Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 6353 ggr
Zabbio
2010-07-20 14:08

salt brist med barf?

Kan det vara någon ide att tillsätta salt i barfen?

Min ena katt slickar väldigt mycket på all hud hon kommer åt, det känns som att det är salt hon behöver/vill ha. Speciellt om man är svettig nu i värmen slickar hon.

De får mestadels gristunga, griskött/skivspill/kotlettspill, kycklingmage, kycklinglever, grishjärta. Benmjöl tillsatt. Ibland kycklingkött/vinge och njure och så, beror lite på utbudet. De får också kött med fett och hud, men huden brukar de inte äta. Kotlettspill med ben (tar bort de små, vassa avskurna men lämnar de större) grager de runt benet men äter det inte, så därför får de benmjöl.

Äggula någon gång ibland men sällan.

Är det något jag missat? Ska jag ge lite salt?

De verkar nöjda och pigga annars, fin i pälsen och så :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Silvestris
2010-07-21 00:10
#1

Det är inte skadligt att tillsätta lite salt, särskilt inte när det är varmt och djuren behöver få i sig mycket vätska och bibehålla elektrolytbalansen men i regel behövs inget tillskott av salt.

AnneN
2010-07-21 00:27
#2

#1 men hur mycket salt vågar man tillsätta då utan att riskera att djuren får saltförgiftning?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LinaIsabell
2010-07-21 00:40
#3

Jag skulle inte tillsätta salt, utan istället köpa en saltsten som man ger till många burdjur. Om djuret behöver salt så slickar den på stenen, behöver den inte så gör den det inte. Sätter man saltet i maten får den i sig det vare sig den vill eller inte.

Salt är inget någon egentligen behöver om man inte får i sig för mycket vatten, men i värmen kan man lätt överdricka för att kyla ner sig.

Man bör passa sig att djuret i fråga inte slickar för mycket på saltstenen, dock, för en del djur kan göra så av bland annat understimulering. Då bör man ta bort den.

HannaM
2010-07-21 00:47
#4

#3 Fungerar det på alla djur? Vet några här hemma som är salttokiga. Dom skulle stå och slicka fanatiskt för att dom fillar smaken. Dom är tyvärr inte så naturligt väl fungerande som man önskar.

LinaIsabell
2010-07-21 00:54
#5

#4 Det funkar förmodligen inte på alla djur. Därför bör man passa sig så att djuret inte slickar för mycket. Det finns ju hetsätare av alla arter. Mamma har en katt som äter allt han kommer över, förutom grönsaker. Torrfoder är ett big no-no där för han är som en galen hund. ;P

Zabbio
2010-07-21 01:00
#6

Känns bättre att ägga lite salt i maten då än att ge fri tillgång..:/

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
HannaM
2010-07-21 01:03
#7

Finns ju vätskeersättning med elelktrolyter och salter och sånt, kanske kan det vara något att ge lite av när det är varmt?

LinaIsabell
2010-07-21 01:07
#8

#6 Dock så är det väldigt svårt att veta hur mycket salt som är okej.

För en människa skulle kanske 1 tsk vara lagom (dock är detta mått icke fakta-baserat). En katt, som väger betydligt mindre, är det ju svårt att dosera till. Dels är det svårt att veta om katten får i sig för mycket vätska (vilken är enda orsaken till att ge mer salt), och så är det svårt att veta hur mycket extra salt som kan läggas till.

Salt är farligt för kroppen i stora mängder, och i naturen är socker och salt inte alls nödvändigt för kroppen om man dricker normalt.

Man ska passa sig för att leka med salt/vatten-balansen i kroppen eftersom man kan dö av saltförgiftning, och man kan även dö av för stora mängder vatten.

BARFmycat
2010-07-25 01:12
#9

#7

Vad heter den vätskeersättningen?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-07-25 01:29
#10

#9 Finns resorb på apoteket (för människor) och så finns något som brukar ges till hästar, vet inte vad det heler.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

HannaM
2010-07-25 01:52
#11

Rc hade en när jag var hos veterinären senast. En påse med pulver som blandas med vatten.

Saga85
2010-07-25 02:57
#12

Eller så kan man göra egen vätskeersättning: "Koka upp 1 liter vatten och blanda i 1 msk druvsocker och 1 tsk salt och låt svalna." Citat från: http://www.djursjukhusetab.se/default.asp?item=23

Bogart
2010-07-25 03:22
#13

Den där Bakis som det gjordes reklam för är också vätskeersättning, bara marknadsförd på ett litet annat sätt… Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
HannaM
2010-07-25 15:32
#14

#12 Fast den blir ju utan elektrolyterna och det där, nu vet jag faktiskt inte exakt vad dom gör men ja..

Saga85
2010-07-25 16:38
#15

#14 Fast enligt NE så är koksalt i vattenlösning en stark elektrolyt (ja, jag var tvungen att googla på vad elektrolyt var…).

http://www.ne.se/elektrolyt

Sugiyama
2010-08-02 15:09
#16

Jag ger aldrig salt till mina hundar men dom får äta matrester ibland och får i sig salt den vägen gissar jag. Dom har inte samma ehov som vi människor. Havsfisk kan också ge både salt och jod. Kanske lite sill till katten då och då?

Silvestris
2010-08-02 16:26
#17

#14

Natrium och klorid (NaCl=salt) är elektrolyter. De viktigaste. Det är främst därför man ger vätskeersättning vid vätskebrist, inte bara vatten.

HannaM
2010-08-02 17:10
#18

#17 Hmm för den jag har innehåller ju klart mer än salt om man säger så.. det är både det ena, det andra och det tredje i mineralväg. Hur som helst, oavsett omd et är bättre än hemgjort eller ej så gillar jag att ha färdigt pulver hemma att bara lösa upp i vatten. Guld värt när jag får sjuka djur.

Silvestris
2010-08-02 18:10
#19

#18

Håller med, färdig vätskeersättning är guld värt att ha hemma. Det går snabbt att svänga ihop. Gör man eget ska det ju kokas upp och svalna. Jag har alltid pulver hemma, i synnerhet inför förlossningar. Har det främst hemma ifall någon kattunge skulle vara slö och behöva vätskas upp.

Upp till toppen
Annons: