När katten spyr av BARF
Vad göra?
Finns en tjej som jag har hjälpt att börja BARF:a och hennes katt har börjat spy när den får BARF, men ger hon den mjukmat så spyr den inte. Varför blir det så?
Hon ger inte nöt.
Har ju läst om en del vars katter spyr av lever, det har hon också en katt som gjorde men det gick tack och lov över. Varför spyr vissa katter av just lever?
Och det var inte heller nötlever, hon prövade med alla möjliga sorters lever och den katten spydde av allt…
Det är ju inte så kul när man så innerligt vill BARF:a och det går inte för katten bara spyr..
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Vissa katter tål helt enkelt inte lever. Min honkatt verkar tåla lever bättre nu, när hon har gått på leverfri barf (med kosttillskott) samt mjukmat i ca. 6 månader. Nu kan jag blanda 25g barf med lever + 15g burkmat (x2), och magen fungerar hur bra som helst. Tidigare spydde hon efter bara 2-3 tuggor.
Ska du ersätta levern med kosttillskott, kan du säga till henne att köpa multicat på apoteket. 3 tabletter ersätter ben + lever i 100g barf.
Med andra ord, äter katten 100g barf/dag, ska den ha 3 tabletter/dag.
Medarbetare på jack russel terrier

Jomen isåfall så tål hon ju visst lever eftersom du kan ge det nu?
Vad är det i levern som gör att de inte tål det? Och nu spyr ju den här katten av allt som är rått, men inte av blötfoder.
Antingen så tål de lever eller så gör de inte det, tycker jag att det borde vara. Som med nöt eller fisk

Jag uppfattade det inte som att katten du skrev om spydde av allt rått kött, utan bara av färdig barf. Men spyr den av rent kycklingkött/köttfärs, är det inte levern.
Levern fungerar som kroppens reningscentral. Det är en av anledningarna till att du inte ger mer än 10% lever i en röra. Tittar du på minimum intag och max intag på retinol, ligger de enormt långt ifrån varandra. Därför kan du tex blanda i 5-10% lammlever i en röra utan att katten blir sjuk. Även om du har höga värden för retinol, ligger de ändå en bra bit under max intaget.
Sen kan lever även orsaka någon form av ovanlig urinsten. Där kommer också rekommendationen på 5-10%
Källa: http://naturalcat.forum24.se/naturalcat-about889.html&highlight=lammlever
För mig är det där två helt legitima anledningar till att katten som inte är vana kan reagera väldigt starkt på lever (liknande en allergi). Eller en katt som har problem med magen från början (tex magsår och liknande).

Jo, men jag tycker fortfarande att det är konsitgt att det först går, sen går det inte, och sen kan det gå att ge igen :S
Nej, den här katten spyr av allt nu, allt kött

Det skulle kanske vara bra att ta honom till veterinären och kolla honom då? Han kanske har fått något fel på magen?

Men hur kommer det sig då att blötfoder fungerar fint? Var det fel på magen så skulle hon ju spy av allt tycker man. Och hon mår helt okej i övrigt, det är bara det att hon spyr av BARF :S

Är inte burkmat processerat (stavning?)? Min honkatt kunde inte äta rå lever, men däremot Mjau/Bozita med leversmak gick bra.
Det kan inte vara något sådant som är skillnaden?

Alt. att du går med i mailinglistorna på yahoo com barf på katt, och ser om de har något förslag. Den mest aktiva heter rawcat.

Jag vet faktiskt inte. Jag frågade om det var hydraliserat, men det var det inte.
Oj det vet jag inte vad det är för mailinglista faktiskt!
Får se vad Silvestris har att säga om saken, hon har ju koll på det mesta

Har nyss börjat barfa. Två av mina katter spydde efter middagen. Ja, jag hade tillsatt kycklinglever. Den ena spydde upp hela middagen och den andra spydde gult skum.
I morse spydde en annan av katterna upp hela sin frukost. Ingen lever där, men hjärta. Är köttet dåligt, äter de för snabbt eller är det ovanan vid rått kött?
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

De är nog bara ovana att äta kött skulle jag gissa på, och sen så är det ju rätt vanligt att just siameser spyr eftersom de äter så fort, eller har jag fel?
Den här tjejen jag pratar om har BARF:at i några månader, det har gått bra tills nu. Det är det som är så märkligt, att allt har gått så friktionsfritt, och nu så bara spyr stackarn =/

#11 Siameser äter inte snabbare än andra katter. Katten som spydde igårkväll och imorse, åt lamm med god aptit ikväll…och spydde upp allt igen.

Okej, jag har hört flera som har siameser och läst i olika böcker att de äter snabbare än andra katter, och är mer benegna att hetsäta än andra kattraser.
Men ja, det kan ju som sagt vara både pga hur fort katten år maten och hur väl bakterierna infunnit sig, samt så kanske den inte tuggade ordentligt och svalde för stora bitar, det kan de också spy av.

Idag har hon ätit och fått behålla maten, men hon ser ut som en riktig rugguggla.

Vad bra då!
Det är nog detoxen som kickat in..
#1 Ang multicat: 3 tabletter/100g? Då får ju katten i sig 2520mg a-vitamin på 100g, vilket innebär 25200mg/kg. Jag har för mig att det räcker med 10000mg/kg? Kalcium får de också i sig tokmycket av tycker jag, dvs 3000mg/100g mat. Vad jag har läst ska man ge 250mg/100g mat. Är du säker på att du räknat rätt här?

3 tabletter ger 10.000 IE/KG (a-vitamin) och 300 mg kalcium.
En tablett väger bara 0,4g.
Du kan kolla på Silvertris (Matildas) uträkning här: http://naturalcat.forum24.se/naturalcat-about979-15.html