Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 5892 ggr
Elcyion
6/6/10, 6:15 PM

Horned paws

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror min kattpojke har börjat få det på tassarna. Någon som vet något om det, och om det kan förebyggas på något sätt via kosten?

Bilden är lånad från här

Han verkar inte lida av den han har. Men den är väldigt lång, och risken är att han kommer att fastna med den, riva av den, och sedan få ett sår jag måste behandla. Vilket är lättare sagt än gjort på en fd. "vildkatt" som knappt tollererar att man snabbt klipper en klo.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
BARFmycat
6/6/10, 6:52 PM
#1

Läste lite på internet, det kan ju vara ett virus, precis som mänskliga vårtor. De flesta med katter som har förhårdnader på tassen sa att det gick att klippa bort den bara. Men du kanske ska gå till en veterinär så de får kika på den, om det är ett virus kan det ju sprida sig så att dina andra katter (om du har några) också får det, och så är det ju en fördel om behandlingen sätts in tidigt så det inte eskalerar.

Annars brukar B-vitamin vara bra mot fotproblem på hästar (biotin), kanske fungerar det på katter också?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
6/6/10, 7:06 PM
#2

Jag tror han har haft en sådan förut. Min förra veterinär påpekade det när hon hittade den under en sövning. Vi var där för att kolla statusen på hans FORL. Det hon sa var att han hade en förhårdnad på tassen, som absolut inte var farlig.

Men jag bara tror (vet inte) att det var en sådan. Försöker undvika veterinären så mycket som möjligt med honom, eftersom han måste ges lugnande/sövas i klämbur (beroende på vad vi ska göra) för att kunnas hantera hos en veterinär.

Har halv migrän nu, och kan inte riktigt tänka. Hittade du något namn på svenska? Eller kan du länka till någon ra sida?

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
6/6/10, 8:38 PM
#3

#2

Jo jag förstår, min ena katt är också jätterädd för veterinären, men det kan ju bli vätrre om man väntar.

Det här var sidan jag skummade igenom lite;
http://www.messybeast.com/horned-paws.htm

Och så hittade jag ett forum;
http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=188625&start=0&st=0&sk=t&sd=a&sid=19eb1b0ce7e3c7e3a10491cd98d1037a

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
6/6/10, 9:17 PM
#4

Det är de två jag har hittat också. Jag undrar vad det heter på riktigt. Tror säkert att man hittar mer och bättre information om man vet det.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
6/6/10, 9:19 PM
#5

#4

Men kan det inte heta bara förhårdnander på trampdynorna?

Någon här kanske har "Kattens sjukdomar" och kan slå i den?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
6/7/10, 1:22 PM
#6

Nu har jag varit och pratat med min veterinär, och på fackspråk kallas det för "Hyperkeratos".

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Upp till toppen
Annons: