Annons:
Etikett02-hund
Läst 3921 ggr
arism
7/5/10, 10:47 PM

Böcker om hemlagat?

Hej!

Jag har sett Chankus tråd om BARF-litteratur men det är inte riktigt det jag är ute efter..  Jag är väldigt intresserad av BARF men känner att jag inte riktigt är där än..  Utan jag vill nog börja med att göra egen (rå) mat  hemma först innan jag vågar blanda in ben. (jag vet jag är lite fjantig gällande ben än)

Har läst en hel del på internet, men skulle gärna vilja läsa lite böcker i ämnet där det kan finnas förslag eller ideer om näringsriktiga recept. Samt att man har något att "luta sig mot".

Den enda bok jag än så länge har hemma är Hundmatsboken av Marie Sallander. Men jag är inte riktigt förtjust i henne.

Monica Segals böcker, handlar dem om hemlagat eller bara om barf?

Tacksam för lite tips :)

(jag är redan medlem i yahoogrupperna k9kitchen +nordbarf)

Annons:
BARFmycat
7/6/10, 12:25 AM
#1

Jag vet att Kymythy har lite recept längst bak i sina böcker.. Ben kan man ju byta ut mot benmjöl eller Kalcipos om man inte vill ge det.

Däremot så är det en obefogad rädsla om du frågar mig, djur av alla slag har ätit ben hur länge som helst, om det verkligen var farligt skulle inte djuren i naturen överleva. Däremot så är det viktigt att man ser till att djuren inte äter sina ben för fort. Katter brukar det inte vara några problem med, men hundar kan ju vara väldigt glupska och svälja för stora bitar ben. Därför måste man lära sin hund att ta det lugnt när den äter och tugga ordentligt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Chanku
7/6/10, 1:17 PM
#2

Jag ger benmjöl istället för ben, mest för att min tik är väldigt glupsk och jag vill inte riskera att hon sätter i halsen.

Sen finns det alltid en risk med att ge ben beroende på vad man ger. Vet flera som fått råa ben/brosk som kvävts till döds eller där hunden råkat svälja en för stor bit som sedan skurit sönder invärtes. Förutom då alla hundar som fått rejäla förstoppningar eller som spräckt tänder på för grova ben. MEN samtidigt så känner jag till hundar som kvävts till döds av foderkulor (eller satt i halsen och varit nära på att kvävas, tex min gamla hund och min nuvarande tik) så det finns ju alltid en risk oavsett vad man ger djuren.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

arism
7/6/10, 2:34 PM
#3

#1 då ska jag kolla efter kymythys bok/böcker. Glad

Ang. ben så förstår jag också att djur har ätit det i alla tider, och att "rädslan" är obefogad.  Som jag skrev så vet jag att jag är lite "fjantig". Men det känns heller inte rätt att jag ger ben bara för att de ska kunna äta det, när jag själv inte är helt säker med dieten. Eftersom jag inte kan så mycket än. Det kommer bara bli fel isåfall.  Samt att det är ju det där med glupska hundar… Det är min..Flört

#2 Jo, det är väl benmjöl som gäller antar jag tills (om) man vågar ge sig på ben. Och som du säger det är nog en risk med allt..  Men jag skulle gärna vilja laga egen mat eftersom han inte är speciellt förtjust i torrisar.

___

Så jag letar som sagt var efter böcker om hemlagat så jag kan plugga på och börja lite smått.

Är segals böcker bara barf inriktade eller även för hemlagat? Om man läser på hemsidan o på k9kitchen så verkar det vara en del hemlagat?

Chanku
7/6/10, 3:51 PM
#4

#3 Jag tror att Raw & Natural Nutrition for Dogs: The Definitive Guide to Homemade Meals av Lew Olson ska innehålla både BARF och hemlagade recept.

Här kan du kika lite grann i boken (klicka på LOOK INSIDE)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
7/6/10, 11:15 PM
#5

#3

Riskerna med ben är precis dem som Chanku nämner, vilka jag också är väl medveten om. Men man kan också mala benen med köttkvarn, så finns ingen risk att de ska svälja för stora bitarGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

arism
7/6/10, 11:41 PM
#6

#4 Tack, jag ska kika lite på den! Glad

#5 Precis, och mitt mål är som sagt var att jag ska så småningom börja med ben också. Men jag vill ta det i en takt som känns bra för mig, och då tycker jag att hemlagat är bättre att ge än torrfoder. Så småningom kan jag introducera ben. Glad

Annons:
BARFmycat
7/6/10, 11:59 PM
#7

#6

Ja absolut, jag försökte bara tipsa lite =P

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

arism
7/7/10, 12:11 AM
#8

#7 Tack det uppskattas! GladGladDet är inte alltid så lätt att vara nybörjare.

BARFmycat
7/7/10, 12:46 AM
#9

#8

Nej jag vet! Lyckligtvis så kommer allt mer information om BARF, tyvärr finns ju väldigt lite litteratur på svenska, men det blir säkert ändring på det allt eftersom efterfrågan ökarGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
7/8/10, 11:50 PM
#10

Jag blir så förvirrad och behöver bara ett förtydligande. Jag har förstått det rätt att du vill göra en egen röra hemma utan malda ben (istället ett substitut som benmjöl) med råa ingredienser, ej tillagade?

[Gemm]
7/9/10, 12:02 AM
#11

Marie Sallander är ju för övrigt helt tokig. Har aldrig stött på en människa som motsäger sig själv mer eller kommer med så inkonsekventa och osanna påståenden. Läskiga människa, skulle inte lita på ett ord från hennes mun, om något.

arism
7/9/10, 4:05 PM
#12

#10 Det stämmer bra det.
Vill hitta lite litteratur i ämnet som riktar in sig mer på det än Barf.

Håller med gällande sallander..

[Gemm]
7/10/10, 2:43 PM
#13

Ok, kan du inte ta ett barfrecept du tycker passar och gillar, dra bort mjölet, tillsätt ersättning och mixa?

Annons:
Issm
7/10/10, 6:50 PM
#14

Jo, visst kan jag göra det. Glad
Men känner att jag skulle vilja ha lite böcker att luta mig mot ,där jag kan lära mig mer.
Då särskilt gällande vad för vitaminer o mineraler man behöver tillsätta osv.

Issm
7/10/10, 8:22 PM
#15

#14 hade krånglat till det med lösenordet på Issm, och därför hade jag skapat en ny. Men som synes så lyckades jag fixa Issm användarnamnet igenGlad Alltså jag hade skapat Arism när Issm krångla..

Upp till toppen
Annons: