Annons:
Etikett03-katt
Läst 3350 ggr
Tasspuls
2010-08-08, 17:57

Lever och katter?

Jag har börjat BARFa min katt och undrar nu hur mycket lever hon egentligen behöver tillsatt? Jag har läst att det ska vara 5-10% av maten, men samtidigt att det skiljer sig mellan vilken lever man väljer. Hon kommer att äta ca 100-120g BARF om dagen (+10g torrfoder för att hon ska kunna äta det om jag har henne hos kattvakt eller liknande). Hur mycket lever behöver jag tillsätta av de olika leversorterna (kalv, kyckling, lamm)?

Sedan undrar jag också över att använda mig av köttkross som huvuddel då någon här sa att köttkross kan användas på muskelköttsdelen. Jag läste någonstans här att köttkrossen innehåller 95% muskelkött och 5% lever. Kan man bara ge köttkross då och lite småbitar av hjärta då och då? Eller måste man tillsätta lite lever ändå?

Sedan undrar jag också om det är någon här som använder sig av canifors foder till katt? Hur ska man i så fall blanda? Kan man ge bara Canifor som det är eller måste något tillsättas?

Annons:
Tasspuls
2010-08-08, 21:13

Såg nu att det på den här länken

står att en katt minst ska ha 5000 IE per kg (mat eller katt?). Om det menades per kg katt skulle alltså en katt på 3 kg (som min) behöva 15000IE, men på hur länge då, per dag, om så skulle det alltså bli ca 50g/dag om jag inte räknar helt konstigt? Eller om det menas per kg mat (vilket jag antar) så skulle de bara behöva äta ca 15-20g kycklinglever per kg mat? Stämmer detta? Då skulle det också innebära att om 750 000IE är max så skulle katten kunna äta ca 450g lammlever (som inneåller 5 gånger så mycket a-vitamin som kycklinglever) per kg innan det blir giftigt. Jag förstår ingenting. Kan någon snälla förklara? :)

BARFmycat
2010-08-09, 23:46

5000 IE minimum per kg katt menar jag. Den informationen är hämtad från AAFCO:s utfodringsmall.

Enligt AAFCO är 750 000IE retinol maxmängden för vad ett foder får innehålla, men jag tror inte att det är särsilt nyttigt att ge så mycket A-vitamin. Gå istället på hur många procent av fodret som utgörs av lever, 5-8% är lagom, max 10%. Ger du lammlever som är så koncentrerat så behöver du inte ge så mycket, kanske bara max 5%, jag har inte räknat på det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Tasspuls
2010-08-10, 09:24

#2 Men jag har kollat torrfoders innehåll och där står det ca 10000-30000 IE per kg. Det skulle ju inte funka för en katt att äta så mycket. Är du säker på att de inte menar per kg mat? För i så fall går det ju ihop…

Silvestris
2010-08-10, 15:02

Jo, det är IE/kg mat.

BARFmycat
2010-08-10, 17:12

Oj, per kg mat menar jag ju.. Vilken miss.

Blir du något klockare då, Tasspuls?Obestämd

Tasspuls
2010-08-10, 18:28

#5 Ja, då blir jag mycket klokare! Tack =)

Annons:
BARFmycat
2010-08-14, 00:37

Vad bra, förlåt för att jag rörde till det lite där!
Tur att man har korrekturläsare, SilvestrisFlört

Upp till toppen
Annons: