Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 4283 ggr
chapp
2010-08-31 12:26

Tidningen Lapphunden

Jag får tidningen "Lapphunden". Sista nnumret handlade om foder. En uppfödare som heter Ann Marie Hammarlund hade skrivit flera sidor om hur man skautfodra hunden och man hade även intervjuer av hundägare, vilket foder de ger sina hundar. Men inte ett ord om Barf!

Är det bara för att tillverkarna ska få se sina namn i tryck?

Jag tänker skriva en replik till tidningen!

Annons:
Silvestris
2010-08-31 12:36
#1

Hammarlund är tokrabiatiskt mot BARF. Hon kan väl sträcka sig till att det är nyttigt att ge hunden rå nötfärs, men inte mer än så. Hon skrev en artikel till Hundsport för ett par år sedan och den var så späckad med faktafel att den respekt jag hade för henne innan föll ner platt på marken, tyvärr. Hon fick rätt många sidor i Hundsport också.

Är det bara för att få sitt namn i tryck? Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag tror att det handlar om att man vill föra ut information om det man tror på och mindre klubbtidningar brukar tacksamt ta emot material som fyller tidningen.

Sugiyama
2010-08-31 17:11
#2

Hammarlund har gjort sig känd på sin egenkomponerade meny och säljer kosttillskott. Blev också besviken efter Hundsportsartikeln. Den enda tidning jag känner till som skrivit positivt om BARF är Canis.

chapp
2010-09-01 16:19
#3

Ja, nu förstås jag bättre! Men även de andra som svarade på enkäten gav sina hundar kommersiellt hundfoder. Jag fick en gratispåse med hundmat av min kennel när jag köpte valpen. På första besöket hos veterinären, då fick jag också en gratispåse med hundmat - dvs reklam. Får kennlar reducerat pris på foder om de gör reklam för det?

På senaste numret av tidningen Hundsport finns en enda reklam-spot på omslaget, den är för en fodertillverkare. Den skulle väl inte finnas där om det inte var "big business" att tillverka kasst hundfoder och kränga det? Tidningen måste uppskatta att få sälja reklamplats etc.

Annars gillar jag den tidningen!

Sugiyama
2010-09-01 20:14
#4

Uppfödarna har stor rabatt på foder och till valpköparna får dom valppaket. Vi fick med vår första hund en tygpåse, leksak och en påse hundfoder. Med vår andra köpte vi från en som ger sina hundar riktigt skitfoder (ursäkta språket) så dom fick inte ens valppaket utan vi fick lite mat i en plastpåse. Men då hade jag redan bestämt att BARF så han fick aldrig maten.

Linnea
2010-09-02 11:50
#5

Såg en annan tidning som hade nåt om foderspecial eller nåt på framsidan. Köpte den aldrig men hade varit intressant att läsa. Det var några veckor sen och jag kommer inte ihåg vilken tidning men en av de störra iaf.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bogart
2010-09-02 17:39
#6

I Härliga Hund har det stått om foder, och där står det i alla fall någorlunda neutralt. Flera olika utfodringsalternativ räknas upp, däribland barf, och det står för- och nackdelar om alla utfodringssätten.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
chapp
2010-09-03 01:25
#7

För- och nackdelar för ägaren eller för- och nackdelar för hunden? Ärligt talat kan jag inte se några nackdelar för hunden med barf. Veterinären försökte skrämmas med "det kan fastna ben i tarmen", men hur många hundar får inte diabetes, epilepsi och cancer av kommersiellt foder? Och hur vanligt är ben i tarmen egentligen? Inte vanligt enligt veterinären själv, några fall under en karriär för en veterinär! Däremot är välfärdssjukdomarna mycket vanliga.

Nackdelen för oss ägare är väl att vi måste ta i maten, herregud så jobbigt!! Men tar vi inte i vår egen mat med händerna och lagar till den? Att klippa kycklingvingar är ingen avancerad matlagning!

Bogart
2010-09-03 02:07
#8

Jag håller nog inte med om någon av "nackdelarna" med barf enligt Härliga Hund. Dock är det ju i alla fall ett försök till att vara neutral, vilket jag ändå uppskattar. Här är nackdelarna från tidningen:

"Vad säger kritikerna?

Hunden smälter lättare lagad mat.

Kött, ben, organ och köttbiprodukter (sådat som inte är kött men kan användas som livsmedel, till exempel blod, svål, bindväv och märg) kan innehålla farliga bakterier och parasiter som hunden riskerar att bli sjuk av.

Hundar, särskilt valpar, riskerar att få i sig för mycket kalcium på grund av den stora andelen i kosten.

Benflisorna kan skada tarmarna.

Det är svårt att veta att hunden får i sig en lagom mängd av allt den behöver.

För fet mat för hundar som inte arbetar hårt.

Hunden kan bli dålig i magen."

Som sagt, jag håller inte med om i alla fall de flesta. :P

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Linnea
2010-09-03 10:21
#9

Det är väl sånt kritiker säger för att de inte vet bättre eller så vill de att folk ska fortsätta ge komersiellt foder av någon annan anledning.

Det var ju inga direkt fakta utan kritikernas "sanning" inte den verkliga sanningen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bogart
2010-09-03 12:39
#10

#9 Jo, där håller jag med. Jag insåg det när jag öppnade tidningen, så jag tog därför med överskriften.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

chapp
2010-09-06 02:02
#11

Kommentaren om "fet" mat avslöjar att de som skrivit artikeln inte har en susning om näringslära!

Sugiyama
2010-09-06 19:38
#12

Jag reagerar också på påståendet att tillagad mat är mer lättsmält än rå.

Linnea
2010-09-07 09:51
#13

Ja man kan undra var dom har fått sånt ifrån.. Jag antar att masajerna grillar antiloperna till lejonen också?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Sugiyama
2010-09-07 15:05
#14

Haha ja säkert

BARFmycat
2010-09-07 15:20
#15

Va, har ni aldrig sett hyenorna med sitt lilla stormkök på axeln ute på stäppen?Förvånad Det kan man ju se i alla djurprogram!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-09-07 16:21
#16

Haha, ja visst är det som står i tidningen ganska löjligt. Tungan ute Jag försökte få skannern här hemma att fungera igår, så att jag kunde skanna in bland annat artikeln i Härliga Hund, men den jäkla skannern ville inte. Typiskt.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-09-07 16:31
#17

#16

Guldstjärna till dig för tappert kämpande mot scannern!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Linnea
2010-09-08 11:01
#18

Tekniken vs Bogart 1-0.. =)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: