Fundering kring valp och att ge ben
Jag har en Fransk bulldog valp som är 11veckor. jag kommer gå över på att ge henne Nordic färskfoder. Hon har ätit dåligt hela tiden sen hon kom hem till oss när hon fått torrfoder. Igår provade jag att ge henne färskfoder och hon åt då med god aptit. Då jag ändå tänkt ge henne det så är det ju lika bra att börja nu. Så länge vi har kvar av torrfodret kommer jag ge henne både och så inte omställningen blir för stor. Sen kommer hon få bara färskfoder.
Vad jag funderar på är vad jag kan ge henne för ben så tänderna får jobba. jag är rädd att jag ska ge henne något som är farligt för henne så tänkte höra med er här som är vana.
Nu har hon vanliga tuggben och de gillar hon att gnaga på.

Jag har alltid haft råa märgben till alla mina hundar redan från valpstadiet, men även vanliga tuggben.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min yngsta ställde jag om till barf när han var 9 veckor. Han fick börja med kycklingvingar och sedan gick vi över till klubbor även för honom. Vingar borde vara lagom till din valp. Jag ställde om rakt av utan fasta eftersom han var så liten och inte blivit van vid torrfoder, det gick fin.fint.

Jag har barfat min valp sedan 10 veckors ålder, mest kycklingvingar som jag klipper sönder. Även en del annat men inte grönsaker eftersom jag inte förstår varför man ska ge hunden grönsaker. Äter vargen grönsaker?
Hon har väldigt god aptit och har haft det från första stund. Hon mår bra och växer så det knakar. Kan man ge valpen för mycket mat och vad händer då?

Det råder delade meingar om vegetabiliernas vara eller icke vara inom BARF. En sak som jag tror att de flesta kan enas om är att spannmålen inte hör hemma där i alla fall.
Det finns vargar som äter både maginnehållet på sina bytesdjur, och många vargar och hundar äter frukt och grönt av egen fri vilja.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Varifrån skulle vargarna få frukt och grönt? Eftersom frukt i den form vi känner till dem (förädlade) bara funnits några tusen år och vargarna som art funnits mycket längre så är det ganska ologiskt. Vildapel-äpplen tex är en liten sur frukt som knappast är trevligt att få i sig. Moroten härstammar från en liten tunn och besk rot från Afganistan. Den afganska vargen kanske grävde upp den roten men det är inte troligt!
Alla vitaminer och mineraler och övrig näring finns i kött/inälvor.

#5 Det är väl mest troligt att vargen isånafall fått i sig lokala bär, löv, gräs, tunn bark, späda grenar, knoppar etc från antingen bytets mage eller som den ätit själv (där är det kanske främst bär som den äter frivilligt, förutom då kanske lite olika former av gräs).
Precis som du säger så betvivlar jag att en varg får i sig tomater, broccoli, kål, squash, morötter etc från antingen naturen eller bytesdjuren. Det ska väl kanske vara om en hjort har gjort inbrott i en trädgård före den blir slagen av vargen.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Grönsaker är bra för hundar som lätt går upp i vikt men tillför inget näringsmässigt. En valp som växer skulle jag aldrig ge grönsaker. Klart valpen kan få för mycket mat, kolla hullet varje dag och anpassa mängden mat efter det.

Chanku svarade på den frågan
Men vargar i djurpark får också en del av de grönsaker som ovan räknas upp och de äter dem. Oftast.

Min Chapp äter det mesta han får serverat, han är en hungrig hund. Men om han får välja mellan älgkött och grönsaksblandning så väljer han det första alternativet. Men chansen är att grönsakerna slinker ned i efterhand om de ligger i en god sås. Hittar han en gammal bortslängd macka i ett dike sätter han ju gärna i sig den också - men älgen går alltid först ned i gapet.

Jag skulle också valt älgen, och det skulle nog en varg också gjort.
Den är ju trots allt mest näringsrik, och förmodligen godast.
Men din hund är inte vild och har förmodligen aldrig behövt leva under samma omständigheter som en varg eller vild hund gör, så att rakt av likna allt som din hund gör som naturligt är kanske inte en riktigt sann bild av hur det går till ute i det vilda.

Jag sätter en hundring på att vargen också väljer en älgstek, om den får välja! Men det lär vara inte helt lätt att fälla en älg för en vargflock så så många älgstekar lär det inte bli, mer småplock typ harar, rådjur, sork kanske. Och våra husdjur, jag menar får och sånt.
En hund är en barnslig varg som blivit bättre på att läsa av våra ansiktsuttryck.

Jag med
Nja. Där har vi olika åsikter.

Lilla damen äter lite sisådär fortfarande men hon växer och är lagom i hullet så hon verkar få i sig det hon behöver iaf. Hon får nu bara färskfoder. Hon har även fått rått revben med kött kvar och gnaga på och det var en riktig hit. Höll henne sysselsatt en timme iaf. Jag försöker få tag i kycklingvingar med att ge henne upptill så får vi se vad hon gillar det.
Ska även testa att ge henne märgben.

Ni ger valpen vingar med hela benet ner, kan valpen bryta ner kycklingvingarna helt själv så tidigt?
Samt undrar jag även när man inte bör ge vingar då dom kan sätta i halsen och gå över på kycklingben, alltså när hunden blivit äldre ungefär när det är dags, det rör sig om stor hund.
tacksam för svar.
Ja jag ger valpen vingar och ja den kan tugga i sig och smälta benen. Det går lättare att börja från början med en valp än med en vuxen hund som ätit torrfoder länge. Jag mins inte riktigt men har för mig att jag testade med kycklingklubbor efter några veckor. Jag har labradorer. Min äldsta som haft en stroke och har lite svårt att tugga får kycklingvingar numera, hon sätter inte i halsen.

Vad jag förstått så måste man lära hunden att tugga ordentligt istället för att begränsa det den får äta pga storleken. Jag brukar låna en bordercollie/schäfertik ibland och hon tuggar allt man ger henne ordentligt, länge och sväljer inga stora bitar. Gav henne 1 cm ben en gång och den delade hon på tre bitar innan hon åt den. Men hon är väldigt lugn när hon äter, inget hetsätande där inte.
Har även hört om många som ger sina riktigt stora hundar en hel kyckling åt gången (tex mastiff), och nån gång måste de ju komma till vingen. Det är ingen man plockar bort i alla fall.
Jag tror det handlar om hundens inställning till maten, att den måste lära sig tugga ordentligt.

Jag har gett kycklingdelar frysta sen halvtinade sen helt tinade för att lära hundarna att tugga noga. När det är varmt gillar de sina "isglassar".
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag börjar fundera på att gå över helt till BARF. Det verkar vara det enda som Humlan gillar. jag slänger nästan allt färskfoder jag serverar för det står bara framme till det blir dåligt. Torrfoder äter hon några kulor sen är det inte intressant längre. Men när hon får kött och köttben äter hon alltid med god aptit. Jag ska ta och testa ge henne lite olika kött och inälvor och se om hon gillar allt. Isf blir det BARF för hennes del.
Jag ska bara klura ut hur det funkar… Jag har läst och förstått ungefär hur proportionerna ska se ut. men vad jag funderar på är hur mycket mat man ska ge. Finns det några riktlinjer att utgå från?