Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2679 ggr
Musiken
2010-06-28 14:10

Utfodra fryst mat?

Mina illrar spenderar storre delen av tiden utomhus sa har pa sommaren, antingen i uteburen eller pa loplina i tradgarden, men det har med barf blir ju sa ackligt i sommarvarmen! Har under resten av aret gett barf inomhus dagtid, och sedan latit dem ha lite torrfoder under natten (de sover i uteburen) for att slippa flugproblemet som uppstar inom en kvart, men det fungerar ju inte nu.

Jag funderar pa om det skulle ga att servera maten fryst istallet for tinad dock? Da borde det ju ta lite langre tid innan flugorna flockas? Och det kanske skulle vara trevligt med lite kall mat sa har i varmen for illrarna ocksa? De ar langt ifran krasna och har snott halvtinade moss osv fran mig tidigare och satt i sig med god aptit, men det kanske ar halsovadligt att servera otinad mat?

Annons:
Aviendha
2010-06-28 15:06
#1

Jag vet inte alls hur det är med att enbart ge halvfrusen föda, men jag vet att man på djurparker ofta i sommarvärmen ger "isglass" till ex tigrarna (blod, lite vatten och köttslamsor i en skål som stoppas in i frysen och sedan serveras som ett helt block)

Kanske kan du kombinera det hela lite? Illrar äter ju en del på en gång och en del sparar de till sen. Om det ofrysta serveras först så kommer det frysta hinna tina tills de vill äta det och kanske kan det minimera flugproblemen? Men flugor kommer säkert komma i vilket fall eftersom man aldrig kommer undan att det blir ett litet spill av små slamsor och blod. Det finns ju diverse flugfällor som man kan sätta upp, om inte annat kan man tydligen tillverka egna, vet inte exakt hur däremot.

Sugiyama
2010-06-28 16:11
#2

Jag ger ofta mina hudnar frusen mat helt enkelt för att jag är lite glömsk och tar inte fram i tid. Och på sommaren är det ju bara svalkande. Det tar lite längre tid att tugga i sig och det är ju också bra.

Silvestris
2010-06-28 19:44
#3

Jag brukar lägga fram fryst kött till katterna när jag har kattvakt. Stora klumpar med köttbitar eller köttben som katterna kan äta när ingen är hemma och serverar mat. Funkar finemang. De äter allt eftersom maten tinar.

Och för att förtydliga: kattvakten ger tinad mat och lägger fram fryst. Kommer två gånger/dygn så katterna får 4 serveringar.

Upp till toppen
Annons: