Annons:
Etikett15-problematik
Läst 2292 ggr
Sniffit
2010-06-02, 17:35

Råttor och lukt

Jag har noterat att då jag ger mina illrar råtta så sprider det sig en rätt otrevlig odör i lägenheten i samband med att de gör sina behov. Som om inte det vore nog så luktar det även lite speciellt ur pälsen=/

Någon annan som noterat något liknande, kanske även hos katter? Eller med andra foder än råttor?

Annons:
BARFmycat
2010-06-02, 19:57

Jag tycker att råttor luktar asäckligt, jag brukade dela på dem när jag gav råttor förut och de luktar hemskt illa, varför vet jag faktiskt inte. Möss luktar inte alls likadant, och då vet jag ändå att de råttorna och mössen jag hade åt exakt samma foder. Vet inte vad det är med råttor, faktiskt, som luktar så illa!

Jag ger möss iställetTungan ute

Fast katternas avföring eller lukt påverkades inte av att de åt råttor, det var bara själva råttorna som luktade..Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sniffit
2010-06-04, 04:26

Hmm, måste säga att här är det tvärt om. Tycker inte att råttorna luktar speciellt men fy faro för lukten som sprids när illrarna går på låda.

Jo, jag brukar ge möss men jag har inte fått tag på några till vettigt pris på sista tiden. Börjat odla lite gerbiler här hemma men det tar ju sin lilla tid innan det bär frukt. Men de är ju rätt roliga att titta på så:)

Chanku
2010-06-08, 20:33

#2 Odlar du för att "göra mat" av dom? Om så är fallet, varför har du valt gerbiler? Möss är ju lite mer pålitliga gällande reproduktion och får större kullar :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Sniffit
2010-06-09, 01:12

#3 Ja det odlas gerbiler för att göra mat av dem. Anledningen är att det blivit svårare att få tag på frysta möss till vettigt pris. Anledningen till att gerbiler valts trots att de inte är lika goda ur reproduktionssynpunkt är att vi redan hade dessa som husdjur och egentligen inte plats med möss.

Chanku
2010-06-09, 12:00

#4 Aha, då förstår jag. Vi födde upp diverse smådjur (möss, gerbiler, natalmöss) på jobbet till foder och där var det helt klart de vanliga mössen som var "pålitligast" ;)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Upp till toppen
Annons: