Annons:
Etikett15-problematik
Läst 2868 ggr
HannaM
8/3/10, 6:28 PM

Köttätare hos veterinären

Har nu haft två illrar inneliggande hos vet senaste tiden och har haft turen att det varit två av dom som faktiskt kan tänka sig att äta lite a/d blötmat när det varit dags för dom med småportioner mat efter operation och dropp.

Men, vi har en iller som aldrig ätit torrfoder i hela sitt liv och inte förstår att det är mat överhuvudtaget. Hon kan nosa lite på a/d och kanske ta en slick men inte äta det, hu nej. Vad gör man där? Skickar med henne en kycklingvinge i en påse?

Annons:
AnneN
8/3/10, 6:33 PM
#1

Prata med veterinären innan om de kan fixa nått sånt själva, annars får du nog skicka med egen mat till illern.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HannaM
8/3/10, 6:40 PM
#2

Tror ni dom ställer upp på sådan utfodring? Tänkte på många människors noja kring hygien och det är ju ändå på ett ställe där hygienen bör vara på topp för alla patienter.

AnneN
8/3/10, 6:41 PM
#3

#2 Om de vill djurets bästa så bör de väl göra det? De ska ju ändå rengöra över allt dagligen så vad gör det för skillnad för dem då?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HannaM
8/3/10, 6:44 PM
#4

#3 Tja inte vet jag men jag tycker det är så många människor som reagerar så starkt på att man ger kött just ur hygiensynpunkt. Att det ska bli bakterier och äckel och sånt.. Men förhoppningsvis sliper vi ha tösen hos veterinären överhuvudtaget. Var mest en fundering som kom upp nu eftersom den vi har inne nu hade vägrat äta när dom serverat honom någon blötmat för katt… (surprise?).

Catnap
8/3/10, 6:48 PM
#5

A/d finns ju som mjukmat, har ni testat ge den hemma för att se om den funkar? Även om det vägrat ge en katt blötmat så har man inte så mycket val om inte illern äter. Min veterinär gav majsvälling i spruta till en mager katt allt för att få i lite extra mat. Prat med veterinären om mjukmaten som ett sista alternativ

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

HannaM
8/3/10, 6:49 PM
#6

#5 Ja det är den som tre av fyra kan tänka sig att äta. Fjärde kan kanske ta en liten slick eventuellt… om det är blandat med något gott som äggula.

Annons:
JossanH
8/3/10, 11:32 PM
#7

Jag tänker att man kanske kan röra ihop något med kycklingfärs som är snällt mot magen och inte ser lika läskigt ut som en hel vinge?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Catnap
8/3/10, 11:39 PM
#8

#4 Oj, jag läste lite slarvigt. Trodde att det var a/d torrfodret som ratades. Sorry :)

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

HannaM
8/3/10, 11:47 PM
#9

#7 Bra ide… om man hade illrar som åt sånt..

Silvestris
8/4/10, 12:07 PM
#10

Om katten inte äter annat än kött så finns ju inga alternativ och då får veterinären/djursjukvårdarna köpa att ge kött eller så får de deligera ut eventuell medicinering och/eller uppvätskning till dig så att illern inte blir inlagd.

Aviendha
8/6/10, 4:52 PM
#11

Egentligen borde inte hygienen ställa till det alltför mycket kan jag tycka, blötmat är ju en lämplig bakteriehärd det med och det serveras ju.

Upp till toppen
Annons: