[H] Ska börja med färskfoder
Idag fick jag hem 24kg Bravo färskfoder som jag ska börja ge min ena hund Käns riktigt bra att kunna sätta över iallafall den ena hunden på en lite mer naturlig kost än torrfodret, även om nu inte Bravo är optimalt då det innehåller spannmål, men känns klart bättre än Klass som innehåller fler spannmålsprodukter (det är de enda 2 färskfoder som finns här).
Försöker även övertala de som har djuraffärer här i Luleå att börja ta hem Vom & Hundemat´s färskfoder för i så fall skulle jag kunna ge båda mina hundar det (tiken är allergisk mot alla spannmål).
Eftersom Mischa tidigare ätit Doggy torrfoder och är kass i magen av det så kommer jag att byta rakt av till Bravo istället för att fasa in det, han kan inte bli mycket sämre i magen än han redan är utan jag tror han kommer att bli bättre ganska snabbt.
Ville bara dela med mig lite av min glädje över detta
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Har du fått frys nu så du har möjlighet att börja BARF:a?
24kg är ju en del!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

#1 Nej men jag gjorde plats på ena hyllan i frysen så det ryms där, förutom 4 paket som får vara i kylen eftersom de försvinner inom en vecka.
Hunden jag ska ge färskfoder nu väger ca 35kg, har en känsla av att för att ge riktigt barf så skulle jag behöva större frys för då skulle jag sätta över alla djuren på barf (även katterna). Och ska man barfa 2 hundar (35kg & ca 20kg) + 4 katter så kan nog maten ta lite plats.
_**/Mvh Anne

Aha, I see. Jamen det var väl jättebra att du kunde få undan lite så du får plats!
Men nu vet jag inte vad du har för utbud där du bor, men jag tänkte du kan ju blanda en egen blanding och frysa in i portioner, borde inte det ta lika stor plats som färskfodeeret?

#3 Jo om jag hade haft bättre utbud till bra pris där jag bor, men här har jag ingen aning om vart man tex kan få tag i vom. + att jag inte har någon köttkvarn så det skulle jag behöva införskaffa i framtiden.
_**/Mvh Anne

Oki, du kanske ska bli återförsäljare själv då?
Snacka om perks!
Fast då kanske man behöver det där frysutrymmet..
Ja det är bra att ha om man vill göra röror!

#4 Finns inte vom att köpa på Djurmagazinet ute på storheden? Klass halvfoder brukar gå att köpa där :)
Det går förresten att beställa upp via Jipotimas, men då tillkommer det frakt. Men man kan ju alltid gå ihop ett gäng o beställa :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

#5 Ja hade jag haft bättre frysutrymme så hade jag mer än gärna blivit återförsäljare, men det är ju just det jag inte har.
Men någon gång i framtiden så
_**/Mvh Anne

Tänkte på en sak… Du kan ofta köpa köttkross av olika slag (de ser lite olika ut) som du kan ha som bas. De köper du ofta i 16kg/låda. Tar ungefär lika stor plats som en låda färskfoder. Sen blandar du lite grönsaker, ev. lite lever (beroende på köttkross) + kalk/benmjöl. Komplett ;)
När de har ätit ur frysen lite kan du komplettera med andra saker så som kort datum köttfärs/köttstycken, kyckling osv.
Eller jag har missat något nu mitt i natten, som gör min idé ganska dålig?
Medarbetare på jack russel terrier

#8 låter som en rätt bra idé, det ska jag fundera vidare på
_**/Mvh Anne

De olika köttkrosserna kostar runt 22-22:-/kg

#9 Köttkross finns att köpa på Storheden vet jag. Dock i full kartong, dvs man kan inte bara köpa en korv för att testa.

#11 Okej, vet du om Rolles inne i stan har köttkross också?
_**/Mvh Anne

#12 Tyvärr så har jag ingen aning. Det är så sällan jag är in i själva stan och då brukar jag alltid glömma bort att gå förbi Rolles. Däremot tycker jag att de borde kunna ta hem en kartong åt dig ifall de inte har det inne :)

#12 Är de bara återförsäljare, ska de kunna ta hem. De måste inte köpa en hel pall av bara en sort (tex deras normal foder). Men de måste beställa en pall/gång (oftast).

Kan meddela att Mischa blev snabbt bra i magen av färskfodret, ett par dagar så gick det från att ha varit en lös oformlig sörja till att vara normalt!
Han äter utan problem och slickar skålen ren flera gånger, det ka ju finnas liiite smak kvar
_**/Mvh Anne

Vad skönt!

Då han fick 5 burgare per dag så var han bra i magen men gick snabbt ner för mycket i vikt, nu ger jag istället 6 burgare per dag och då håller han bra vikt, men har blivit lös i magen igen precis som han var då han fick doggy
Har mejlat till Bravo för att höra om de har några tips, men tänkte även fråga här om ni har några tips på vad jag kan göra för att han ska fortsätta hålla bra vikt och samtidigt ha bra mage?
Har tyvärr inte möjlighet att barfa, så det blir tyvärr uteslutet just nu.
_**/Mvh Anne

#17 Vilken variant av Bravo ger du? Det finns väl en "energi-variant" också?

#18 Jag ger Bravo Plus med vom
_**/Mvh Anne
testa att hälla på en skvätt dofilus-fil. min afghan blev inte bra i magen förrän han fick det när jag gick över till färskfoder från torrfoder för ett år sen.

#20 Tack för tipset, ska kolla om det finns här på coop imorrn
_**/Mvh Anne
Hoppas magen blir bra med det :)

Fanns inte på coop här, ska se inne i stan imorrn.
Fick svar från Bravo också och de rekomenderar att jag ska testa ge han Bravo Bas istället.
_**/Mvh Anne

#23 Jag brukar ge laktosfri "hälsoyoghurt" (typ Verum) blandat med blåbärspuré ifall min hund är dålig i magen länge. Brukar funka suveränt. Även morotspuré sägs vara riktigt effektivt.

Jag har gett min hund a-fil, och jag tyckte att det hjälpte mot hans dåliga mage. A-fil är både billigt och finns överallt. Förutsätter ju dock att hunden tål laktos.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Jag slår ett slag för morotspuré. Det har hjälpt min hund.