Vad riskerar mina hundar att få brist på?
Till frukost får de ett rått märgben (ca 1 dm) och en skiva rå ungnötlever (typ en förpackning lever delat i 3-4 bitar).
Till kvällsmat blir det antingen rått nötkött (2/3 kött och 1/3 fett) eller en omelett på ägg, smör och vispgrädde. Ibland stoppar jag sill i omeletten. Storleken på kvällsmatsportionerna styrs av hullet på hundarna.
Det är stora hundar (40-50 kg)
Anledningen till att jag bytte ut torrfodret var att den ena hunden inte tål ens Hypoallergenic. Inte en endaste liten matsked ris heller för den delen. Hade inget val med andra ord. Men när jag läser här blir jag rädd för att jag fördärvar dem alldeles med min okunskap. De ser dock väldigt fina ut.

Jag kan desvärre ingenting om hundbarf, katter är min grej..
Men rent spontat så undrar jag varför du tillagar omelett till dom, och varför ger du så mycket extra fett i form av smör och vispgrädde?
Sen vill jag också varna dig för att nötlever och lammlever innehåller väldigt höga doser A-vitamin, och det är så lätt att ge a-vitaminförgiftning om du ger för mycket, då denna vitamin lagras i kroppen och utsöndras inte vid överskott. Grislever och kycklinglever innehåller inte alls lika höga värden, så det är bättre att ge det så man inte överdoserar, för med bar är det faktiskt så att det är lättare att ge för mycket än för lite, och det brukar vara det som orsakar brist, för att men ger för mycket av en sak och det hämmar upptaget av något annat.
Som sagt, inte så bra på hundar men jag tror att det är bättre att du ger typ nöt/fläsk/kycklingkött till vardags, och lever kanske 2 gånger i veckan, sen kan du ge njure och hjärta några dagar i veckan också.
Till att börja med, du får säkert svar av någon som är mer kunnig på hundbarf snart
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Äter de upp märgbenet?
#1 - Jag har också undrat om det blir för mycket lever. Samtidigt är jag rädd att de ska få brist på något. Lever innehåller ju så mycket näring. Omeletten är mest för äggens skull. Smör och grädde är lite lyx nu när tiken med den krånglande magen har gått upp i vikt och ser normal ut.
#2 - Benmärgen äter de ju upp. Det är för den och för sysselsättningen de får märgbenen.

Vad jag kan säga av att bara läsa rakt upp och ner är att hundars barf skall innehålla grönsaksröra. Vad jag kan se i dina hundars kost nu så är risken ganska hög att dina hundar från någon form av brist. Viktigt med hundbarf är variation. Man skall inte heller ge alla näringsämnen på en dag, det bör spridas ut på en tid över ca 2 veckor tror jag.
Ungefär så här säger man att det skall se ut:
"60-70% köttiga ben - Det skall vara mjuka och ätliga ben, hälften ben och hälften kött. Kycklingvingar är ypperligt för detta.
15-40% mixade grönsaker med tillsatser - Detta justeras efter hundens ålder, hull och aktivitetsnivå. Man använder sig av finhackade frukt/grönsaker och det mesta bör komma från gröna bladrika grönsaker (spenat, brännässlor, olika sallader) och eventuellt övermogen frukt. Kött i detta kan varieras från ingenting upp till hälften. Man kan också använda lite tillskott som lever, ägg, yoghurt, öljäst, vitaminet, fiskolja, alger och örter. Kött i detta kan vara allt i från inget upp till hälften."
Detta kommer från sidan http://www.klickerklok.se/pavlov/barfsv.htm
Mitt tips till dig, Kajsa, att är att du slutar med barfen nu och läser först, det finns mycket att läsa och veta innan man kan ge sig på helbarfning. Det säger jag inte för att få det att verka svårt, det är lätt. Men först måste man lära sig grunderna.
Jag håller med om att du bör hejda dig lite och läsa på innan du börjar hel-BARFa. Jag tycker dock inte att du behöver sluta upp helt. Ge köttben men grunda med tex. färskfoder (tex. Nordic, Klass eller Bravo). Dvs. ge ett färskfoder, helfoder, som bas och ge köttben, ägg och lite lever på sidan om. Om du behåller BARF-delen som sidomat kommer det antagligen bli skonsammare för hundarna att gå över till enbart BARF senare.
#4 Det blir ju väldigt svårt, eftersom det inte finns någon hundmat på marknaden som tiken inte blir sjuk av. Det jag ger henne nu är det enda hon har fått behålla. Har funkat i två år och hon är normalviktig, blank och pigg som rackarns. Med tanke på hur hon såg ut tidigare och att hon dagligen spydde/sket/pissade ner hela huset pga magknip så är detta 1000% bättre.
Frågan är bara om jag kan göra det ännu bättre. Vad finns det i grönsaksröran som är viktigt för dem? Kan jag ge dem något tillskott i stället för att komma åt det?
Jag har inte önskat mig en så känsliga hund, har inte hur mycket tid och pengar som helst, men jag älskar henne högt och vill lösa detta på bästa möjliga sätt med de resurser jag har. De har vad jag kan se inga problem med näringsbrist idag, men jag ville ändå rådfråga er för att få reda på vilka vitaminer, mineraler eller spårämnen som möjligen saknas i den mat de får idag så att jag kan komplettera.
#5 Jag läste på ganska mycket i början, men när magen slog bakut för grönsaker och ris också föll liksom hela grejen. Visst, lite rivna morötter skulle jag kunna dryga ut maten med utan att hon får magknip, men jag har inte märkt någon speciell fördel med det.
Jag handlar ekologiskt så långt det är möjligt och har hittat vägar att lösa detta rent ekonomiskt (har företag och handlar av en som levererar till restauranger). Inbillar mig att t.ex. KRAV-ägg är mer näringsrika än burhönsägg.

Ett rent generellt tips ar att tanka pa vad de skulle ata i det vilda :)
Kaniner, kycklingar, moss/rattor(?), sorkar, ekorrar, duvor, radjur osv. Tank hur ett generellt bytesdjur ar uppbyggt i form av inalvor, ben och muskler och forsok att utfodra utefter det.
Nar de ater faglar sa far de i sig fler sma mjuka ben an nar de ater radjur t.ex., sa jag skulle ge dem t.ex. kycklingvingar en dag och storre ben en annan.
Levrarna, njurarna, hjartat och magen i faglar, moss, sorkar och kaniner ar ratt sma, sa jag skulle utfodra detta i relativt sma portioner. Jag ger mina illrar inalvsmat 1-2 ganger i veckan.
Nar de ater grasatare sa far de aven i sig fibrer och vaxtdelar ifran magen, sa jag antar att det ar darfor man utfodrar hundar med gronsaker? Jag har inte hund, men det later logiskt i mina oron.
Har du kontakt med en slaktare sa kan jag tanka mig att du kan fa skrov, kycklinghalsar, mage och "restbitar" billigt eller kanske till och med gratis :)
// Amanda
Sist vi var hos veterinären med tiken pratade vi lite om maten. De var väldigt imponerade över hur fin hon var, hennes kritvita tänder och att hon har så väldigt fin andedräkt (luktar absolut ingenting alls). De var nämligen helt övertygade om att en kost med mycket kött gav dålig andedräkt. Av någon anledning.
Hur som helst så sitter jag nu och funderar på om det inte skulle vara enklast att helt enkelt åka dit och ta blodprov på henne. Kan de inte konstatera eventuella näringsbrister i blodprov precis som de gör med oss?

# 3
Om det är så akut att du inte kan byta foder så skulle jag nog råda dig till att göra föjande käk tills du har mer koll på läget;
Köttfärs(fläsk/blandfärs= högre fettinnehåll) + kokta grönsaker(lättare för magen att smälta) + rå äggula + äggskal/benmjöl/ kyckling med ben (istället eller tillsammans med köttfärsen då)
Byt ut köttfärsen mot lever 1 dag i veckan alternativt minska delen köttfärs till hälften och ha i resten lever 2 dagar i veckan. Och inte nötlever då. Sen kan du ge Njure och hjärta någon dag i veckan.
Det borde ge dig en lite bredare bas att stå på, och risken för felutfodring och näringsbrist är inte akut, men du bör ju som sagt läsa på och korrigera dieten så fort om möjligt. Jag tycker inte att det verkar som om du fick något direkt bra svar här än, så jag vill försöka ge dig lite att gå efter, nu när jag förstått att du inte kan ge torrfoder. Och KRAV är mer näringsrikt än vanliga livsmedel, så det har du rätt i.
Hoppas det här hjälper dig på traven lite, och hoppas att lite mer "hundbarfkunnigt" folk hjälper dig så fort dom möjligt!
Hoppas det kommer gå bra för dig och din hund, håller tummarna!

Och btw, kaninmage är bra för hundar med orolig mage har jag läst, tror det går att beställa någonstans ifrån, prova att gooogla på det!

Att enbart ata kott for oss manniskor ger dalig andedrakt, vet inte alls hur det ar med hundar dock.. Mina illrar luktar iaf mycket battre nar de ater kott an nar de ater torrfoder!
Blodprov kan nog vara bra, men risken ar ju att naringsbrist ar nagot som byggs upp langsamt over en lang tid. Kroppen har ju en formaga att skapa/tillgodose sig med vad vi behover nar vi behover det, men att det inte ar funktionsdugligt i langden. Manga veganer mar ju t.ex. jattebra i flera ar innan de borjar visa tecken pa brister. Fast samtidigt sa sag jag en dokumentar for nagra manader sedan om en kille som levt pa pommes frittes, vita bonor i tomatsas, fiskpinnar och ketchup i 20 ar och fortfarande var i god halsa eftersom hans kropp lart sig tillverka vad den behovde ifran vad han at. Kroppen ar bra pahittig ibland!
// Amanda
#10 Tack! Det är ju ingen ko på isen precis, så det ska nog gå bra. Vi har ju klarat oss i flera år nu. Och du har rätt i vad du säger. Det jag var ute efter var mer så här;
Jag arbetar på kontor på dagarna. Är ingen soldyrkare på sommaren, och det regnar ju hela vintern nuförtiden. Då kan jag ju räkna ut att jag behöver lite extra vitamin D för att undvika lågt humör och benskörhet. Alltså tar jag 4.000 IE om dagen, för att vara på den säkra sidan.
Jag äter själv inget kött i den meningen. Lite fisk och ägg ibland. Dricker av den anledningen Järnsaft.
Inte är jag någon renlevnadsmänniska heller. Jag röker. Tar därför ganska rejäla doser vitamin C inkl. magnesium (fattas också i min kost och håller numera mensvärken borta så att jag inte behöver äta en endaste liten Ipren). MSM och silvervatten slinker också ner ibland.
I de bästa av världar hade jag ätit en kost som innehöll allt jag behöver, men jag är bara en människa. Jag gör så gott jag kan. Skulle vilja göra det för hundarna också om jag bara kan klura ut vad de möjligen saknar.
#12 Det är tur att vi har påhittiga kroppar vi människor. De flesta äter ju inte precis någon allsidig kost längre. Man hinner/orkar ju helt enkelt inte. Om den killen överlever så ska nog mina vovvar också göra det
Jag håller på att räkna på innehållet i deras mat, men det är något som inte stämmer!
På Klickerklok.se läser jag t.ex. att E-vitamin är "vitaminen nr 1". Detta stämmer väl överens med vad hundmatstillverkarna tycker, eftersom en dagsgiva lätt kan innehålla 4-500 mg (till stor hund). Men det finns ju nästan inget E-vitamin i deras naturliga föda!
Herregud, det enda som innehåller så mycket E-vitamin är solrosfrön!! De skulle behöva äta ca 1 kg solrosfrön per dag för att nå upp till dessa mängder.
Var kan man hitta ett rekommenderat dagsintag för hundar som går att lita på/är realistiskt?

Kajsa1971, i denna artikel står det lite kort om de olika näringsämnena (bla vitaminer) vad de är bra för och vilka födoämnen de finns i.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Här kan du beställa kaninmage, samt Jill Mellströms bok om BARF:
Fler läsvärda länkar:
http://www.kurant.se/Kurants%20Hundtj%C3%A4nst/indexh.htm
http://uk.groups.yahoo.com/group/NordBARF/
http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/?yguid=290279616
http://www.pinscher.nu/mat/mat1.htm
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1366227
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#4 Fler o fler som BARFar går ifrån, eller minimerar grönsaksintaget, läs bl a:
Sidan har artiklar om hundar såväl katter o illrar.
mvh

# 17
Det är lite som att leka Gud när folk bestämmer sig för sådant, tycker jag. Både hundar, katter och illrar (vild form) äter maginnehållet på sina bytesdjur. Hundarna kanske inte äter alltihopa eftersom deras bytesdjur är betydligt större än illrarnas och katternas och har ibland flera magar, men vegetabilier får de i sig i digesterad form i det vilda, och vilka är vi att bestämma att de inte behöver det?
Vi har ingen aning om vad det kan ha för orsaker och verkan av att helt eliminera grönsaker bara för att djuren är carnivorer. Det betyder inte nödvändigtvis att de inte får i sig grönsaker alls i det vilda, och vi har ingen aning om vad som kan hända på lång sikt av att ta bort alla vegetabilier.
Bara för att det finns vetenskaplig forskning som säger att de klarar sig bra på enbart kött tycker inte jag att vi har rätten eller kunskapen att ta ifrån dem grönsakerna än, eftersom det har varit lika självklart genom hels revolutionen att de äter nedbrutna gönsaker som att de äter köttet och benen.
En gång så fanns det en drös med människor som tyckte att det gick alldeles utmärkt att uppfinna mat med 50% spannmålsinnehåll, och se hur det gick..
Sluta lek Gud och ge dem det de alltid har ätit.
Vi har inte kunskapen än at säga att de inte behöver det.

#18 Om vi skall sluta leka Gud kan vi ju också släppa ut djuren där de borde vara, så de kan äta de som de alltid har ätit, eller?
Jag skulle vilja be dig att dämpa attityden lite. Det går att framföra sina åsikter utan att vara snäsig.

Nej då vore det ju inte så stor poäng med att ens ha den här duskutionen, eller? Du vet nog mycket väl att de heller inte överlever.
Jag är inte snäsig, jag har inte gjort något påhopp eller personangrepp, bara påpekat fakta och uttryckt min åsikt. Jag har inte på något sätt brytit mot forumets regler. Om du upplever mitt inlägg som snäsigt så är ju det tråkigt. Du kan ju få informera mig om vilken del du ansåg var snäsigt/otrevligt, så jag har en chans att tänka på det tills nästa gång jag skriver ett inlägg.
Du hjälper inte någon om du bara påpekar ett fel och inte lämnar ut någon som helst information om eventuell åtgärd, du får vara lite mer konkret.
Bara för att jag inte har lämnat smileys över hela inlägget betyder inte det att jag "skriker" ut det på ett otrevligt sätt, det gäller att tolka informationen man får också på ett neutralt sätt.

#20 Absolut. När man uppmanar folk att sluta leka Gud så tycker jag det låter lite otrevligt/snäsigt.
Det är trots allt ett diskussionsforum och det som vallhund lägger till kan vara underlag för en annan diskussion, snarare än att man slår fast vad som är rätt eller fel. Då skulle syftet med forumet ganska snart försvinna.
Jag tycker nog det bästa är att hålla ett öppet sinne och vara tolerant. Jag personligen tror inte att det finns ett ultimat sätt att utfodra sina katter/hundar utan flera.

#22 Håller med, och sedan kan det gå isär så långt som per individ och deras behov.
Tack för länkarna vallhund! Ska läsa genom dessa sidor till helgen.

Fast du vände dig till mig med ditt svar, eller hur?
Har jag påstått att man inte skall ge grönsaker/frukt åt sina hundar? Jag lade in en länk o påpekade att många drar ner/minimerar grönsaksdelen av dieten, inget annat. Fö så lade jag in en länk tidigare i tråden om var man kan köpa kaninmage (med innehåll).
Jag uppfattade ditt inlägg som snäsigt o ff a lite besserwisseraktigt, dvs, otrevlig attityd.

# 25
Nja, egentligen inte, jag vände mig mer till folk som BARF:ar i allmänhet, men jag skrev till dig eftersom det var du som tog upp det.
Jag menade inte att anklaga dig för felutfodring på något sätt, jag skulle varit tydligare med det. Om du kände dig direkt träffad så förstår jag att du tog illa upp av det jag skrev, och det ber jag hemskt mycket om ursäkt för.
Men eftersom du tog upp att man inte nödvändigtvis behöver ha vegetabilier i sin BARF-kost, kan jag ju bara utgå ifrån att du själv tycker att det är ett bra sätt att utfodra på, och i sådana fall står jag fast vid det jag skrev.
Ger du dina djur grönsaker i din BARF-diet kan du bortse från det jag skrev, det gäller isåfall inte dig.
Det råder delade meningar om detta med grönsaker, jag ger det inte mer än som utfyllnad åt ena hunden. Vaddå Gud, vem har bestämt att hundar måste äta grönsaker? Jag tycker det är trist om folk ska avskräckas från BARF bara för grönsakernas skull.
TS ger lever och i och med det får hunden i sig alla vitaminer den behöver. Däremot opponerar jag mig också över mängden. A-vitaminsförgiftning syns inte direkt utan kan ge sig tillkänna efter flera år. Det räker med en bit lever i veckan för att täcka behovet av vitaminer. Sen måste du ge ben som hunden kan äta upp för att den ska få i sig tillräckligt med mineraler. Märgben tillför inget mer än fett. Med dessa justeringar tycker jag du kan fortsätta som du gör. Jag ger inte extra e-vitamin eller något annat. Fiskolja får dom en skvätt varje dag däremot.
#27 Jag köpte fiskolja, men konstaterade efteråt att den innehöll extra tillsatt E-vitamin. Om jag har förstått det hela rätt kan de inte ta upp A-vitamin utan en viss mängd E-vitamin. Då blir ju kombinationen E-vitamintillskott och mycket lever livsfarlig. Om man däremot inte ger extra E-vitamin händer det inget med allt överflödigt A-vitamin.
Jag trodde att det fanns en massa nyttigheter i rå benmärg!? Tänk vad man kan bedra sig.
Har rådfrågat en vän som letat upp flera stycken examensarbeten åt mig. Ska försöka plöja genom dessa så fort jag hinner. Kanske klarnar det då.
Kroppen tar lättare upp A-vitamin när man äter fett ihop med den så nog kommer din hund lagra A-vitaminet i kroppen. Jag avråder bestämt från att ge lever varje dag.

*putt*

Vitamin/mineral brister syns inte alltid på blodproven i tid. Ta tex kalcium (rätta mig gärna här om jag har skrivit fel ämne. Jag menar iaf det man får från benen). Där urholkar kroppen skelettet när det finns en brist, men det är först när det inte går att ta mer från skelettet (eller det man kan ta är för lite), som det syns en brist i blodprovet.
Billigt (rent) nötkött kan köpa från de flesta färskfodertillverkarna för ca. 20:-/kg. Hur mycket ben du ska ge, är olika (beroende på vem du pratar med). Men jag skulle variera benen mer. Med så stora hundar, skulle jag undvika kycklingvingar då det lätt kan sväljas hela och fastna antingen i halsen eller på vägen ut. Då är det bättre med större kycklingdelar eller hel kyckling. En hel kyckling innehåller ca. 30% ben. Även lamm och gris är bra källor för ben.
Lammlever kan jag beställa här i mataffären. Jag måste köpa 6 kg/gång, och den kostar mellan 20-30:-/kg. Kycklinglever hittar jag i frysdisken. Dock ganska dyr :( grislever är det svårare att få tag på om man inte lever i en större stad.
Exempel på matscheman finns på jipotimas hemsida (tror du fick länken längre upp).
Medarbetare på jack russel terrier
En liten uppdatering.
Jag köpte Kalcium AEP från Helhetshälsa och kompletterade maten med detta. Drog ner något på levern. Ger C-vitamin Askorbat (även det från Helhetshälsa) emellanåt.
Egentligen är det inte något som är regelbundet och konsekvent längre. Min tik är frisk, men gammelgubben har drabbats av diverse åkommor. För det mesta kämpar vi för livet, faktiskt.
Men det ska sägas att han är grundligt kontrollerad i och med all sjukdom, och det har tagits fullständiga blodprover på honom (näringsmässiga, eller vad det nu hette) för ca 3.500 kr. Allt är prima. Levervärden och allt sådant är också prima. Han fattas inget på det sättet, trots hemkokt mat sedan ett par år.
Skönt att din tik är frisk nu men tråkigt med din gamelhund.
Försiktig optimism här hemma. (Man vågar knappt säga det högt).
Nu har vi stångats med Borrelia och Ehrilchios här hemma sedan november. Värdena har varit skyhöga och symptomen har gått i vågor. Nätterna är värst, precis som det verkar vara för människor. har varit uppe med honom varje natt i över ett halvår nu.
För en vecka sedan började det dra igång igen till min stora förtvivlan. I ren desperation sneglade jag åt vad jag själv petar i mig för att hålla mig frisk och beslutade mig för att ge honom D-vitamin.
4.000 IE D-vitamin (Holistics D3) x 2 per dag, och jag har fått sova hela nätterna sedan dess. Dessutom orkar han promenera en ganska lång runda.
Jag har fått min hund tillbaka och hoppas innerligt att detta håller i sig!
Åh va bra att du hitta något som funka. Håller tummarna för att D-vitaminet ska fungera.