserna vi har. Deras kroppar kanske inte mår bra av växa i normal hastighet, Det är ju viktigt att hela kroppen hänger med s a s när en stor hund växer för eventuell obalans kan kanske ge förslitningsskador. Resonemanget är spekulativt, jag vet inte om det är så och om det är så tycker jag inte att grundproblemet ligger i att ge hundarna bra och näringsriktig mat utan i aveln. Att man föder upp djur med dåliga kroppar.

Jag kan lätt säga att mina kattungar i snitt växer snabbare än de flesta andra kattungar i samma ras. Om det beror på att jag BARFar, på de linjer jag använder, på min avelsstrategi (tex. ingen inavel) eller på en kombination vet jag inte. Jag vet dock att det är väldigt ovanligt med devon rex-kattungar som väger 2,2-2,7 kg vid 16 veckors ålder. Något som mina friska kattungar gör. De verkar inte ta skada av det. Deras kroppar håller för tillväxten och de utvecklas till friska, vuxna katter.

chapp
9/28/10, 9:44 AM
#3

Intressant att höra att katterna växer fortare. Är de större än de andra katterna även som vuxna eller kommer tillväxten bara tidigare i livet?

Tur att man har en ur-hund och inte en sönderavlad hund.

Jag tänkte väga henne idag hos veterinären. Jag tycker inte hon har för mycket hull, det är mera storleken i sig jag undrar över. Hon har hela tiden haft en stor aptit, även om den har avtagit lite nu. Mest åt hon i början, när hon kom.

Jag ska kolla vilka mankhöjder henne föräldrar har också.

Silvestris
9/28/10, 5:04 PM
#4

#3

Mina katter tillhör den större modellen i rasen, men de skiljer ut sig just i tillväxthastigheten.

chapp
9/28/10, 11:18 PM
#5

Så dina katter är inte större än andra? Låter betryggande.

Nu har jag vägt valpen, den klockade in på 12,5 kg vid knappa 6 månader. Hennes mamma väger 17 kg som två-åring.

Silvestris
9/28/10, 11:37 PM
#6

Nej, de är inte större. De ligger iom det normala. Honorna väger runt 3 kg som vuxna och hanarna 4,5-5 kg. Helt normalt för devons även fast en del tyvärr satsar på att föda upp mindre katter.

Annons:
BARFmycat
10/3/10, 1:02 PM
#7

Studien av Francis M Pottenger visade att ungar födda av föräldrar som äter BARF har högre födelsevikt, och fortsätter mamman att äta BARF under ungarnas hela tillväxtperiod har de en jämnare tillväxt än djur som äter tillagad föda. Men större blir de inte.Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: