Annons:
Etikett15-problematik
Läst 5253 ggr
Bogart
2010-08-02, 19:42

Tvångsmatning

Kanske låter som ett lite obekvämt ämne, men jag tänkte ta upp det.

Jag brukar kolla en del på vissa amerikanska forum, och på ett av dessa har jag vid flera gånger sprungit på detta - tvångsmatning (force feeding). Just detta har varit om hundar.

Det verkar tydligen inte alls ovanligt med hundar som vägrar äta organ, så som lever och njure, och min hund är (oftast) en i den mängden. Flera som har det här problemet på forumet i fråga har därför börjat tvångsmata sina hundar med det de inte gillar, men ändå "måste" äta.

Tvångsmatningen brukar gå till så att man öppnar munnen på hunden, slänger en bit lever långt in i munnen, sedan håller man hundens mun stängd tills den sväljer. Man kan också hjälpa till med sväljningen genom att massera strupen. Ganska precis så som många gör när de ger medicin i tablettform.

Jag har innan gjort blandingar med lever, njure, hjärta och köttfärs för att få min hund att äta organ, men vissa hundar vägrar även då. Nu har jag dock testat tvångsmatning, och jag måste säga att det är bra mycket smidigare. Kanske inte det roligaste att göra, men hunden verkar inte ha särskilt ont av det. Jag tror nog inte att jag skulle testa detta på katterna, eftersom de nog hade blivit helt tokiga.

Efter att ha gjort det här så åt dessutom min hund en kycklinglever helt frivilligt nästa gång, vilket aldrig har hänt förut.

Nå, vad tycker ni om det här? Plågar jag min hund om jag tvingar i honom lite kycklinglever? Eller är det ett ont måste? Skulle ni kunna tänka er att göra detta?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Silvestris
2010-08-02, 19:52

Jag skulle personligen inte tvångsmata på det viset. Jag skulle absolut kunna lägga in tex. lever i munnen på djuret men jag skulle inte hålla igen munnen med tvång. Jag skulle hellre blanda levern med sådant djuret äter. Om det absolut inte går skulle jag köra på vitamintabletter.

Jag tror att man med vissa individer kan få tråkiga bieffekter som allmän foderleda eller att de börjar rygga för matte/husse.

Jag har haft katter som varit dödsenvisa med att öht. äta BARF men jag har varit envisare och alltid lyckats så småningom.

Bogart
2010-08-02, 20:12

På min hund så behöver jag inte hålla fast med någon direkt styrka, jag håller bara löst runt munnen och håller upp huvudet en liten stund så slinker det ner.

Jag vet ännu inte riktigt hur jag ska göra framöver, det finns ju öppenbarligen hopp om att han börjar äta organ frivilligt, så vi får se. Dessutom så har jag kvar ganska mycket organblandning i frysen, så det kommer nog räcka ett tag.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Upp till toppen
Annons: