Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3604 ggr
emimollie
2010-08-20, 03:55

Fläsk eller nöt?

Jag vill gärna börja BARFa mina katter, men vill lära mig mycket mer innan!

Jag undrar om man ska välja nöt kött som muskelkött eller ska man välja gris? Eller kan man ta vilket som?

Jag har kommit så långt som att förstå andelarna av hjärta, ben, muskelkött osv. Men skulle gärna vilja ha lite mer specifik info om vad för typ av delar som är muskelkött tex. och vad ni har som övrigt?

Hur mycket ben räknar ni att det är i en kyckling tex. om man vill räkna ut hur mycket som är kött och ben? 

Hade varit bra för oss nybörjare med lite mer exakta recept.Har ni olika recept ni följer, eller varierar ni er emellanåt? Ni som kan får gärna dela med er :)

Handlar ni allt i mataffären, eller hur får ni tag på era råvaror? Är ju bra om det är lätt tillgängligt såhär till en början, sen kan man ju leta fler allternativ med tiden!

Oj vad långt det blev…men suger åt mig all info jag bara kan!

Annons:
Aviendha
2010-08-20, 04:41

Nu barfar jag ju inte katt och kan inte ett dugg om räkneformler men muskelkött är allt som inte är diverse inälvor (njure, lever, hjärta lunga etc) eller ben. Dvs. det du själv skulle kunna tänka dig att äta och kan tugga dig igenom ;)

Varför välja mellan fläsk och nöt? Jag skulle använda mig av båda plus allt annat jag kunde få tag i. Kanin, lamm, rådjur osv. Variation är något jag tror på, men kanske är vi illerägare mer inne på den saken?

Mycket av råvarorna kan man ju faktiskt få tag på i mataffär, ex lever, hjärta, blod, njure, kycklingvingar, hel kyckling, muskelkött av diverse djur osv men en slaktare är guld värd att ha tillgång till.

bekkii86
2010-08-20, 21:30

Jag brukar variera muskelköttet och ofta har jag i både nöt- och fläskkött i mina röror. Jag brukar räkna på att en hel kyckling består av runt 30% ben. Jag handlar alla mina råvaror i mataffären, men visst blir det lite dyrare.

BARFmycat
2010-08-25, 13:47

Nötkött kan katter utveckla allergi mot, så det är ett kött jag undviker. Samma sak med fisk.

Jag använder fläskkött, kyckling, lamm och vilt. Viltfärs hittade hos Jipotimas återförsäljare jättebilligt, 25;- kilot tror jag det gick på. Lista på färskfoderåterförsäljre finns till höger högst upp bland trådarna.

En kyckling innehåller 30% ben med inkråmet borttaget.

Till en början handlade jag allt på mataffär, höll utkik efter extrapriser och köpte på mig lite då och då. Nu går jag till återförsäljare och köper kött. De har så mycket att välja på, och billiga är de också. Utbudet varierar förstås beroende på vem man går till. City Gross är annars en storfavorit. Mycket olika sorters kött, utmärkt kvalité och BILLIGTSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: