Annons:
Etikett03-katt
Läst 4167 ggr
Dinis
6/14/10, 8:59 PM

Mat

Hej!
Jag har lite frågor om barf, ska gå över till färsk mat till mina skogisar.

Just nu har jag nött/blandfärs, kycklinglever och hjärta och lammfärs hemma.
Kan man ge lite av var i måltiden?
Hur ofta ska dom ha mat? 2gånger/dag?
Ben, så om jag köper kotletter med ben så kan jag ge benet till katterna?
Ungefär hur stora potioner? förstår självklart att det är individuellt men på ett ungefär.

Denna veckan har dom fått färs och fisk, men läste att fisk inte är så bra för katt så det är slut med det.
Det är så väldigt svårt att få dom att äta på bestämda tider, hur gjorde ni?
Blir så lätt orolig för dom och vill inte att dom ska gå hungriga. Ska även på utställning med ena killen i början av Juli, vill inte att han ska bli mindre och han går bara undan från maten, tips? Hade gärna sett att han fick mer hull, han är fertil, 1 år 2mån och väger 5,5kg.

Just det.. hur är det med bajsandet? Dom ska ju bajsa mindre och inte så ofta men ungefär?

Massor av frågor, vill ha kunskap, vill lära mig:)

Tack på förhand
/Adina

Annons:
Dinis
6/14/10, 9:12 PM
#1

Fler frågorSkäms
Behöver man ge katterna ben i varje måltid? Annars får man lägga till benmjöl? Jag kolla upp benmjöl och hittade standardts benmjöl men inte för katt, går det lika bra att använda det som är för hund?

Elcyion
6/14/10, 9:13 PM
#2

Du kan blanda det du skrev nu lite som du vill i deras vanliga mat, men var försiktig med levern eftersom den går att överdosera.

De flesta av oss ger mat 2 gånger/dag. Men det gör ingenting om man ger fler gånger, men ofta svårt för dem som inte går hemma på dagarna.

Du kan alltid ge benet till katterna, men om det fungerar som benkälla beror på om dina katter klarar av att äta upp det eller inte. Annars är kycklingdelar ett bra alternativ :)

Jag tror fertil hane ligger på 3-5% av sin kroppsvikt i mat/dag. En kastrat brukar ligga på 2-3% av sin kroppsvikt. Sen får man anpassa efter aktivitet, sjukdom och/eller dräktighet.

Det enklaste (om de är vana att bara gå på torrfoder) är att bjuda dem på lite barf ingredienser (tex kött, köttfärs, hjärta…). Äter de, super. Äter de inte kan många tycka att det är lättare att första få över dem på blötmat (burkmat), och sedan vidare på barf. Då gör man hoppen lite mindre. Det finns bra alternativ på burkmatsfronten. Tex Mjau, bozita och Euroshopper där ingen av dem innehåller spannmål.

Jag gjorde som så, att jag började dela upp torrfodret 2 gånger/dag. När det fungerade, drog jag över ett mål till blötmat och behöll det andra på torrfoder. Åt man inte blötmaten till frukosten, var det det ända som serverades resten av dagen när man var hungrig och ropade på mat. Var väldigt strikt med att bara ge en uppvägd portion torrfoder på kvällen. När det fungerade, fick hon äta bara burkmat. Sedan samma visa med barfen.

Med tanke på att det bara är ca. två veckor kvar till utställningen skulle jag försöka börja smått med att dela upp maten på två gånger/dag, och fokusera på att få honom att smaka lite av det nya (det råa köttet) alt. försöka få honom att prova burkmat.

Jämför man bajsmängden här hemma mellan när de går på barf, och när jag fuskar med lite burkmat, är det enoem skillnad. På "bara barf" (mer eller mindre) går det åt 10kg sand på mina två innekatter/månad. Går de på burkmat en period går det åt 15-20kg sand på samma två katter.

Jag hoppas att du fick lite svar iaf :)

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
6/14/10, 9:22 PM
#3

Benmjöl som benmjöl :) Som grund är det viktigaste att katten får i sig alla delar under en period av 7-10 dagar. Med ben ger du ben 1-2 gånger under den perioden (beroende på hur lång period du du räknar på samt hur mycket mat de ska ha), och använder du benmjöl kan du antingen blanda en röra, hälla i lagom benmjöl för hela satsen på en gång, eller smådutta en lagom mängd då och då. Men att blanda allt på en gång är oftast lättare att dosera.

Medarbetare på jack russel terrier

Dinis
6/14/10, 9:31 PM
#4

Tack för svaret!

Är det något som man inte bör ge för ofta? Kanske bara en gång i veckan eller så?

Kött är inget nytt för dom, har alltid gett dom nöttfärs på morgonen.

Vill ju gärna att de får i sig allt dom behöver, men jag behöver inte bli jätte orolig över att dom inte äter super mycket varje måltid?

Men då ska jag kanske köra med torrfoder på kvällen ett tag och färskmat på morgonen?

Tänkte på det med kycklingvingar, räcker en vinge som måltid eller ska man lägga till något annat?

Elcyion
6/14/10, 9:42 PM
#5

Lever bör du inte ge för mycket av. Ger du lever varje dag är 5-7% lagom. Inte under 5% och helst inte över 7%. Ger du lever 1-2 gånger/vecka, bör du ligga på 10%.

Det andra är det inte så kinkigt med, bara du inte ger under rekommenderad mängd (i %).

Ger du för mycket ben, blir de först och främst väldigt hårda i magen. Bajset kan även bli vitt.

Det beror på hur mycket av maten de äter upp/gång. Så länge de äter 80-90% (under en period av 4-7 dagar kanske?) av maten skulle jag inte vara orolig. Men äter de bara 40% är det värre. Då behöver du försöka ta reda på varför de inte äter. Är det något de inte tycker om? Vad i så fall? Sen gömmer fula mattar och hussar det i resten Flört Ungefär som att blanda grönsakerna i köttfärssmeten till barn… Oskyldig

Du får göra som du själv vill. Du märker vad som fungerar på katterna. %-satserna jag skrev tidigare, är för en katt som enbart går på barf.

Så länge vingen väger ungefär det katten ska ha på en måltid, räcker det alldeles utmärkt med att ge en vinge som måltid. Sen balanserar du det genom att ge det andra de andra dagarna. Om du förstår hur jag menar?

Medarbetare på jack russel terrier

Dinis
6/14/10, 9:56 PM
#6

Oj, får nog bli att dom får torrfoder på kvällarna och färskfoder på morgonen tills jag har fått allt detta helt klart för mig;)

Jag är inte direkt duktig på procent så att räkna ut hur mycket det ska äta per måltid blir knepig;) Men det löser sig..

Det "stora" problemet är väl att dom är vana att kunna små äta, speciellt den yngsta(han som ska ställas ut).

Får ta och läsa på ordentligt så dom får i sig allt som dom ska.

Tack så jätte mycket för dina svar:)
Kommer säkert fler frågor sen;)

Annons:
LinaIsabell
6/15/10, 12:42 AM
#7

Vars kommer siffran 5-7 % ifrån? Jag har hört 3-5%, max 3 % och en massa andra nummer. Då för iller, men iller och katt äter ju ungefär samma djur i det fria och procenten stiger ju inte med vikten.

Elcyion
6/15/10, 2:00 AM
#8

#7 Matildas kokbok. rekomendationen för katt ser ut som söljande:

10-15% hjärta
5-10% lever
10-15% ben
10% övrigt
50-65% muskelkött

Medarbetare på jack russel terrier

LinaIsabell
6/15/10, 2:17 AM
#9

Men i ett vilt djur finns det betyligt mycket mer ben än hjärta. Borde inte benhalten ligga runt 30 %?

AnneN
6/15/10, 2:21 AM
#10

#9 Visst finns det mer ben än hjärta i djuren, men de äter väl sällan upp alla ben iallafall om de fått tag i något lite större byte?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LinaIsabell
6/15/10, 2:23 AM
#11

Tror de flesta katter äter upp en hel mus med ben och allt. Även hos möss är ju benhalten hög.

AnneN
6/15/10, 2:27 AM
#12

#11 Jo men de fångar ju ibland större byten som tex stora fåglar eller kaniner och dessa har ju även större/grövre ben som kanske kan vara svåra att äta upp allt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linnea
6/15/10, 11:39 AM
#13

#6 Procent är inga problem att räkna ut. Om katten väger 5 kilo och ska ha 3% av kroppsvikten så räknar du så här: 5*0,03=0,15 alltså 150 gram.

Lite OT: Min hund bajsar nästan gult vissa dagar, beror det på för mycket ben?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
LinaIsabell
6/15/10, 1:07 PM
#14

#13 För mycket ben skulle nog snarare vara hårt bajs, ibland med lite vitt i. För övrigt har jag ingen aning om vad det kan bero på, så jag låter någon annan svara på det.

AnneN
6/15/10, 1:48 PM
#15

#13 Om min hund har ätit för mycket ben så är bajset hårt och benfärgat (gul/vit), så det din hund bajsar gult kan eventuellt bero på för mycket ben.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Silvestris
6/15/10, 1:50 PM
#16

#9

En urtagen och plockad kyckling består av 30% ben så i sitt naturliga stadie innehåller den absolut inte så mycket. Kanske handlar det då om 15% ben. Stora däggdjur har jag för mig brukar bestå av ca 12% skelett.

Såvida man inte ger hela bytesdjur går det inte att rakt av applicera bytesdjurens sammansättning i kosten. Det är ju rätt mycket av djuren vi inte ger: tarmar, päls, hjärna, mjälte, bukspottkörtel, ögon osv. De procenten vi inte ger måste fyllas upp med annat. Ben, kött, inälvsmat, grönsaker, mejeriprodukter osv. Att fylla upp med hjärta är rätt bra om man fryser maten eftersom det sker en viss taurinförlust i frysen.

Silvestris
6/15/10, 1:51 PM
#17

#13

Bajsa gult låter nästan som att det skulle kunna vara fett? Såvida du inte ger mycket morötter?

Linnea
6/15/10, 11:57 PM
#18

Nej inga morötter.. Inte så mycket fett heller men kanske för mycket för henne..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: