Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 2400 ggr
Zabbio
6/7/10, 3:05 PM

Byta till blötfoder tillfälligt?

Jag tänkte ta ett par veckors semester och en kompis har lovat att passa katterna. Men hon ger sin egna katt mjau, och det blir ju lite bökigt att pyssla med barf som ska tinas, och inte släpas runt i hela lägenheten m.m. Vill göra det så ebkelt som möjligt för henne så att hon gärna ställer upp igen :)

Bör jag vänja mina katter vid Mjau så att de äter det när hon ska passa dem, och sedan vänja in på barf igen?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
BARFmycat
6/7/10, 3:16 PM
#1

Ja det låter väl vettigt att du vänjer dem först, så de inte behöver handskas med flytt och foderbyte samtidigt. Men hon kanske kan blanda i köttfärs i blötfodret innan hon ger det så blir det lite bättre kötthalt och heller inte så krångligt?

Bozitas Extra Kyckling innehåller 50% kyckling, så det är ett köttrikt blötfoder om du inte vill gå ifrån BARF:en alltför mycket.
Men räkna med bajs som luktar apa och diarré i början, det får mina så fort de äter något annat än rått kött..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
6/7/10, 3:31 PM
#2

Möjligtvis kan jag ju mala en färs att ge..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LinaIsabell
6/8/10, 12:32 AM
#3

Tycker du ska låna/köpa en köttkvarn om du inte har en själv och mala ihop en färs med rätt näringsinnehåll. Ben-kött-inälvs-sörja. :D Det är ju lätt att ge och man kan ju frysa i påsar så att det är en dagsgiva i varje påse. Så är det bara ha allt i frysen, och några i kylen så att de hinner tina.

Elcyion
6/9/10, 1:50 AM
#4

Jag brukar ta matberedaren, sätta i kniven och i med hjärta+lever, och köra det till en sörja (dels för att dölja levern, men också för att underlätta för mig forl-katt). Sen byter jag till degblandaren, har i kött + benmjöl (eller mald kyckling + kött) och blandar.

Men om du först delar köttet i mindre bitar, borde du kunna köra det till en sörja, som du sedan blandar med hjärta+lever+benmjöl.

Ang. förpackningen använder jag små creme fraishe burkar (2dl). Där får jag plats med 150-200g mat/burk, och ställer jag burken på översta hyllan i kylskåpet på kvällen (runt 21) har den tinat till runt 9-9.30 dagen efter. Det kanske kan vara ett alternativ?

Jag hoppas att du kommer på en bra lösning :) I värsta fall kan du alltid köpa färs på affären. Finna både fläsk-, bland-, nöt- och kycklingfärs (beroende på affärens utbud).

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
6/9/10, 2:42 AM
#5

Jag har ju köttkvarn så det blir nog malt foder :) Glömdew det alternativet när jag skrev eftersom jag gått över till att ge hela bitar nu.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sugiyama
6/15/10, 11:03 PM
#6

Jipotimas säljer kattkorvar, färdigmald BARF för katter, det kan kanske vara något.

Annons:
BARFmycat
6/16/10, 1:25 AM
#7

#6

Fast de är inte 100% komplett kattfoder, tex så innehåller de inte leverGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
6/16/10, 12:01 PM
#8

Jaha, ja jag vet ju inte då jag inte har katt. Men för en kortare period kanske det är att föredra i alla fall. När jag hade mina hundar på pensionat i 2 veckor fick dom varken lever, vom eller andra tillskott utan bara malda kycklingskrov. Dom klarar det en kortare period.

BARFmycat
6/16/10, 7:33 PM
#9

#8

Fast katter har et mycket större behov av A-vitamin än hundar. Men de lär ju inte dö eller bli sjuka direkt om man inte ger lever, men det är ju kanske inte att föredra.Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
6/17/10, 5:55 PM
#10

A-vitamin lagras i kroppen så jag tror inte katten tar skada av att inte få lever i ett par veckor.

Upp till toppen
Annons: