Annons:
Etikett03-katt
Läst 5247 ggr
Tasspuls
7/10/10, 6:34 PM

BARF att köpa till katt?

Jag har läst lite på Nordic, Priima, Canifor, Klass mfl. Min fråga är nu vilka foder man kan ge till katter? Jag vet att man kan ge Klass köttkross, men finns det något annat?

Annons:
[Neko]
7/11/10, 1:26 AM
#1

är inte så hemma på kattbarf, men du kan inte ge bara köttkrossen utan måste tillsätta annat, bla ben. idag finns det ingen färdig barf att ge katt, utan man får blanda själv.

på framsidan har du till höger en kollumn som heter "läsvärt", i den står några artiklar om barfning av katt och annat nyttigt :)

Tasspuls
7/11/10, 4:40 AM
#2

#1 Jo, jag vet att man ska blanda och har läst på om det. Men har läst att man kan anv ex köttkross som muskelköttdelen och undrar nu om det finns fler alternativ till detta.

AnneN
7/11/10, 1:34 PM
#3

#2 Bravo har också köttkross

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Neko]
7/11/10, 6:00 PM
#4

Aha, du menar så. Det finns kycklingskrov och kalkonskrov på korv också som man kan ge

Tasspuls
7/11/10, 8:14 PM
#5

#4 Finns det? Var köper man det?

AnneN
7/11/10, 9:36 PM
#6

#5 kika in på http://www.jipotimas.se/ så kanske du hittar återförsäljare nära dig

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Tasspuls
7/11/10, 10:42 PM
#7

Kan katter äta njure?

[Gemm]
7/12/10, 12:47 AM
#8

Katter och hundar behöver inte olika slags kött, den största skillnaden ligger i detaljerna, gällande taurinet t ex. Det löser man lätt genom att ge extra hjärta till katt dock.

Ja, katter kan äta njure. De Kan äta allt på ett bytesdjur.

Heffipeffi
7/13/10, 3:48 PM
#9

Du kan köpa oxkross från Nordic och Bravo att ha som grund. Klass har som du skriver en köttkross. Skillnaden mellan dessa är att Nordic oxh Bravo är rent muskelkött, så du måste tillsätta mer hjärta och lever än till Klass köttkross. Klass köttkross innehåller även inälvor (hjärta, njure och lever).

Jag har själv lite funderingar på om man kan ge canifor hundfoder till katter. Det innehåller ju till skillnad från de flesta andra färskfoder inget spannmål utan endast animaliska produlter. Ska ta och titta lite närmare på det vid tillfälle.

[Gemm]
7/13/10, 3:52 PM
#10

Jag vet att en av killarna bakom vom og hundemat använder korven med inälvor och vom, utan spannmål till sin katt. Jag frågade om han tillsatte hjärta men det visste personen i fråga inte, antar dock att han löser taurinfrågan på något sätt.

Heffipeffi
7/13/10, 5:26 PM
#11

Ja, Vom och hundemat är ju också utan spannmål. Frågan är hur bra det är i längden. Det är väl inte bara taurininnehållet som skiljer hund och kattmat åt? För i så fall är det ju inga problem att ge några extra kycklinghjärtan för att vara på den säkra sidan.
Vet flera som ger Fodax till sina katter och säger att det fungerar bra. Fodax är inte spannmålsfritt, men har endast en liten mängd spannmål. Kommer inte i håg exakt hur mkt.

Tasspuls
7/14/10, 1:04 AM
#12

#9 Så man kan dra ner på levern då? Behöver man någon lever? Innehåller inte canifor animaliska produkter och grönsaker?

Heffipeffi
7/14/10, 1:15 AM
#13

Ja, om de får Klass köttkross kan du dra ner på levern. Tyvärr är det svårt att få ngt klart besked om exakt hur mkt lever köttkrossen innehåller. Som jag har förstått det, så innehåller Canifor inte grönsaler, utan endast animaliska ingridienser.

Annons:
Tasspuls
7/14/10, 1:16 AM
#14

#13 Men är inte canifor helfoder för hundar?

Heffipeffi
7/14/10, 1:24 AM
#15

Ja, det är ett hundfoder.

Tasspuls
7/14/10, 1:35 AM
#16

#15 Ja, men jag menar om det är ett helfoder för hundar så MÅSTE det ju innehålla grönsaker. Men jag vet inte, jag hittar ingen innehållsförteckning

AnneN
7/14/10, 1:37 AM
#17

#16 Nej det behöver inte innehålla några som helst vegetabiliska produkter för att räknas som helfoder…

Inom den frågan om hundar behöver vegetabilier eller inte finns det i princip 2 "läror" den ena säger att hundar behöver vegetabiliska produkter, medan den andra sägaer att de inte alls behöver några som helst vegetabilier.

Vilken man vill tro på får man själv avgöra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tasspuls
7/14/10, 1:46 AM
#18

#17 Jaha. Men canifor då? Innehåller då deras foder inga vegetabiler? Innebär det att man kan ge det som helfoder även till katt (+hjärta)?

Tasspuls
7/14/10, 1:50 AM
#19

#17 Nu såg jag visst innehållet och inga spannmål. Det är ju perfekt! Men det står bara innehållet på ett av fodren.

AnneN
7/14/10, 2:05 AM
#20

#19 Jo jag märkte att det står bara innehåll för ett foder, men man kan alltid mejla tillverkaren och fråga om innehållet i de andra också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Tasspuls
7/14/10, 2:12 AM
#21

#20 Gjorde det just. Men såg sedan att de bara verkar säljas om 25kg :( Det får inte plats i min lilla frys. Så trist, jag som bestämt mig för att satsa på detta foder :(

AnneN
7/14/10, 2:13 AM
#22

#21 Du har ingen i din närhet som du kan köpa tillsammans med då?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tasspuls
7/14/10, 2:22 AM
#23

#22 Nej, tyvärr. Så synd!

Cazzos
7/15/10, 12:13 AM
#24

Katters naturliga föda, vad är det?


[Gemm]
7/15/10, 1:35 PM
#25

11# Jag kan inte tänka mig vad som mer skulle skilja just vom og hundemats korv utan spannmål från ett kattfoder förutom taurinmängden?

Korven innehåller ju muskelkött, ben, inälvor, lever och vom. Tillsätt hjärta så har du vad en katt behöver?

Procenten borde ju vara Ungefärligt den samme eftersom spannmål inte finns med i beräkningen, en hund behöver väl inte dramatiskt mer eller mindre av något jämfört med en katt?

Äsch, jag antar att man får fråga dem rakt ut om man vill ha definitivt svar, jag ger inte färskfoder så egentligen borde jag knipa kakhålet ;)

Linnea
7/17/10, 2:19 PM
#26

#24 Möss, sork, småfågel..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: