Annons:
Etikett03-katt
Läst 6122 ggr
Kitekat
8/26/10, 6:59 PM

[K] Taurintillskott

Hej!

Min mammas katt ska börja äta taurintillskott av medicinska anledningar men jag är lite fundersam över de som finns på marknaden och tänkte fråga er som BARF:ar om ni har större kunskap om det här. :)

Som jag har förstått det så är allt taurin på marknaden syntetiskt, men det ska ändå föreställa vara identiskt med det taurin som finns i kött? Ett märke (Solgar) sade sig vara lämpligt även för veganer och då blev jag lite fundersam på om det verkligen är samma sorts taurin som katten ska få i sig?

Eller menade de kanske att själva kapslarna inte innehöll gelatin och dylikt (kapslarna äter ju inte katten utan bara pulvret inuti)? Svårt för er att svara på kanske men jag tänkte som sagt bara få lite input och klarhet i om det finns olika sorters syntetiska taurin på marknaden och om vissa är sämre för katter än andra?

Ger någon här sina katter taurintillskott och av vilket märke? Kan ni rekommendera något?

Tacksam för svar/

Kitekat

Annons:
BARFmycat
8/26/10, 9:26 PM
#1

Grishjärta är väl det bästa taurintillskottet jag kan komma påSkrattande

I muskler som arbetar bildas taurin, hjärta och ögon är mycket rika på taurin och bland de rikaste taurinkällorna är grishjärta.
Allt kött innehåller taurin, men nästan inga växter gör det.

Vegetabiliskt taurin är även mycket svårt för katten att tillgodoge sig.

På livsmedelverkets hemsida kan man göra näringssök i mat, och ta reda på bl.a hur mycket taurin varje köttsort innehåller.

Ger man kött som kost är tillskott av nästan allt överflödigt, i synnerhet taurin. Så jag tror det blir svårt att hitta någon som BARF:ar som ger taurintillskott, vi brukar ge hjärta för att de ska få i sig taurin.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
8/26/10, 10:03 PM
#2

Taurin i syntetisk form är fullt tillräckligt. Det handlar om samma molekyl som vi hittar i kött. VitaViva (googla så hittar du) säljer massor med tillskott, bla. taurintillskott så ni kan titta på det och jämföra med det ni fått föreslaget.

Jag har dock aldrig behövt ge taurintillskott eftersom BARFen innehåller tillräckligt och jag alltid haft friska katter.

exitingsvillemo
8/26/10, 11:33 PM
#3

#0 vad äter katten för foder idag? Många foder i vanliga livsmedelsbutiker innehåller för lite taurin.

Men som #2 säger, googla på taurintillskott så hittar du säkert ngt du gillar. I vanliga zooaffärer kan du hitta olika taurintillskott att ge.

Kan tyvärr inte tipsa om ngt speciellt märke då jag aldrig varit i den sitsen själv. Jag har medvetet valt foder som har fullgott taurin i sig till mina missar.

Kitekat
8/28/10, 5:20 PM
#4

Tack för svar!

Har googlat fram lite andra olika tillskott nu där det inte står något om att det är lämligt för veganer iaf, men det stod endast på burken av det som vi beställde hem - inte på produktinfon på hemsidan så svårt att veta.

Visste inte att djurbutiker sålde taurin också - det var bra att veta för då kan man gå dit och läsa på burken själv.

exitingsville: Katten äter idag ett allergifoder från RC då hon har foderallergi. Hon fick bukspottskörtelinflammation för en månad sedan och efter att ha pratat med kunnigt kattfolk plus läst artiklar så verkar det som att taurin ska hjälpa cellerna i bukspottskörteln och levern att regenerera - därav ska hon få det av medicinska skäl för att hindra att det kommer tillbaka.

Eftersom hon har foderallergi så har min mamma inte vågat byta foder och då tänkte vi satsa på att få i henne mycket taurin vid sidan av - det är därför jag var lite rädd att hon får i sig något "onaturligt" taurin som kan göra så att allt blir värre igen.

Annars skulle det vara värt det att ge henne grishjärta som du, BARFmycat, tipsade om. Kanske skulle det vara värt att göra en riktigt utredning och se vilka specifika proteiner hon är allergisk mot? För som det är nu vet vi inte det - bara att hon klarat sig ganska bra med allergifoder.

BARFmycat
8/28/10, 5:52 PM
#5

#4

Anledningen till att jag föreslog grishjärta är för att det måste ju egentligen vara taurin i sin renaste form. Personligen äter jag ogärna tabletter och piller. Blir jag tex sjuk och behöver C-vitamin äter jag hellre gojibär (fast jag tycker att det smakar hemskt) än dricker c-vitaminbrustabletter. Men det är ju bara jag, men jag kände bara rent spontant att varför krångla med tabletter när det finns rikliga mängder naturligt i grishjärta?Glad

Vanliga allergener är fisk, spannmål och nötkött.
BARF brukar överlag vara ett bra foderval till allergiska katter.
Carnia har ett foder utan spannmål, som är väldigt rent i sitt innehåll. Tror de använmder sig av kycklingkött, men är inte helt säker. Du kan ju kolla deras hemsida om du vill läsa mer.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

exitingsvillemo
8/31/10, 1:16 PM
#6

Fast magnesiumvärdet i Carnia ligger högt (0,14%)

Annons:
Upp till toppen
Annons: