Skonkost-barf
Min lilla skrutt-afghan har haft en rejäl diarré i två veckor och är nu på återhämtning. Han har haft perioder sen i höstas då magen brakat ihop och han har fått diarré, så idag var vi till veterinären och fick Flagyl samt provrör som vi ska ta prov ifrån avföringen under några dagar för att se om det rör sig om någon parasit eller annat i tarmen.
Veterinären tyckte också att han skulle ha en mer fiberrik kost, därför att det får maten att passera långsammare i tarmarna så att de suger upp mer utav vätskan.
Just nu äter han välkokt fullkornsris, lättkokta rivna morötter och vom. Håller på och vänjer in magen igen på mer och mer vom, tar det försiktigt så att den inte ska bli dålig igen.
Jag skulle behöva tips på ett veckoschema till honom med "snäll-mot-magen" kost med en del fibrer, och vad som kan vara en lagom mängd för en afghan som ska väga ca 28-30kg.

Kaninmage ska tydligen vara rena miraklet mot kassa magar. Går att köpa genom Jipotimas (o säkert fler ställen).
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Glömde skriva det, men han får 1/2 kaninmage om dagen just nu. Blandat i maten, annars går det ju inte att äta enligt herr Kräsen:P
Fibrer skulle jag inte ge en hund med kännslig mage, det bara irriterar tarmen. Min ena hund fick problem med magen efter en metacamkur. Hon får enbart vom nu några veckor framåt, sen kommer jag ge henne Vom & hundemat som är färdiga BARF korvar. Jag har dofilus på hennes mat också. Hon är mycket bättre i magen nu.

Det finns något pulver som heter Gastromax eller Stomax (något sånt tror jag) som ska vara bra för magen, testat det?
Ska finnas på djuraffär
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Vom tjatar jag om jämt, men det är ett undermedel mot dålig mage, om man inte kan få tag på t ex kaninmage. Men du ger ju redan vom så det är ju bra. Morötterna skulle jag koka i stället för att ge råa, om du överhuvudtaget ska ha med de överhuvudtaget. Skippa fullkornsriset, för som Sugiyama säger, så irriterar för mkt fibrer tarmen. Däremot finns det ett pulver som heter Slippery elm bark som är bra mot dåliga magar. Stomax har jag aldrig testat.
#3 Nu blev jag osäker på vad som är fiberrikt, är det riset du syftar på?
#4 De har jag inte testat, men standardt har ett pulver som man kan lägga på maten som heter Mage som jag har hemma. Har rätt nyligen börjat med det så jag vet inte än om det hjälper.

#6 Du har två tillskott från Standardt som kan hjälpa. Det ena är mage (som du har hemma nu) och det andra är PH-balans. PH hjälper till att stabilisera bakteriekulturer och sådant i tarmen. Kolla på standardt.se så kan du läsa mer om de olika tillskotten.
Kollar du sedan på foderbilen.se har de där publicerat Lenas råd om vilka kosttillskott, under hur lång tid och vilka kombinationer som ger bäst resultat.
Så här står det där:
Gaser: PH-balans
Gula kräkningar el. skummand: PH-balans
Gula kräkningar el. skummande med diarré: PH-balans + mage
Diarré och fast avföring växelvis: PH-balans + mage
Efter magproblem: Immun (steg 2: fiskolja)
Första veckan 1/4 dos Andra veckan 2/4 dos Tredje veckan 3/4 dos Fjärde veckan Full dos Ge full dos varje dag i ytterliggare fyra veckor. Märks ingen förbättring efter denna tid gå vidare till steg 2.
Medarbetare på jack russel terrier

Ja fullkornsris är nog inte det bästa att ge.. Jag är inte särskilt fötjust i utfodring med ris överhuvudaget, det är ju trots allt ett spannmål, men om man nu ska ge det så ge något som inte är så fiberrikt, kanske avorioris.

#8 Om man ska ge ris till hundar så ska det vara välkokt grötris (har för mig att de andra sorterna inte ska vara bra för magen bla)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ja det är mycket möjligt!
Har för mig att avorioris var sådär lättkokt och klibbigt, praktiserade på Kurants i unga år och hon som jobbade där gav det.
Men det där har du säkert bättre koll på än vad jag har!

#10 Aha, jag har bara koll på vad jag fått lära mig av mamma och mormor som är erfarna uppfödare
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

De har garanterat mer koll än vad jag har
Nu ger jag inget mera ris (nu när jag tänker på det så känns det ganska lustigt att ge det eftersom de i naturen aldrig skulle få i sig det), utan han får kaninmage några gånger i veckan och lite finrivna morötter ibland. Just nu får han vom med benmjöl, och har börjat blanda i lite utav annat. Lite lever har gått bra, och även lite oxkross. Ikväll ska han få en kycklingklubba och vom, jag tror och hoppas att magen ska klara det.
När vi är på återbesök får jag väl göra veterinären sur och säga att jag inte ger det mer och att han har superb avföring ändå ;)

Det låter klokt
Haha ja kom gärna med en uppdatering sedan!
Will do
Uppfödaren tycker att jag bör lägga om kosten till pasta, morötter, kyckling och ev lite a-fil för att det ska vara snällare mot magen än vom. Jag vet att hon vill väl och är väldigt orolig för Jamaal och hans magproblem, men det kan väl inte vara snällare?
På tisdag ska vi ta blodprov och se om det kan ge något. Bajsprovet visade inga parasiter, så det är det iaf inte. Och så länge han äter flagyl håller magen ihop.
Pasta kan väl inte vara skonsamt precis. Vom är jättebra för känsliga magar. Jag har gett dofilus istället för a-fil. Mycket mer bakerier i det.
Nej jag tycker inte heller pasta låter så himla super att ge. Hon sa att vom var alldeles för kraftigt för hans känsliga tarmar, men jag har svårt att förstå hur vom kan vara kraftigt. Jag tänker då fortsätta med vom, blandat med kaninmage eller finrivna morötter. Ska köpa dofilus imorgon :) Jag får väl dra en vit lögn och säga att han får hennes diet.