Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 5832 ggr
AnneN
8/10/10, 2:32 AM

Hundmat kan göra barn sjuka

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
BARFmycat
8/10/10, 5:06 PM
#1

Och det ger folk till sina djur, som om de mår så mycket bättre av det.. USCH säger jag bara!Gråter

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Linnea
8/11/10, 11:30 AM
#2

Ja hur många barn blir sjuka av hundmat egentligen? Och hur många hundar blir det? Lite fler skulle jag tro..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sugiyama
8/11/10, 4:03 PM
#3

För hundarna är det nog ingen fara. Men jag tycker det är överdrivet. Som när folk inte vill hantera rå kyckling i räddsla för att bli sjuka. Jag har utfodrat med rå kyckling i 6 år och hundarna äter det i köket. Vi har aldrig blivit sjuka. Sunt förnuft och god hygien är det som gäller.

Chanku
8/11/10, 5:03 PM
#4

Min systers son fick salmonella förra hösten och en av frågorna som smittskyddsinstitutet frågade var ifall de möjligtvis hade katt.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Sugiyama
8/12/10, 4:45 PM
#5

Utekatter kan smittas av vilda fåglar.

BARFmycat
8/13/10, 4:36 PM
#6

Det är väl minst lika stor risk om inte större att barnen blir sjuka av att de får i sig avföring från katter som bajsar i sandlådorna.

Även om de inte tar i bajset så kanske de kan smittas indirekt.

Nu har inte jag barn själv, men det måste väl gå att lära dom att man inte ska stoppa fingrarna i munnen om man tagit i hundmat eller kattbajs?Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Chanku
8/13/10, 4:59 PM
#7

#6 Små fingrar är snabba, speciellt när ungarna är riktigt små. Har heller inga egna barn, men små syskonbarn.

Har man en sandlåda på sin egen tomt så väntar man sig inte att grannskapets katter ska använda den som toalett. Eller ja, det behöver ju faktiskt inte vara en privat sandlåda. Katter (och hundar) ska inte rasta av sig i lekparker.

God hygien ska man alltid ha oavsett vad man hanterar för mat/foder.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
8/13/10, 6:27 PM
#8

#7

Försök att tala om för en katt att den inte får göra ifrån sig i barnens sandlåda, det går i princip inte. Då ska man ta den på bar gärning och inte ens då är det säkert att den låter bli att fortsätta med det.
Det bästa sättet att undvika det är väl att använda såna där gröna kristaller och liknande som de inte ska gilla, men då är ju problemet detsamma fast de kan få i sig kemikalier istället för kattbajs.

Kan ju bara vara jag som inte riktigt förstod syfted med varför denna artikel publicerades? Jag kände bara spontant att om det gör människor sjuka är det vedervärdigt att det ges till våra husdjur. Förvisså kan ju rått kött också vara farligt för människor, men precis som du säger Chanku, man ska ha god hygien!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
8/13/10, 6:34 PM
#9

Fortsätter på det lite OT ämnet med katter i sandlådor… Har man egen sandlåda på gården så kan man fixa ett lock av tex spånskivor eller annat lätt material som man lägger över då barnen inte leker i den så kan katterna inte göra sina behov i den.

Fast självklart anser jag att det ska vara kattägarens ansvar att se till att katten inte får möjligheten att förstöra barnens sandlådor!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Silvestris
8/13/10, 7:12 PM
#10

Fortsätter lite OT.

Jag tycker det är intressat att våra husdjur så ofta får skulden för att sprida tex. salmonella. Risken för att en hund eller katt ska smitta dig med salmonella är liten. Om de är så smittsamma är de i regel sjuka själva och då i synnerhet är man väl noga med hygienen? Om man har en hund eller katt som har diarré och/eller kräks.

Risken att smittas med salmonella eller toxoplasmos är större via sallad, taskigt hanterat och tillagat kött, rabattarbete osv.

Vad torrfoder anbelangar är salmonella det jag är minst oroad för. Förutom felaktig näringssammansättning är största orosmolnet i min värd mykotoxiner. Livsfarligt och tyvärr inte så ovanligt förekommande.

AnneN
8/13/10, 7:14 PM
#11

#10 Vad är mykotoxiner för något?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Chanku
8/13/10, 7:32 PM
#12

#8 Kan man inte ha koll på katten så ska man inte ha katten lös ute. Så enkelt är det. Jag som icke-kattägare ska inte behöva stängsla in min egen tomt för att hålla undan någon annans katt. Jag förmodar att du inte skulle uppskatta att grannens hund satte sig och bajsade på din uteplats dagligen? Men det var ju inte det vi diskuterade här.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Chanku
8/13/10, 8:06 PM
#13

#11 Gifter som bildas av mögelsvampar på olika livsmedel o annat organiskt.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
BARFmycat
8/14/10, 12:22 AM
#14

#12

Du får ursäkta, men det där är absurt.
Katter fungerar inte som hundar, man kan inte lära dem på samma sätt vad som är rätt och fel.

Tycker Annes tips var väldigt bra, för övrigt.

Skulle någon bara kunna tala om vad som är poängen med den här tråden? Jag fattar inte riktigt känner jag.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
8/14/10, 12:34 AM
#15

På tiden att något annat än hundarna blir sjuka av det där skräpet, snart kanske man börjar förstå att det inte borde få vara "hundmat" längre.

Många moderna människor har börjat inse vilket lättnad det är att ta en smidig väg - som att såga till ett bra lock till sandlådan - istället för att bråkas med kattägare.
Är det princip detta handlar om? Eller är det rättigheten att barn ska få göra vad de vill, t om stoppa avföringsliknande korvar i munnen utan att riskera smitta?
Är det någon som öht tänker på andra djur som lever vilt och som gärna använder en sådan drömbild av toalett som en sandlåda?

För det är vad det är, en perfekt bajs- och kissplats. Man får tänka lite utanför lådan, höhö, hajarni.

=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)

Silvestris
8/14/10, 1:27 AM
#16

#15

Nu finns det ju offentliga stora lekparker som är stora sandlådor, det går inte att lägga lock på dem. Ska vi då bara köpa att alla djur kan använda lådan som offentlig toalett bara för vi inte kan styra över vilda djur? Vilda djur kan vi inte kontrollera, men en sak som är viktig att tänka på när det gäller smitta är att det inte bara handlar om närvaro av en patogen utan även om mängden. Det är enkelt: ju mer skit i en sandlåda, ju högre risk för att de som leker där ska bli sjuka.

Och pardon my french: barn är skitsnabba med att stoppa fingrarna i munnen (nej, de behöver inte äta en hel bajskorv för att få i sig patogener). Om du inte har barn än kommer du utröna detta med tiden. Det är fullständigt omöjligt att hindra dem alla gånger. Jag lovar.

BARFmycat
8/14/10, 1:38 AM
#17

#16

Och katter går inte att uppfostra till att inte bajsa i barnens sandlådor.

Och nej, det går inte att stänga in alla katter i hela Sverige, det kommer aldrig bli så hur mycket man än önskar. Personligen skulle jag få avliva två av mina katter om jag tvingade dem att bli innekatter, har redan försökt och de uppvisade problembetéenden som inte gick att rå på. De vill bara gå ut och nöjer sig inte med något annat, och lika lite som någon förälder skulle kunna avliva sitt barn kan jag förmå mig till att avliva mina katter, då går jag hellre dagligen och mockar ur en sandlåda om det finns bevis för att det är just mina katter som gör ifrån sig i den.

Bäst hittills tycker jag ändå att Annes tips var, det var ju i alla fall en komprimiss som fungerade för båda parter.

Vad gäller hundmatsproblemet, kan man inte bara ta för vana att plocka upp hundmatskålarna när hundarna ätit färdigt och diska dem? Lägg dem i diskhon så kan inte barnen fingra på dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
8/14/10, 1:52 AM
#18

#17

Nej, det går inte att uppfostra katter till det men jag anser inte heller att katter ska gå lösa i miljöer där de faktiskt blir sanitära olägenheter.

Det är ingen rättighet att ha sällskapsdjur och man har ingen rätt att störa sin omgivning på det sätt tyvärr ofta gör. Självklart kan barnfamiljer skydda sina egna sandlådor (även fast jag inte tycker att ansvaret ska ligga på dem) men de stora offentliga lekplatserna går som sagt inte att skydda. Jag tycker inte heller att allergiker ska behöva ha nätdörrar och nät i fönstren för att de ska slippa få in utekatter i sina hem. Eller att de ska behöva plocka in dynorna till utemöblerna när de behöver gå in på toa eftersom grannens katt är snabb och lägger sig på dynorna när de försvinner.

Jag har också haft utekatt. Jag bodde ute i skogen. I tätort, aldrig i livet. Både för katternas säkerhet och i respekt för omgivningen.

BARFmycat
8/14/10, 2:38 AM
#19

#18

Alla har inte lyxen att de kan välja att bo på ett ställe där det passar för alla. Man kan aldrig göra alla till lags.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
8/14/10, 2:48 AM
#20

#19

Man kan alltid välja om man ska utsätta sin omgivning för sina djur eller inte.

Annons:
BARFmycat
8/14/10, 3:23 AM
#21

#20

Om man inte alltid kan välja vart man vill bo, och inte kan välja om man kan ha katterna inne, vad exakt är det du tycker att man kan välja?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
8/14/10, 3:50 AM
#22

#14 Min poäng med att starta denna tråd var att visa vad som skrivs i tidningar om torrfoder och kunna diskutera det hela.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linnea
8/14/10, 9:30 AM
#23

#21 Innätad balkong/uteplats eller rastgård kanske? Släpper inte ut min katt längre sen vi flyttade in i tätort igen. Han är inte nöjd kan jag lova men rastgård kommer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnneN
8/14/10, 9:40 AM
#24

#23 eller så kan man gå med katten i koppel om man bor i tätbebyggt område, har jag sett flera som gör (jag är en av dem)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linnea
8/14/10, 9:42 AM
#25

Jag också fast bara i trädgården än sålänge.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Chanku
8/14/10, 3:00 PM
#26

#14 Ja, hemska tanke om man måste hålla koll på sitt djur så att den inte stör grannar eller ställer till med sanitära olägenheter…

Nu tycker jag dock att vi inte fortsätter med diskussionen om utekatter i den här tråden, utan låter tråden fortsätta med smittor och djurfoder.

#22 Jag ber om ursäkt för att det blev en hel del off-topic i tråden.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
8/14/10, 10:06 PM
#27

Jag har heller ingen önskan att fortsätta diskutionen om utekatters toalettvanor. För mig var det bara tänkt som en liknelse från början.

Jag förstår ändå inte riktigt poängen med artikeln, vad var det du kände när du läste den Anne, som fick dig att vilja lägga upp den här?Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
AnneN
8/15/10, 5:44 PM
#28

#27 Eftersom det gäller torrfoder och det finns en forumgrupp om torrfoder här så trodde jag att det var okej och tyckte att det kunde vara intressant att se en diskussion kring detta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

BARFmycat
8/16/10, 10:55 AM
#29

#28

Jaha, den var mest till för frågor om blöt eller torrfoder, de dyker ju upp ibland och eftersom jag inte tycker de riktigt passar in bland de forumgrupper som fanns då så skapade jag den här.

Det är absolut okej att du poster det här!
Men jag är väl lite sån att jag bara ser BARF, hör BARF och tänker BARF (pga diverse diagnoser bland annat..Tungan ute), så så fort någon vill prata om något annat som inte har med BARF att göra blir jag lite "Men jaha.. Men det här har ju inte med BARF att göra, finns det annat att prata om?Obestämd".

Jag tror jag försökte komma på vad den här artikeln hade med BARF att göra och därför blev jag så förvirrad över syftet med publiceringen.

Men diskutera gärna fritt på ni om torrfoder och barn, jag ska inte lägga mig i med fler OT om kattlatrinvanor, promise!SkämsOskyldig

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: