Annons:
Etikett02-hund
Läst 3534 ggr
chapp
2010-09-16 22:50

Helt fel eller?

Hade en rökt fårfiol och gav skrovet till valpen, som hon sedan låg och gnagde på halva dagen, det var uppenbarligen gott. Hon kommer inte igenom benet ännu, har för småttigt bett.

Men man ska ju inte ge kokta ben enligt orginal-barf? Å andra sidan måste hundarna från tidernas morgon nappat åt sig överblivna ben från människornas eldar. Min stora hund äter en del grillade/rökta ben, utan att bli dålig av det.

Annons:
AnneN
2010-09-16 22:54
#1

Det som är med ben är att då de tillagats så har de lättare att flisa sig och hunden riskerar att svälja vassa bitar som tyvärr inte allt för sällan gör hål i magsäck och tarmar.

Råa ben däremot är betydligt mindre farliga att ge.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

BARFmycat
2010-09-17 00:32
#2

Tillagade ben blir spröda och sköra, de slutar vara böjliga och det är därför de så lätt flisar sig.

En annan aspekt som jag tycker är intressant med tillagat kött är att molekylstrykturen ändras i det som är tillagat, och när det kommer in i djurkroppen så känner inte djuret igen strukturen, och tror att det är ett främmande patogent ämne som kommit in i kroppen och den börjar angripa det med sitt immunförsvar. Därför har djur som ätter tillagat foder alltid sämre immunförsvar än djur som äter BARF.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

chapp
2010-09-18 14:37
#3

Grannhundarna kom och åt upp benen efter skrovet, till förtret för valpen. Kanske lika bra?!

BARFmycat
2010-09-18 14:42
#4

#3

Det beror väl på, benen kan ju vara lika farliga för dem som för din hund. Hoppas allt gick braObestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
2010-09-19 18:09
#5

Jag tror att hundar kan vänja sig vid tillagat, för det är ju helt rätt att hundar i alla tider levt på våra matrester. En ansvarig för vargarna på skansen som jag pratade med sa att han gav sina hundar både råa och tillagade och att det funkar bara man vänjer dom vid det. Själv är jag lite för feg för att ge tillagat.

BARFmycat
2010-09-19 23:27
#6

#5

Hur skulle man kunna vänja vid att ge tillagat?
Det går ju inte att ändra på att molekylstrukturen ändras vid tillagning och att benen blir till smärre mordvapen vid tillagning. Om ett djur klarar av att äta tillagade ben är det för att det har tur eller tuggar mycket noggrant. Jag ser ingen mening med att ta risken när konsekvenserna kan bli förödande.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Sugiyama
2010-09-21 16:55
#7

Jag bara citerade vad den här killen sa och att jag själv var för feg för att prova.

chapp
2010-09-21 18:48
#8

Min gamla hund, som bor hos mina föräldrar, får regelbundet kokta ben. Tyvärr, jag försöker förhindra det men pappa vill inte ta reson! Hunden älskar dessa ben och följaktligen älskar pappa att ge honom dessa! Så han har fått många kokta ben genom åren. Kanske har han haft tur eller så har just han en mage av plåt, men han har inte blivit sjuk. Kanske är det som med rökning: de flesta får sjukdomar av rökning förr eller senare men det finns alltid vissa som kan röka ett helt liv och inte få cancer.

Om grannens hundar smiter in på min gård och stjäl valpens ben och käkar upp dom, då får de faktiskt skylla sig själva. Jag har skvallrat på hundarna, sagt till grannen att de kommer upp och snor ben och äter upp dem, men det hjälper inte, hundarna kommer ändå.

BARFmycat
2010-09-22 13:22
#9

#8

Jo och det finns ju bevisligen djur som lever ett långt och sjukdonmsfritt liv på torrfoder också, trots alla nackdelar med det som vi känner till.

Men bara för att det fungerar på vissa individer ska man inte se det som fakta för att det fungerar när forskning och bättre vetande säger det motsatta.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

TinaH
2010-09-24 08:17
#10

Sedan är det ju så att kokning över vissa grader, försämmrar näringsinnehållet i fodret med.

Sedan kan man alltid fundera på…vem på stäppen stod och kokade maten åt sina kull-kompisar ? :-)

skämt å sido, man kan inte jämföra riktigt med dagens djur med stäppens djur, men vill man ha rå föda, så tror jag att det bästa är att låta födan vara just, rå.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

JossanH
2010-09-28 12:58
#11

#8 Så du tycker det är ett humant tänk att hundarna ska straffas för att ägarna inte ser till att dom inte rymmer?
Jag har lite svårt att förstå att djur som bara är djur får "skylla sig själva" när det är ägarens brist på tillsyn som borde straffas…

Sajtvärd på Iller.ifokus

chapp
2010-09-28 23:23
#12

Nej men jag överlåter ansvaret till ägarna i och med att jag informerar dem. Tyvärr barfar de inte sina hundar.

Dessutom, den som försöker ta benet från grann-tiken råkar illa ut, hon släppte inte benet ens när matten försökte ta det från henne. Morrade som 17.

JossanH
2010-09-29 02:14
#13

#12 Fast grejen var just det att du skrev att dom fick skylla sig själva om dom kom in och stal din valps ben.. Det är inte samma sak som att ägaren får ta ansvar för det hela..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
chapp
2010-09-29 15:52
#14

Nu var jag ju lite skämtsam alltså men det kanske inte gick hem överallt. Jag önskar dessa grannhundar allt gott, inklusive långa och friska liv. Men det är deras matte och husse som har det yttersta ansvaret för detta. Om min valp ligger på min gård och tuggar på ett ben och så kommer granntiken och snor det benet mitt framför ögonen på valpen och mig (ja, jag vågar inte ta tillbaks det för hon är aggressiv då), så är det väl så det är då! Inte mycket jag kan göra utöver att skvallra inför ägarna.

Annars skulle jag önska alla hundar god barf-mat varje dag! Vore jag diktator skulle jag se till att det blev så!Flört

Upp till toppen
Annons: