Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 5671 ggr
AnneN
2010-06-23 15:22

Vad innehåller blötfodren?

Tänkte att den diskussion om vad som finns i blötfodren som påbörjats i denna tråd är värd att få en egen tråd Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
2010-06-23 15:23
#1

Jag vet att i Doggy Dagens meny så är den vegetabiliska biprodukten vetekli.

Tog reda på det genom att mejla till dem då jag var nyfiken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Chanku
2010-06-23 15:40
#2

Doggys Prima tetror innehåller hela ärtor, morotstärningar, potatis och tomat.

Däremot tycker jag att foderbolagen ska skriva ut vad fodret innehåller. Dvs det ska inte stå "vegetabiliska biprodukter", utan då ska det stå tex vetekli. Man ska inte behöva maila runt för att få veta innehållet. När vi redan är inne på Doggy så blir jag lite fundersam på tex deras kycklingburkmat där 4% är kyckling och resten är "kött o köttbiprodukter". Är det då nötkött?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Aviendha
2010-06-23 19:00
#3

Ännu mer doggy.. :P Har funderat lite kring Mjaus tetror, bla bitar av oxkött i sås där det enling innehållsförteckningen enbart finns "kött och köttbiprodukter (oxkött minst 4%), mineraler"

Men i analysen så framgår det att det innehåller 0,05% växttråd. Hur går det ihop? Växttråd kan man väl bara få från något icke-animaliskt, eller har jag missat något?

Ni hittar sidan med info här :)

AnneN
2010-06-23 19:10
#4

#3 Jag har ingen aning, spånar bara lite… Kan den lilla mängden växttråd komma sig av att det kan finnas kavr i eventuellt nermalet mag/tarminnehåll?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

BARFmycat
2010-06-23 19:55
#5

Hittade precis det här blötfodret, det är extrapris på det just nu hos Bromma Zoomarknad, 10;- styck.

Almo Nature heter det och innehåller bara 1% ris, det är ju rätt okej!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Aviendha
2010-06-23 20:07
#6

#4 Ja, det är ju den enda förklaringen som jag kan tycka är okej för annars innebär det väl att det är saker de inte deklarerat.

Annons:
Silvestris
2010-06-24 01:08
#7

#2

Å andra sidan blir det mer rättvisande med avseende på förhålllandet mellan animalier och vegetabilier om ingredienserna klumpas ihop. Står det kött, spannmål, mineraler och vitaminer vet du att maten innehåller mer animalier än vegetabilier. Står det istället kycklingkött, ris, majs, kycklinglever, majsgluten, korn, animaliskt fett, betmassa, mineraler och vitaminer har du ingen aning om det totala förhållandet mellan animalier och vegetabilier.

Det finns för- och nackdelar med båda sätten att redovisa.

Chanku
2010-06-24 11:02
#8

#7 Självfallet, men iallafall jag vill veta vad fodret som jag ger till min hund innehåller. Om inte annat så är det superviktigt ifall man skulle ha en allergisk hund.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Silvestris
2010-06-24 11:07
#9

#8

Och i det läget är det ju guld om tillverkaren kan förse en med information när man kontaktar dem. Doggy vet jag är lätta att ha att göra med det… andra företag lite mer motvilliga, tyvärr.

Linnea
2010-06-24 11:23
#10

Tycker att det ska stå lite mer i procent på all mat, inte bara djurmat. Minst 4 % oxköt.. vad innebär det? Jo troligen 4 % och inte mer annars hade de väl skrivit ex Minst 10% oxkött? Det kunde stå längst ner, efter innehållet, hur många % (eller gram) som är animaliskt och hur mycket som är vegetabiliskt. Är man inte helt lost så brukar man kunna räkna ut det på ett ungefär själv så det är ju inte lönt att försöka hålla det hemligt.

Oavsett om det är djur- eller männsikomat är jag alltid väldigt intresserad av vad köttbiprodukter är för något. Hade varit kul att veta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Silvestris
2010-06-24 12:02
#11

#10

När det står 4% av något namngivet kött på djurfoder innebär det att maten innehåller ett smaksättande kött. Står det tex. minst 4% anka innebär det att anka har använts som smaksättare. Maten kan dock innehålla 30% kycklingkött.

Köttbirprodukter är kort och gott delar de delar av djuren, av livsmedelskvalité, som vi människor oftast inte äter. Det kan vara njure, strupe, lunga, maskinurbenat kött, bindväv och fettvävnad.

Chanku
2010-06-24 13:02
#12

#9 Självfallet är det bra att de ger ut innehållet vid efterfrågan, men jag tycker inte att man ska behöva fråga. Nu är det såklart inte bara Doggy som skriver på det här sättet, utan alla (?) burkmatsföretag.

#11 Köttbiprodukter är i Sverige - blod, fettvävnad, svål, bindväv, märg, maskinurbenad köttmassa, blodprodukter och fettgrevar (proteinhaltiga rester av nedsmält djurfett). Inget annat får tydligen kallas för köttbiprodukter, utan det har en annan benämning.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Linnea
2010-06-24 14:23
#13

#11 Jag vet vad som kan vara köttbiprodukter (var lite otydlig kanske) men frågan är vad som finns i den enskilda förpackningen. Om köttbiprodukter är sånt vi normalt sett inte äter vad är det då dom lägger i korven??

Dessutom, om jag köper en bruk foder som det står på framsidan Oxkött och lever då vill jag att det är mycket oxkött och lever i inte bara som smaksättare..

#12 Exakt, man ska inte behöva fråga..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Chanku
2010-06-24 15:21
#14

#13 När jag kollade upp vad köttbiprodukter var för något så var det blod, fettvävnad, svål, bindväv, märg, maskinurbenad köttmassa, blodprodukter och fettgravar (proteinhaltiga rester av nedsmält djurfett) som fick kallas för köttbiprodukter. Tydligen blivit nåt förtydligande eftersom företagen började kalla allt möjligt för köttbiprodukter.

I övrigt håller jag med dig. Köper jag en burk med kyckling, så vill jag att största delen (allt faktiskt) ska vara just kyckling och inte 4% som smaksättare.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Linnea
2010-06-24 17:47
#15

#14 Det vore som om man köpte 1 kg kycklingvingar men där var bara tre vingar i paketet, resten var av billigare slag. Lite besviken eller vad?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Chanku
2010-06-24 18:58
#16

#15 Ja, precis. Eller om man köpte en oxfile och så visar det sig att 96% är köttfärslimpa ;)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Silvestris
2010-06-25 02:28
#17

#13

Det finns köttbiprodukter så det räcker till både korv och djurfoder. I korv är det väl rätt vanligt att man stoppar i maskinurbenat kött och bindväv.

Vad jag minns använder iaf Doggy främst njure, lunga och strupe som köttbiprodukter. Som sagt, man får kontakta tillverkarna.

Upp till toppen
Annons: