Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2482 ggr
chapp
2010-08-16 22:22

För mycket mat??

Är det möjligt att ge valpen för mycket mat och vad händer då? Farligt?

Min lilla valp äter som en hel varg om hon får,  vilket hon inte får förstås men det är ju inte helt lätt att dosera.

Finsk lapphund, 17 veckor

Annons:
AnneN
2010-08-16 23:43
#1

Ja man kan ge sina hundar för mycket mat och det som händer är att de kan bli lösa i avföringen + att de om man ger för mycket under längre period kan drabbas av övervikt.

Exakt hur mycket en valp av den rasen behöver äta har jag dock inte koll på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

chapp
2010-08-17 22:05
#2

Tack för info, ska hålla ett öga på skitandet i fortsättningen!

[Neko]
2010-08-18 03:04
#3

Kan de inte växa för fort också?

chapp
2010-08-19 00:19
#4

Har kollat det som händer därbak idag! Fast och fint på morgonen, lite löst andra gången. Drog ned lite på käket och fick den där "jag svälter"-blicken men lyckades hålla mig.

Jag läste nånstans att stora raser kan växa för fort om valparna får för mycket mat och det är inte bra för dom.

Min veterinär sa att valpar ska ha hull, men vad beyder det egentligen? Min valp har fått väldigt tjock fin päls nu vilket gör att hon ser lite rundare ut, men man känner revbenen på henne ändå.

Chanku
2010-08-22 14:49
#5

#4 Jag är av den åsikten att ingen hund ska ha hull (dvs vara smårund) oavsett ålder utan att det alltid är bra att vara lagom (om du stryker med handen över revbenen så ska de kännas, du ska dock inte halka in med fingrarna mellan benen).

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
2010-08-25 13:28
#6

#5

Låter sunt.
Själv har jag alltid läst "håll valpen slank", fick även lära mig det när jag utbildade mig till djurvårdare.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
chapp
2010-08-29 00:45
#7

Min väninna tycker min valp är slank. Hon har hund själv och jag får väl lite på henne.

Upp till toppen
Annons: