Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2353 ggr
trollet85
2010-08-02 11:31

olika men ändå lika?

Har börjat kolla runt lite på barf för att få lite kött på benen. (haha)
Något som slog mig är
Iller: Bara kött inga grönsaker/spannmål
Katt: bara kött eller kött och grönsaker (enligt vissa)Inget spannmål
Hund: bara kött eller kött, grönsaker och spannmål (enligt vissa)

Vad är det som gör att djuren kräver så olika? Är det magsystemet?
Varför använder vissa grönsaker och spannmål till sina djur? För tarmfunktion eller näringsmässigt?

Annons:
Silvestris
2010-08-02 16:32
#1

Jag tror främst att det är ideologi och erfarenhet som skiljer.Flört Hundar, katter och illrar klarar sig alla utmärkt på en kost helt utan vegetabilier men det finns de som anser att de mår bättre av att även få vegetabilier i kosten.

BARFmycat
2010-08-02 18:38
#2

Är av tron att alla djur borde ha lite vegetabilier men absolut inget spannmål. Hundar är inte lika strickta carnivorer som katter, och borde därmed kunna äta mer vegetabilier utan att må dåligt. Sen diskuteras detta med vegetabilier i kosten mycket också, och alla har en egen åsikt om det.

Då jag observerat att många djur av alla dessa tre djurslag äter maginnhehållet på sina bytesdjur tycer jag att vegetabilier bör ingå i kosten, som den mängd de skulle fått i sig via sina bytesdjurs maginnehåll. Det fyller säkert en funktion som vi inte vet om, annars borde de ju lämnat maginnhållet, anser jagTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
2010-08-02 21:05
#3

Sett illrar som ratar maginnehållet både  en och två gånger.

BARFmycat
2010-08-08 17:39
#4

#3

Tama eller vilda?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
2010-08-08 17:47
#5

#4 Tja… enbart sett tama av förklarliga skäl, svårt att se illrar i vilt tillstånd äta. Men däremot hört om vilda illrar som varit i fångenskap som ratat mage. Sen är ju funderingen.. hur mycket av kosten består av småfågel? Har bestämt för mig att många småfåglar äter en hel del insekter vilket inte är vegetabilier.

Aviendha
2010-08-08 19:16
#6

Men hur stor del av en mus är egentligen spannmål? Det är ju försvinnande lite egentligen och när de käkar kanin så är det ju en annan sak för då är det ju en hel knytnäve hö att ta sig igenom  och det ger de sig ju inte på när de kan äta det som är runtom ;) Mig veterligen rekommenderar ingen illerbarfare spannmål/grönsaker till illrar. Det spannmål/grönsaker jag kan tänka mig att ge mina är just det som de får i sig av att käka hela bytesdjur. Då väljer de ju själva om de ska käka magen eller inte.

Annons:
BARFmycat
2010-08-09 23:51
#7

#5

Men om man ska spekulera i vad som finns i en mage på bytesdjuren så är det ju väldigt varierande beroende på vad bytesdjuret livnär sig på, naturligtvis. Det finns nog minst lika många fåglar som livnär sig på vegetabilier som på insekter, och de som livnär sig på både och. Möss och råttor har väl mest vegetabilier i sin mage, rååttor lite mer animaliskt. Det går nog att fundera på tills man blir snurrig.Tungan ute

#6

Ja att låta djuren välja är ju både ett klokt och sunt val, poblemet uppkommer ju om man inte ger hela foderdjur. Då måste man ju göra ett val i om man ska ge vegetabilier eller ej. Mina katter äter maginnehåll när de får hela foderdjur så jag ger dem även vegetabilier i sin kost, men det är kanske bara en 5%. Sen adderar jag att jag bara sett djur som äter maginnehållet på de djur de fångar, set hur mycket vargar, tigrar, lejon och övriga kattdjur som helst på naturprogram som äter maginnehåll. Möjligtvis så lämnar de gallblåsanTungan ute

Så det baserar jag min tes på, men det är ju helt klart ett omdiskuterat ämne där jag inte tror att någon "sida" kommer få rätt tills motsatsen är bevisad.Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Vattnadal
2010-08-10 16:57
#8

Vi obducerade möss i helgen, förvisso engelsktypade, och halvgamla (tumörer, blodigt inneröra od, för att vi skulle lära oss mer om våra sällskapsdjur) och de flesta mössen hade i alla fall en msk mat i magen. De är ju alätare, men grunden av deras kost är säd och frön, samt en del frukt och grönt, även iom det i det vilda kan vara insekter, kött och lite vad som helst. Men en mätt mus kan alltså ha uppåt 1 msk maginnehåll bara i magsäcken, sen tillkommer det som finns i tarmarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Aviendha
2010-08-10 17:01
#9

#8 Lite OT men jag måste säga att jag imponeras av att läsa detta! Inte alla som sysslar med djur och avel som ens skulle kunna tänka sig att obducera av den anledningen, vilket jag däremot tycker tyder på ett avsvarstagande som uppfödare. Du vill veta mer om dina djur och kunskap är aldrig fel.

BARFmycat
2010-08-10 17:10
#10

#8

Och en vuxen katt an ju äta uppemot 8 möss om dagen, både mer och mindre, och då blir det ju lite över 8 msk maginnehåll om dagen. Så mycket får inte mina katter däremot, de får en iskubsform eller två om dagen ungefär. Men även om det finns katter och andra djur som ratar maginnehållet så kanske de då äter tarmarna, och får ju i sig lite grönt där också.

Tack för att du delade med dig av din information, den tyckte jag var väldigt matnyttig (haha)Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Vattnadal
2010-08-10 18:44
#11

#9 Jag hade nog inte fixat det själv, vi var 4 personer, 2 ägare till de sjuka mössen, jag som avlivade och en 4:e som kunde öppna. Vi lärde oss en hel del, vill jag lova!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: