Annons:
Etikett02-hund
Läst 2685 ggr
chigak
8/31/10, 6:24 PM

Riktlinjer kring mängd mat

Jag ska gå över helt till BARF på min valp. Jag tror jag har koll på vad jag ska ge henne och proportionerna men vad jag funderar på är hur mycket mat jag ska ge henne. Jag förstår att det är individuellt och kan ändra sig med aktivitetsnivå m.m men finns det någon riktlinje att utgå från till en början?

Jag har letat men inte hittat någon information om det.

Annons:
Heffipeffi
8/31/10, 7:06 PM
#1

Jag har aldrig utfodrat ngn hund sedan valpstadiet med Barf, så jag har ingen egen erfarenhet att komma med, men på jipotimas hemsida, finns det under fliken information, en artikel som handlar om utfodring av valpar.

Lycka till!

chigak
8/31/10, 9:53 PM
#2

tack där ska jag kika, =)

Silvestris
9/1/10, 1:52 AM
#3

Skulle rekommendera att du utgår ifrån att valpen behöver äta 5-7% av sin kroppsvikt och så justerar du mängden efter hur valpen utvecklas.

chigak
9/1/10, 1:58 AM
#4

#3 tack det ska jag göra. Är det dagsransonen du menar då? eller vid varje måltid?

Silvestris
9/1/10, 11:12 AM
#5

#4

Dagsransonen.

Sugiyama
9/2/10, 5:29 PM
#6

Antingen ger man 10 % av valpens nuvarande vikt eller så 3-4 % av vikten som valpen förväntas få som vuxen. En labradorhane som jag har förväntar man sig att han ska väga ca 30 kg som vuxen.  Det betyder ca 1,2 kg per dag. Jag gjorde som det senare allternativet och det gick bra. Man får ju ha lite koll på hullet och justera om det behövs.

Annons:
Upp till toppen
Annons: